אליאור וקנין בן חוה מיאה בת גבריאלה איתי בן דורית דניאל בן שמרית נועם בת הדס ניר בן שירלי משה בן ג`ני אופק בן אורלי דניאל נחמן בן שירן גבריאלה רחל בת טניה חיים אהרון בן יעל תומר בן נורית אליה בן מירב מתן שאול הכהן בן אפרת אלקנה בן מרים רינה שלום בן מרים אוהד יוסף בן שלומית יוסף בן אביגיל אהרון בן יקירה אהרונה אמילי בת נרקיס עומר בן אילנית יוסף בן זויה שמואל בן חיה פאשע זיו בן תמר טליה מנשה בן לימור אביהו שלמה בן עקביה אוהד בן אוסנת יהונתן עזרה בן חדוה חיה דוד ליאב בן רוחלה רחל שקד בן גילה מיכאל בן מרים נתנאל בן סולטנה ענת אביתר אורי בן מזל דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל נועם בת אדווה אופק בן אתי נעמה בן ברוריה נבו בן פריבה אליה בן מירב אושר שמחה בת תקווה שירת ים בת קרן בן בן נתיבה דניאל בז׳נוב שרון בת יעל עדן בת עליזה חגית בת שרה עידן בן חגית דוד בן דינה שאול שלום בן רות אליה בן דבורה אליאור וקנין בן חוה מיאה בת גבריאלה איתי בן דורית דניאל בן שמרית נועם בת הדס ניר בן שירלי משה בן ג`ני אופק בן אורלי דניאל נחמן בן שירן גבריאלה רחל בת טניה חיים אהרון בן יעל תומר בן נורית אליה בן מירב מתן שאול הכהן בן אפרת אלקנה בן מרים רינה שלום בן מרים אוהד יוסף בן שלומית יוסף בן אביגיל אהרון בן יקירה אהרונה אמילי בת נרקיס עומר בן אילנית יוסף בן זויה שמואל בן חיה פאשע זיו בן תמר טליה מנשה בן לימור אביהו שלמה בן עקביה אוהד בן אוסנת יהונתן עזרה בן חדוה חיה דוד ליאב בן רוחלה רחל שקד בן גילה מיכאל בן מרים נתנאל בן סולטנה ענת אביתר אורי בן מזל דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל נועם בת אדווה אופק בן אתי נעמה בן ברוריה נבו בן פריבה אליה בן מירב אושר שמחה בת תקווה שירת ים בת קרן בן בן נתיבה דניאל בז׳נוב שרון בת יעל עדן בת עליזה חגית בת שרה עידן בן חגית דוד בן דינה שאול שלום בן רות אליה בן דבורה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
אמונה תמימה
השאלה
מהו המושג אמונה תמימה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת נח גוטמן
"אמונה תמימה" אין פירושה ידיעה חסרת הבנה וביסוס. גם אמונה כזו עלולה להתערער כאשר היא נתקלת בקושיה.
פקחות רבה דרושה כדי להשיג תמימות. טפשות ובערות אינן תמימות. תמימות פירושה שלימות. "אמונה תמימה" באה לאחר התבוננות ועבודה רבה. כשמגיע האדם למצב זה, אין לו צורך בהסבר לכל דבר. הוא חסר יומרה להבין הכל, תמימותו מוחלטת, אך מדוע? אך ורק מפני שהיא מבוססת!
לעומת זאת, אדם המאמין רק מפני שהוא מבין כך, עלול לפתח יותר מדי את ה"אני" שבו. אם כל דבר הוא נכון רק מפני שהוא מכיר בו, ורק עד כמה שהוא מכיר בו, אם כך אין ה"אני" שלו מתבטל לפני הבורא, השופט ומעניש, הגומל והמטיב, והרי הוא חסר את האמונה האמיתית, שכל כולה התבטלות לפני הבורא יתברך.
פרופסור אלברט איינשטיין החל להאמין מתוך התבוננות בבריאה: "הדת שלי, מהותה רגש של ענוה והערצה כלפי הכח הרוחני העליון, האין סופי, המגלה את עצמו בפרטים הדלים שאנו יכולים להשיג בשכלנו הרך והחלש. אמונה חוויתית עמוקה זאת, של כח שכלי עליון המתגלה בעולם שכולו אומר 'דרשני', היא הקובעת את המושג שלי על אלוקים".
האמונה התמימה היא המאפיינת את האמונה היהודית. אמונה זו - שאחרי אברהם אבינו - אינה מסקנה פילוסופית. יחד עם זאת, כל ספרי הפילוסופיה שנכתבו על ידי גדולי ישראל, מטרתם לאמת אמונה זו מבחינה שכלית-הגיונית, אבל אין הפילוסופיה צריכה לבוא כתחליף לאמונה התמימה שסופג כל ילד יהודי לתוכו מיום היותנו לעם.
התגלות ה' בליווי אותות ומופתים גלויים במשך ארבעים שנות חייו האחרונות של משה רבינו, היתה נחלת כל העם, ללא יוצא מן הכלל. כל אחד חש במציאות ה' באופן מוחשי.
רבנו סעדיה גאון הצליח להסביר באופן מוחשי את ההבדל בין האמונה התמימה, המבוססת על המסורת וההתגלות, לבין זו הנשענת על חקירה. הדבר דומה לאדם שיש בידו כסף רב, ובמשך זמן מסויים חילק סכומים לאישים שונים. כדי לדעת איזה סכום נשאר בידו קיימות לפניו שתי דרכים: א. לערוך חשבון מדוייק כמה חילק, להפחית סכום זה מן הסכום שהיה בידיו בתחילה, והתוצאה היא היתרה שבידו - אם לא טעה בחשבון. ב. הדרך הפשוטה והבטוחה ביותר: לספור את הכסף שבידו. הדרך השניה הבלתי אמצעית, היא זו של הדת, בעוד שהראשונה היא זו של המדע.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית