|
כתיבת ספר תורה
כתיבת ספר תורה
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
הימצאות ספר תורה בבית הופכת את הבית לבית מדרש בזעיר אנפין ואת יושביו ליושבי בית המדרש. הנגישות לספר התורה והלימוד בו מקשרים את האדם לנותן התורה.
|
כל אדם מצווה לכתוב ספר תורה שנאמר (דברים ל"א, י"ט): "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת". מצוה זו אינה דנה רק בעצם השירה, אלא היא מורה לכתוב את כל התורה כולה שהשירה חותמת את דבריה: "למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל". השירה מחדירה ללבבות את התודעה שמילוי התפקיד שניתן לנו מאת ה', קובע את גורלנו לטוב ולמוטב, ועל ידי כתיבת התורה נלמד כיצד ללכת בדרך הטוב ולמלא את רצון ה'.
בהלכה נפסק לכל אדם שאף אם הניחו לו אבותיו ספר תורה, מצווה עליו לכתוב ספר משלו כדי ששמירת התורה לא תהיה משום ירושת אביו, אלא רק מטעם "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים". אף על פי שירשתם את התורה מאבותיכם, כתבו עתה גם אתם מתוך התחדשות והתעוררות כאילו נתונה היא לכם לראשונה.
כותב ספר החינוך (מצוה תרי"ג): 'ציוונו ה' שיהיה לכל אחד מבני ישראל ספר תורה מוכן אצלו, שיוכל לקרוא בו תמיד, למען ילמד ליראה את ה'. אף על פי שהניחו לו אבותיו ספר תורה, מצוה לכותבו, למען ירבו הספרים ונוכל להשאילם למי שלא השיגה ידו'.
ריבוי ספרי התורה והלימוד בהם מעלות את רמתו הרוחנית של העם ושל האמונה בה' ובקיום המצוות, לכן מוטל על כל אחד לכתוב ספר תורה, וכך יהיו ספרים זמינים לכל ישראל.
זאת ועוד, ההכנות לעשיית המצוה משפיעות על קיום המצוה ועל שלמות עשייתה. על כן ציוותה התורה שכל אדם יכתוב לעצמו ספר תורה, כי הכתיבה תזרז אותו להקפיד לקיים את כל הכתוב בה.
הימצאות ספר תורה בבית הופכת את הבית לבית מדרש בזעיר אנפין ואת יושביו ליושבי בית המדרש. הנגישות לספר התורה והלימוד בו, מקשרים את האדם לנותן התורה, והופך את כל העם לעם התורה.
אף שהחיוב הוא לכתוב ספר התורה, חשוב מאד שגם שאר ספרי הקודש יהיו בביתו.
מפורסם הוא המשפט שאין חכמתו של האדם מגעת אלא למה שכתוב בספרים שברשותו. מסיבה זו חשוב מאד שתהיה נגישות לכל הספרים המסוגלים לסייע לאדם ללמוד בהם, להעמיק בדבריהם ולחיות לפיהם.
ואכן, בכל בית יהודי ראוי לשמו ניצב בגאון ארון הספרים, ובו מונחים ספרי יסוד יהודיים כחמישה חומשי תורה, משניות, ש"ס, ספרי הלכה כמשנה ברורה וספרים נוספים כפי נטייתו של בעל הבית ובהתאם לתחומי התעניינותו ביהדות.
במהלך הדורות התחברו ספרי קודש רבים מאד. הם עוסקים במיגוון רחב מאד של תחומי היהדות. דומה שארון הספרים היהודי הינו הגדול והנרחב ביותר מכל התחומים בעולם שעליהם נכתבו ספרים לאורך הדורות. מצויים גם ספרים רבים הכתובים בשפה נעימה, תיקנית ונגישה והמתאימים מאד לציבור הרחב והמגוון המתעניין בתחומי היהדות. המבחר הוא כה רחב עד שאין אדם המתעניין בתחום כלשהו ביהדות, שאינו מסוגל למצוא ספרים המתאימים במיוחד למגמתו ולתחומי התעניינותו. המיגוון מתרחב משנה לשנה ומדור לדור ועומד לרשותם של השואפים להחכים באמצעותו בחכמת התורה.
עם ישראל נקרא "עם הספר" וזאת על שם תכונת ההגות שהוא רכש לאורך אלפי השנים. הספר ליווה את היהודי בכל שנות גלותו. לכל מקום שגלה, גלו ספריו עימו וסייעו לו שמר את המסורת. רק כך יכול היה ללמוד את התורה, לדעת אותה ולחיות על פיה.
|
|
|
|