שלמה בן מרסיל אופק בן אורלי נתנאל משה בן יוכבד דביר בן מרים עידו בן דליה ניר רפאל בן גלית בלה מרדכי בן רויטל שירה בת עדנה סילביה בת אסתר אפרת אוריה בת אילנה ישי בן כלילה קילא שושן בת רינה שלום בן פשה עמית בן רויטל גילי בת אורנה ליזה איתמר בן חוה צור אברהם בן חנה אלישבע נריה אורי בן אבישג נחמן בן מרגלית עומר בן לימור דניל בן אידה יובל בן בתיה דולב בן יעל נעה בת נצחונה נועם בת הדס אברהם בן משה נתנאל מנחם בן טלי ויקטוריה משה בן סנדרה תמיר בן יעל שי דוד בן בנימינה עומר בן סימונה דרור בן דורית דור בן מיכל חיים אהרון בן יעל אוריאל בן ברוריה ברנדל ספיר בת יפית תומר יוסף בן קרן חיה יעקב ישראל בן מירב אביתר בן יעל אברהם אריה לייב בן אסתר ליאור בן שרית מוריה אור בת סנדרה נתנאל משה בן יוכבד דוד בן סילביה מוניקה חנה בת רבקה דביר בן לאה אלעד בן חנה אלחנן בן לבנת שמואל מרדכי בן בלומה חיה בר שמעון בן שרון שלמה בן מרסיל אופק בן אורלי נתנאל משה בן יוכבד דביר בן מרים עידו בן דליה ניר רפאל בן גלית בלה מרדכי בן רויטל שירה בת עדנה סילביה בת אסתר אפרת אוריה בת אילנה ישי בן כלילה קילא שושן בת רינה שלום בן פשה עמית בן רויטל גילי בת אורנה ליזה איתמר בן חוה צור אברהם בן חנה אלישבע נריה אורי בן אבישג נחמן בן מרגלית עומר בן לימור דניל בן אידה יובל בן בתיה דולב בן יעל נעה בת נצחונה נועם בת הדס אברהם בן משה נתנאל מנחם בן טלי ויקטוריה משה בן סנדרה תמיר בן יעל שי דוד בן בנימינה עומר בן סימונה דרור בן דורית דור בן מיכל חיים אהרון בן יעל אוריאל בן ברוריה ברנדל ספיר בת יפית תומר יוסף בן קרן חיה יעקב ישראל בן מירב אביתר בן יעל אברהם אריה לייב בן אסתר ליאור בן שרית מוריה אור בת סנדרה נתנאל משה בן יוכבד דוד בן סילביה מוניקה חנה בת רבקה דביר בן לאה אלעד בן חנה אלחנן בן לבנת שמואל מרדכי בן בלומה חיה בר שמעון בן שרון
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
``מידה כנגד מידה``
השאלה

מהי משמעות המושג ''מידה כנגד מידה''?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

אחד הכללים להנהגה ממרום הוא: "במידה שאדם מודד - בה מודדין לו". משמעותו של כלל זה היא שהגמול האלוקי מגיע לאדם באותה מתכונת בה הוא פעל. חז"ל ציינו מספר דוגמאות: "שמשון הלך אחר עיניו, לפיכך נקרו פלשתים את עיניו... אבשלום נתגאה בשערו, לפיכך נתלה בשערו". כמו כן, פרעה מכיון שהטביע את ילדי ישראל במים, לכן הוא וחילו טבעו בים סוף. מאליו מובן, שכך היא המידה גם בצד הטוב, ביחס החיובי של ה' כלפינו. גם השכר המגיע משמים על המעשים הטובים ניתן במדוייק על פי מידתם, גישתם ויחסם של האנשים למצוות. ככל שיתמידו האנשים בהליכה בתום, בשיפור המידות הטובות וביחס אנושי חם ורחום – הם יקבלו יחס דומה משמים. כי "ה' צילך", כשם שהצל צמוד לאדם, כך כל הקורה לאדם מאת ה' - צמוד למעשיו, לטוב ולרע. הנהגה זו של 'מידה כנגד מידה' מגבירה מאד את מידת הבטחון בה' והשענות על עזרתו. כי האדם הרואה הנהגה זו לבו בטוח שמה' היתה לו כל זאת. מצות הביטחון בבורא מתבססת על ההנחה שאין מקרה בעולם. השקפה זו יוצרת אופטימיות בלב האדם הבוטח. מעתה, אין הוא עוד גרגיר אבק השט בתוככי יקום אין-סופי, אין הוא יצור עלוב אשר גורלו מוכתב מכוחם של גורמים קוסמיים מחד גיסא ומבליל תגובות ביו-כימיות מאידך גיסא; אין הוא עוד כדור משחק בידי תהליכים כלכליים או קרבן של גושים פוליטיים ובעלי זרוע שונים הנאבקים זה בזה. אין הוא עומד חסר אונים מול מציאות מכנית, אוטומטית, מתוחכמת, ועם זאת – חסרת כיוון. אושרו אינו תלוי ב'מזל' – שלפי ההבנה האנושית הוא מושג המתקשר למיעוט סטטיסטי שגורלו שפר עליו. אין כאן מזל, לא מקרה ולא עולם מופקר. הכל בידי שמים! יחד עם זאת, חשוב להדגיש: האדם הבוטח מודע למציאות ולסכנותיה. הוא אינו שוגה באשליות ואינו שקוע בסוגסטיה תלושה בנוסח: "אנו נתגבר". האופטימיות שלו נובעת - עקרונית ורגשית - מההכרה שאין בעולם מקריות אומללה, ואין נסיבות שלא ניתן להחלץ מהן, הקב"ה הוא מנהיג העולם ודואג לכל, וכפי שנאמר: "קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת". מכאן נובעת השמחה: "כי בו ישמח לבנו, כי בשם קדשו בטחנו", ומכאן מקורו של הבטחון: "הנה א-ל ישועתי - אבטח ולא אפחד". חייו של אדם הבוטח בה' שונים, כאמור, במהותם מחייו של אדם חסר ביטחון בה'. הבוטח בה' זוכה, מלבד הסיוע וההצלה ממשברים, גם לאיכות חיים שונה, לאופטימיות ולתקוה שישועתו נמצאת בהישג יד.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית