חג הפסח תשפד
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מהי תפילה אמיתית?
ערכים
תפילות נשים מה וכמה?
זאב גרינוולד
ספר תהילים
נח גוטמן
כיצד פועלת תפילה בעת צרה?
ערכים
תפילה במחשבה
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
להתקשר לאלקים - פרק 1
..
מיכאל לסרי
יש עם מי לדבר - פרק 1
..
צביאלי בן צור
כח התפילה
זאב קצנלבוגן
תפילה - עבודה שבלב
דוד ברוורמן
תפילה שיחת פנים - פרק ..
יחיאל מויאל
מאמרים בנושא
תפילת שמונה עשרה
ערכים
ברכת כהנים
ערכים
ספר התהילים
ערכים
מהי מטרת התפילה?
ערכים
איזה אות לא מופיעה בברכת המזון?
דוד ברוורמן
מאמרים נוספים
כיצד נפנה אל הבורא ללא מתווכים?
השאלה
כיצד נפנה אל הבורא ללא מתווכים?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
הבורא, עם כל גבהותו, מעוניין שאנו, קרוצי החומר, נפנה אליו תדיר. התפילה נכללת במסגרת עיקרי האמונה. מיד לאחר ארבעת העיקרים הראשונים של שלושה עשר עיקרי האמונה הדנים בבורא: באמיתות מציאותו, בייחודו ובמהותו הבלתי נתפסת בחושינו, בא תורו של העיקר החמישי הדן בנושא התפילה. עיקר זה קובע כי ראוי להתפלל רק לבורא יתברך, ואין להתפלל לזולתו. קריאת עיקר זה מעוררת שאלה: מדוע יעלה בדעתינו לפנות בתפילה ליישות כלשהי מלבד הקב"ה?
לצורך הבנת הענין עלינו להתבונן בתהליכים ההיסטוריים שהביאו להתהוותה של תופעת עבודת האלילים. בניגוד למה שנראה לנו במבט שטחי, שהעבודה הזרה היתה סגידה פרימיטיבית לעץ ואבן ותו לא, מתבאר בדברי הרמב"ם, שלפחות בראשיתו של התהליך, לא נשא תהליך זה אופי של פולחן פרימיטיבי. דווקא מתוך ההכרה בגדלות הבורא וברוממותו, היו אנשים שטעו וסברו שלפני מלך כה גדול אין להתפלל, בכל עת. הם יצרו מהלך מחשבתי משובש, לפיו בלתי אפשרי שתהיה באפשרותו של כל אדם להכנס בכל עת שירצה אל היכל המלך. לדעתם, אין זה מן הנימוס לפנות אל הבורא בצורה ישירה. הנוהל התקין הוא שאדם מן השורה יפנה את בקשתו לפקיד זוטר כדי שהלה יטפל בה, ובמידת הצורך יעביר את הבקשה בצינורות המקובלים, עד שהיא תגיע אל המלך.
אמנם העבודה זרה התדרדרה עד כדי פולחן פרימיטיבי של סגידה לעץ ואבן, אולם כאמור, היה זה המשכו של התהליך. בתחילתו, התבסס תהליך זה על קוים מחשבתיים ברורים, לא היה בו נסיון מרידה בבורא, וכוונתו המוצהרת היתה לכבד ולעבוד את הקב"ה באמצעות משרתיו. אמנם היתה זו טעות מוחלטת, אך לא מרידה. לומדים אנו מכאן שיכול אדם להאמין בה' וגם לבטוח בו, ולמרות זאת, עלול הוא להפנות את תפילותיו לכתובות אחרות.
חידושה הגדול של היהדות הוא, שלמרות המרחק הגדול הקיים בין האדם לבין הבורא, למרות הפער וההבדלים המהותיים, יכול וצריך האדם לפנות בכל עת בתפילה אל הבורא עצמו. אין צורך במתווכים! להיפך, אין לפנות בתפילה אלא אל הקב"ה לבדו. הוא אמנם רם ונישא, אולם הוא חפץ שנתקרב אליו, שנפנה אליו מעומק לבנו וממרומים הוא יאזין לשוועתנו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית