|
טבילת כלים
טבילת כלים
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
כלי סעודה שנעשו על ידי גוי או נקנו ממנו, צריך להטבילם לפני שמשתמשים בהם.
|
כלי אוכל שעברו מבעלות גוי לבעלות יהודי, חייבים לטובלם כדי להוציאם מטומאת העמים ולהכניסם לקדושת ישראל.
כלי סעודה שנעשו על ידי גוי או נקנו ממנו (אף אם יוצרו על ידי יהודי), צריך להטבילם לפני שמשתמשים בהם. כלים המיובאים מחוץ לארץ, חזקה עליהם שיצרו אותם בבתי חרושת של גויים, והם טעונים טבילה.
בכלים הטעונים טבילה נכללים כלים לאכילה ולשתיה (צלחות, כוסות, גביעים, סכו"ם וכדו'), כלים לאחסון מצרכים (בקבוקים או קופסאות שמחזיקים בהם משקאות או מאכלים כלחם, סוכר, ירקות וכדו'), כלי בישול, טיגון ואפיה (סירי בישול ואפיה, מחבתות, מצקות, שיפודים וכדו'), כלים המשמשים להכנת מאכלים (כגון, חלקי המיקסר הנוגעים באוכל), כלים המשמשים להגשת מאכלים לשולחן ועוד.
כלי שנעשה על ידי גוי והשתמשו בו למאכלים שאינם כשרים, טעון גם טבילה וגם הכשרה (הגעלה או ליבון). יש להכשיר כלי זה תחילה, ואחר כך להטבילו במקוה.
הטבילה במקוה, מלבד העובדה שהיא מטהרת את הטמאים, יש לה תפקיד נוסף: היא מכניסה את הטובל לקדושת עם ישראל. גוי המעוניין להתגייר, חייב לטבול במקוה. טבילה זו משנה, כאמור, את מהותו הרוחנית. במקוה מצויים מים בראשיתיים, מים שלא כונסו בכלי או בבית קיבול כלשהו. מי בראשית אלו קשורים למים הבראשיתיים שמהם נברא העולם, ובהם טבל גם אדם הראשון לאחר חטאו.
תהליך דומה עובר על כלי שנוצר או נקנה מגוי. חסר לו קשר לעם ישראל, ובהיותו משמש לצרכי סעודה שייך הוא במצבו שלפני הטבילה אל החומריות. מנוער הוא מהרוחניות החופפת את העם שקיבל תורה מסיני. טבילתו של הכלי במקוה מוסיפה לו מבט רוחני זה, שעד כה היה חסר לו.
האכילה בעם ישראל אינה מתייחסת למצב החומרי לבדו. יש בה גם קדושה וגם תוספת חיונית לחיי האדם לומד התורה ומקיים המצוות. האוכל הינו גורם חומרי ההופך גם לרוחני בהתאחדו בגוף האדם עם מוחו ועם ליבו, ולכן חשוב שגם הכלים המשמשים לאוכל ישאו אופי של קדושה.
לאחר מלחמת עם ישראל במדין הובאו כלים רבים ממחנה מדין לעם ישראל. אלעזר הכהן ציוה בשם ה' לטהר כלים אלו מטומאתם ולימד כיצד לנהוג בכלים שנלקחו מגוי או בכלים חדשים שטרם השתמשו בהם, ומשם נלמדת הלכה זו של טבילת כלים, הוצאתם מרשותם הרוחנית של העמים והכנסתם לקדושת ישראל.
חובת הטבילה חלה על כלים שנעשו ממתכת, מזכוכית, או מחרס מצופה. בעת הטבילה צריכים המים לנגוע בכל הכלי, בין מתוכו ובין מחוצה לו באופן שבעת הטבילה לא יישאר מן הכלי מחוץ למים אפילו כל שהוא.
הטבילה משפיעה על הכלים ומוסיפה להם את קדושת ישראל. מעתה מוכשרים כלים אלו לשמש ככלי סעודה לעם ישראל, שאצלו גם האכילה מטרתה תוספת כח ואון לעבודת ה'. לסעודה היהודית יש אחיזה מוצקת בעולם הרוח, ולכן גם הכלים המשמשים אותה ראוי להם שיכללו בתחום קדושת ישראל.
|
|
|
|