יעקב מרדכי בן ברכה  מאור בן רחל קית` שמואל בן גלאדיס הגר רון בן מרינה יגל בן תחיה ירדן בת מיכל תלמי ידותון בן רחל בריינה אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית ולנטין אלי בן זונבייב יוסף איתמר בן אורלי נועם ומעיין בן אירית אמיר בן רחל אסף בן יוכי יוכבד אוראל בן סוזי אחיה בן חיה ניסים בן ברטה רפאל בן דינה אלירן בן מילנה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל אלון בן חנה דוד ליאב בן רוחלה רחל ליאל הושע בן מרים שלם בן אילנה ינון בן אפרת אוהד בן אסתר אמה בת שרון דורון בת אפרת אלירז בן רחל (רחלי) מייה בת קרן אברהם אלברט (אבלום) בן פוטונה אליה אליהו בן אודיל קרן בת רחל עמיחי בן חיה בן בן פליפה אפרת אוריה בת אילנה דוד בן שושנה יצחק בן איריס אביהו בן ענת אביה בן מיכל מטה צבי בן מרים שושנה מיה בת אסתר איתמר נדב בן אסתר איילון בן אירית יעל לייבושור בת גילי ליאורי מוריה אמיני  שלומי בן אסנת פלג בנימין בן סיגלית יוסף חיים בן יעל שושן בת רינה יעקב מרדכי בן ברכה  מאור בן רחל קית` שמואל בן גלאדיס הגר רון בן מרינה יגל בן תחיה ירדן בת מיכל תלמי ידותון בן רחל בריינה אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית ולנטין אלי בן זונבייב יוסף איתמר בן אורלי נועם ומעיין בן אירית אמיר בן רחל אסף בן יוכי יוכבד אוראל בן סוזי אחיה בן חיה ניסים בן ברטה רפאל בן דינה אלירן בן מילנה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל אלון בן חנה דוד ליאב בן רוחלה רחל ליאל הושע בן מרים שלם בן אילנה ינון בן אפרת אוהד בן אסתר אמה בת שרון דורון בת אפרת אלירז בן רחל (רחלי) מייה בת קרן אברהם אלברט (אבלום) בן פוטונה אליה אליהו בן אודיל קרן בת רחל עמיחי בן חיה בן בן פליפה אפרת אוריה בת אילנה דוד בן שושנה יצחק בן איריס אביהו בן ענת אביה בן מיכל מטה צבי בן מרים שושנה מיה בת אסתר איתמר נדב בן אסתר איילון בן אירית יעל לייבושור בת גילי ליאורי מוריה אמיני  שלומי בן אסנת פלג בנימין בן סיגלית יוסף חיים בן יעל שושן בת רינה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת ..
ערכים
מהי משמעות ``דרך ארץ קדמה לתורה``?
זאב גרינוולד
כיצד ניתן להפיג את הדאגות?
זאב גרינוולד
לדון לכף זכות
יחיאל ויצמן
משמעותה של מידת הענווה
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
התמודדות וחשיבה חיובית- חלק א`
אברהם להב
אתגר או בעיה - פרק 6
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 5
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 2
- ..
אורן בן דוד
מחשבות טובות
שמעון אסייג
מאמרים בנושא
למה אנשים לא מרוצים מהחיים?
נח גוטמן
הייחודיות
יהודה רובן
שליטה עצמית
יהודה רובן
14 תובנות לביקורת בונה
דוד ברוורמן
סוד הבחירה החופשית
יהודה רובן
מאמרים נוספים
נתקלתי בביטוי "לדון לכף זכות" תסלחו לי על הביטוי אולם כאשר אני רואה אדם חוטא, האם עלי לעקם את שכלי ולומר שהוא זכאי?
השאלה
נתקלתי בביטוי "לדון לכף זכות" תסלחו לי על הביטוי אולם כאשר אני רואה אדם חוטא, האם עלי לעקם את שכלי ולומר שהוא זכאי?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
התורה דורשת מכל יהודי לדון את חברו לכף זכות, גם כאשר נראה שהלה עבר עבירה. ואמנם, מן הראוי להתבונן: מדוע חייבים לדון את השני? וכי לא עדיף שכל אחד ידון את עצמו בלבד, ואילו מעשי חברו יהיו מחוץ לתחומו, מחוץ למערכת השיפוט שלו? מי מינה אותו לשופט של העולם כולו?
אמנם דרך זו היא קלה יותר, ויתכן שהיא גם בטוחה יותר, אולם התורה אינה מעודדת גישה זו. היא מעדיפה את הדרך הקשה, היא מבקשת את ההתייחסות, והיא גם ציותה עלינו לדאוג לכך שהתייחסות זו תהיה חיובית במידת האפשר – ולא שלילית.
מדוע בחרה התורה בדרך זו?
האדם חי בתוככי חברה, הוא מושפע ממנה ומשפיע עליה ברצונו ושלא ברצונו, במישרין ובעקיפין. אין אדם בעולם המסוגל לחיות חיי בדידות ולנתק את עצמו מסביבתו. כל מה שמתרחש בסביבתו של האדם משפיע עליו. השפעה זו תלויה במידה רבה באופן בו מתייחסים למתרחש בסביבה.
ננקוט דוגמה: שכנו של אדם נמצא אשם בכך שהונה את לקוחותיו. אירוע זה עלול להשפיע על האדם לרעה בכך שמתגלה לעין כל שמצויים אנשים במעמד שלו, בחברה שלו, שמעשי מרמה הם לחם חוקם. מעתה והלאה עלול גם הוא ללמוד לא להתבייש ולא להרתע מלרמות מדי פעם. אם יוודע, חלילה, על מקרים דומים נוספים, תהפוך התופעה לנורמה חברתית, ומסך הבושה יוסר כליל ויעלם.
לעומת זאת, אם נדון אנשים אלו לכף זכות ונשכנע את עצמנו שהם עשו את מעשיהם ללא כוונה רעה, או שהם פעלו מתוך לחץ שקשה לעמוד בו, על ידי כך שכנענו את עצמנו שאין כאן כל שינוי במוסכמות החברתיות. עדיין הבושה להתפס כגנב שרירה וקיימת, ומעשיו של פלוני, אינו עניינה של החברה כולה.
כאשר אנו באים לדון את הזולת, לא מוטל עלינו לקבוע את האמת האובייקטיבית, מטרתנו היא לקבוע את ההתייחסות שלנו, למתרחש סביבנו. לכן רשאים אנו לומר: כל עוד הדבר אפשרי, ברצוננו להתייחס אל המעשה שעשה פלוני באור של "כף הזכות". בעקבות כך, הרווח יהיה כולו שלנו!
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
    העצמה אישית
  • קורס מרצים
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה