ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
מאמרים בנושא
אמפתיה
ערכים
חינוך עם חיוך
ערכים
עולם ללא גבולות
ערכים
חינוך ילדים
ערכים
חינוך ילדים
ערכים
מאמרים נוספים
שאלות דומות
דרך ארץ קדמה לתורה
ערכים
קשר בין הורים לילדים
זאב גרינוולד
הקניית ערכים
זאב קצנלבוגן
קשר טוב עם ילדנו
דוד ברוורמן
לשלוט או לחנך
זאב גרינוולד
כך נכשלים בחינוך כך נכשלים בחינוך
חינוך ילדים ערכים
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
ישבתי מולו ושתקתי. אני שמעולם לא עסקתי בחינוך ולא הוסמכתי להוראת תלמידים בני ימינו מתבקש לסייע בידי מנהל בכיר עתיר זכויות ביטחוניות וחינוכיות. מה אומר לו? שאין לי ידע בחינוך? שגם אני מטופל בילדים? שסבתי ע"ה נהגה לומר ש"מי שיש לו ילדים שלא ידבר על הילדים של השכנים"?. שדעתי על נערי ונערות ישראל שונה מן העמדה אותה הציג בפני?.

ראיתיו לראשונה כאשר ישבתי מולו במשרדו המרווח והוא פרש בפני את משנתו החינוכית.



-"לא נולדתי מנהל" – פתח איש שיחי. – "את מיטב שנותי הקרבתי עבור בטחונה של מדינת ישראל במהלכן זכיתי לאייש עמדות פיקוד שונות במערכת הבטחון. במשך השנים הרהרתי רבות בעתידה האנושי של מדינת ישראל ואט אט חלחלה בי התחושה כי חוסנה של המדינה אינו נובע רק מעוצמתה הבטחונית וההרתעתית, הוא מותנה גם בחינוכו של דור ההמשך. החינוך -  לא חשוב פחות מן הבטחון.



לאור מסקנתי זו אך טבעי היה להצטרף עם שיחרורי אל מערכת החינוך הישראלית. לאור הנסיון שצברתי במהלך השנים הפכתי למנהל בית ספר התיכון זה בו אנו נפגשים.



כאיש צבא הצבתי לעצמי שתי מטרות מרכזיות עם כניסתי לתפקיד. האחת – להכפיל את מספרם של תלמידי הזכאים לתעודת בגרות. השניה – להנחיל לתלמידי את הערכים עליהם גדלתי וחונכתי. מטרתי הראשונה הושגה במלואה ורשאי אני לציין בגאוה ובסיפוק כי תוצאות מבחני הבגרות של תלמידי בשנה האחרונה  עלו על כל ציפיותי. באשר למטרתי השניה אין לי אלא להודות בכשלוני המוחלט. לא הצלחתי להנחיל לתלמידי את הערכים עליהם חונכתי.



אתה צריך להבין שמצב הנוער כיום פשוט כלל וכלל. ההתפרקות הערכית נותנת את אותותיה בכל ולצערי, כמנהל, אין בידי כלים כדי להתמודד עם מצב זה. לשם כך בקשתי להפגש אתך".



ישבתי מולו ושתקתי. אני שמעולם לא עסקתי בחינוך ולא הוסמכתי להוראת תלמידים בני ימינו מתבקש לסייע בידי מנהל בכיר עתיר זכויות ביטחוניות וחינוכיות. מה אומר לו? שאין לי ידע בחינוך? שגם אני מטופל בילדים? שסבתי ע"ה נהגה לומר ש"מי שיש לו ילדים שלא ידבר על הילדים של השכנים"?. שדעתי על נערי ונערות ישראל שונה מן העמדה אותה הציג בפני?.



הנוער של היום?



ובכן חברים... זה ממש לא חדש. זה לי כמה שנים שאני שומע כיצד מוציאים דיבת נערינו רעה. כמעט בכל מקום ניתן לשמוע כי "הנוער של היום זה לא הנוער של פעם" וש"היום מסוכן להגיד מילה לילד ברחוב" וכיוצא בהללו מילים לא יפות ומעליבות על ילדי ישראל. אינני שותף לקביעות אלו.



כמדומני שהנוער הישראלי בימינו אינו נופל ברמתו הלימודית והערכית מן הנוער שהגיש לו את המדינה "על מגש של כסף". גם המורים דנן אינם מפגרים בידיעותיהם ממורי ומורות ישראל לדורותיהם. אם בכל זאת ישנו הבדל כלשהו ביניהם הוא אינו מצוי ב"חומר" האנושי אלא דווקא בזה הערכי.



בפרשת כי תצא מובאת פרשת "בן סורר ומורה", פרשה זו עוסקת בנער מתבגר הגוזל את אביו ואמו ובכספם הגנוב ממלא הוא את בטנו בבשר ויין. פרשה זו חריגה משאר פרשיות התורה ומשתי סיבות. א. בחומרת העונש. ב.בתנאים (הבלתי אפשריים) ליישומה.



אין ספק כי נער הגונב כסף מאביו ואמו ומתהולל בחצר ביתם בחינגאות ברבקיו ויין אינו נמנה מן הסתם על צדיקי הדור. אולם יחד עם זאת הלא תסכימו איתי כי המרחק בין מעשיו הנלוזים לבין עונש מוות אותו מבקשת התורה להטיל עליו, רב הוא עד למאוד.  חז"ל שחשו בכך מבהירים כי עונש חמור זה "על שם סופו" הוא בא. וכתב רש"י כי "הגיעה תורה לסוף דעתו. סוף שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם הבריות. אמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב".



רגע... רגע אחד... לפני שאתם מאמצים את הטענות ש"צריך לבצע רפורמות בתורת ישראל" וש"הגיע הזמן לעדכונים" וכו'. צאו ובדקו כמה נערים הוצאו להורג בעוון היותם "סוררים ומורים"? ובכן למרבה הפלא... אף לא אחד. עכשיו חברים... גם אם נטפח על שכמנו ונשנן כי "עם הספר" אנו וש"הצבא הישראלי הינו המוסרי ביותר בעולם" תסכימו איתי שהעם היהודי הצמיח לאורך השנים אי אלו נערים שלא הפכו לחתני התנ"ך העולמיים. כיצד קרה שמעולם לא הוצא להורג ולו נער אחד בעוון זה? ובכן -  התשובה לתמיהתי חבויה בדבריו של רבי עקיבא שקבע:"בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות! למה נכתב? אלא לומר: דרוש וקבל שכר".



התנאים ההלכתיים הנדרשים לחבור יחד כדי להפוך נער עבריין ל - "בן סורר ומורה" הינם רבים כל כך עד שקובע רבי עקיבא כי הדבר בלתי אפשרי. אם כן מדוע נכתבה? עאן מציב בפנינו רבי עקיבע את קביעתו השניה - מצוה זו לא נכתבה אלא כדי ללמדנו אורחות חינוך  - דרוש וקבל שכר. אם נדרוש פרשה זו לעומקה מבטיחנו רבי עקיבא - נראה שכר בעמלינו וכבר נאמר "עמלינו – אלו הבנים".



סוד הכשלון החינוכי



בבואם לקבוע את כלליה של מצוה זו כפי שקיבלוה מסיני קובעים חז"ל:"אם לא היתה אמו שוה לאביו בקול במראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה". לפי פשוטן של דברים נדרשים הוריו של הבן הסורר להיות שוים בקולם, במראיהם החיצוני ובגובהם, למותר לציין כי תנאים אלו הופכים את המצוה לבלתי אפשרית. אולם היכן הוא ה"שכר" עליו מעיד רבי עקיבא? כיצד דרישת פרשה זו תעשיר את ידעותינו החינוכיות?.



מלמדנו רבי עקיבא כי סוד החינוך נעוץ בפרשה זו. בדרישתה -  נוכל להציץ אל תפישתה החינוכית של תורת ישראל.



למען האמת, סיפורו העצוב של "בן סורר ומורה" מתחיל עוד בטרם לידתו ונפתח הוא באופי הכרותם של אביו ואמו. בפרשת כי תצא סדורות שלוש פרשיות זו אחר זו. הראשונה עוסקת בלוחם הנכנע ליצריו בשדה הקרב  ולוקח בשבי אשה כדי לשאתה רק מחמת יופיה החיצוני. הפרשה השניה עוסקת באדם הנשוי לשתי נשים האחת אהובה והשניה שנואה. השלישית עוסקת ב"בן סורר ומורה". וכבר לימדונו חז"ל כי שלוש פרשיות אלו באדם אחד הן נוהגות ולמה נכתבו בסדר זה? ללמדך כי "אם נשאה סופו להיות שונאה...  וסופו... להוליד ממנה בן סורר ומורה! לכך נסמכו פרשיות הללו".



אדם הנושא אשה לשם יופיה מתוך תאוותו הוא נושאה, כאשר תשכך תאוותו תהפוך אהבתו לשנאה. מבשרתנו התורה כי לאשה שנואה זו יולד בן אשר יהפוך לבן סורר ומורה. ילד הנולד לאב השבוי בידי יצריו ולאם שנואה השבויה בביתו ומבכה את בית הוריה, ילד זה  אינו גדל בסביבה חינוכית ראויה. הדוגמא האישית השלילית הגלומה באישיותו של אביו מולידו מחנכתו ללכת אחר תאוות ליבו. ילד זה אינו אשם במצבו החינוכי ועל כן אינו נעשה בן סורר ומורה. התנאי להפיכת עבריין ל"בן סורר ומורה" הוא שיעשה זאת מתוך בחירתו. ילד זה אינו אשם במצבו, אשמים בכך הוריו.



זו כוונת חכמינו באומרם "אם לא היתה אמו שווה לאביו בקול במראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה". כאשר הקול החינוכי של ההורים אינו זהה.  בעת בה ערכי האב שונים מערכיה של האם, אין הם מסוגלים לדרוש מילדיהם לפעול על פיהם, אולם בכך לא די. כאשר מראיהם – מעשיהם של ההורים שונים מן הערכים עליהם מחנכים הם את בני ביתם אין הם מסוגלים להקנות את ערכיהם ליוצאי חלציהם. בנוסף לזאת קובעת התורה כי קומתם הרוחנית השוה של ההורים הינה תנאי הכרחי להצלחה בחינוך.



כל האחריות עליהם



הורים המבקשים לחנך את ילדיהם נדרשים ל"קול" חינוכי אחיד, למעשים התואמים את ערכיהם החינוכיים ולקומה רוחנית שווה. העדר אחד מן הפרטים מטיל את האחריות החינוכית על ההורים ומשום כך אין בנם נעשה בן סורר ומורה.



כאשר נכשלים תלמידים בבחינותיהם מוטחת מערכת החינוך אל עמוד הקלון הציבורי וראשיה נאלצים להתפתל בראיונות תקשורתיים כדי להנפיק הסברים. אולם כאשר נערים פורקים מעליהם ערכי יסוד ומאיימים על שלום החברה אין הוריהם מוזמנים לבית המשפט. האם אין בכך צביעות?.



תורת ישראל מלמדת כי האחריות החינוכית מוטלת על כתפי ההורים וכי ההצלחה החינוכית או הכשלון החינוכי מקורו בהם.  אם עמדו הם בכללי הסף המחייבים כל הורה, להיות שווים ב"קול" ב"מראה" ו"בקומה" רק אז יהפוך בנם ל"בן סורר ומורה" רק אז יוסר הקולר החינוכי מן ההורים ויתלה בצווארו של בנם.



כשישבתי מול המנהל הנכבד בקשתי לומר לו כי התנהגותם של הכפופים לו היא שתקבע את הצלחתה של ההנחלה הערכית. רק כאשר קולם של המורים יהיה "שוה" ולא יפסלו אלו את דבריהם של אלו, רק כאשר חייהם הפרטיים של מוריו יותאמו לערכים אותם מבקשים הם להנחיל לתלמידיהם וכן... כן... רק כאשר קומתם הרוחנית של מורי ישראל תשדר עוצמה, רק אז נוכל להנחיל לילדינו את ערכינו הנעלים.



אתם רוצים לדעת את סוף הסיפור? ובכן – לאחר שהצגתי בפניו את משנתי החינוכית ביקש ממני המנהל להקדיש מזמני ולהרצות בפני תלמידיו. הוא הדגיש בפני כי כדי לאפשר לי את הדבר הוא צריך להימלך בועד המורים, בועד ההורים, בועדת האתיקה ובועד התלמידים וליטול מהם עצה ורשות. כן חברים... שמעתם טוב... כדי להרצות בפני תלמידיו נדרש אני להבחן בפניהם. ובכן חברים... לאחר שבוע התכנסה הועדה המורכבת ממכובדים אלו והוזמנתי להרצות בפניהם משהו כמו הרצאה לדוגמא.



לא עברתי את המבחן...



שבת שלום



שלח לחבר
נתקבלו 3 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
היה צריך לבקש מההנהלה לערוך ערב להורים ולמורים בלבד ולהרצות בפניהם בנושא, אולי אז זה היה מועיל ופותח צוהר בלבבם לדעת איפה שורש הבעיה מונחת אבל להגיד לילד שהוא לא אשם בכלום זה החינוך שהוא קיבל מהבית (אפילו שזה נכון) לדעתי לא יניב שינוי במעשיו, אדרבה זה יכול ליצור תגובה הפוכה ואולי מזה חששו בוועדה הנ"ל?

של חינוך הורים,מורים.אבל עצם זה שקראו לך והתיעצו איתך זו התחלה.

לאנשים קשה להשתנות. הם הבינו שעליהם לשמש דוגמה אישית לתלמידים קרי-מאמץ אישי ולפעמים שינוי. כל הכבוד למנהל שהבין את הבעיה ולא חשש לחפש את פתרונה במעגלים שונים. הוא הזמין את הרב, שמע אותו והזמין אותו להציג את דבריו שנית. המסר הוא לא שאין לילד אחריות אלא הדגש הוא על לימוד ערכי שיש כאלה שמקבלים אותו בבית,יש כאלה שמפתחים אותו לבד ויש אלו שנגרע מהם ויש לכוון אותם. תמיד יש יוצאים מן הכלל אבל התורה חוזרת ומדגישה את אחריות ההורים "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה" גם כאן יש להורים אחריות על מעשיהם ואין זה אומר שאין הורים שעשו הכל והילד יצא לתרבות רעה או משפחה קשה שהילד יצא ערכי המדובר הוא על רוב המקרים.

נושאים ראשיים
תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • הרצאות דומות
    יסודות החינוך
    יחיאל יעקובזון
    שמונה כללים בחינוך
    מיכאל לסרי
    ילדים זה ברכה
    מיכאל לסרי
    חינוך למשמעת - כיצד ? - ..
    צביאלי בן צור
    הדיסוננס הקוגנטיבי
    יחיאל יעקובזון
    תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: