עידן בן חגית עדי בת אסתר גל בן טליה נועם ומעיין בן אירית דביר בן גרנית לידור בן גיטה שלמה בן רבקה רז בת דורון יעקב אביחי בן מרים נריה חיים בן אורלי ענבר בת יפעת אריאל בן אסנת יהושע ינון בן פרחיה דוד בן זהבה רועי בן טל אייל בן דגנית ישי שלמה בן נורית ירדן בת אורלי שיר בת אורנה נורית בת מרסל רון בן חבצלת יובל בן יהודית אופק בן אתי אסף בן אופירה אביב בת דורון אביב בן פאני אהרון בן דבורה סילבה גל בן חווה שמעון בן שושנה מתן בן שושנה יצחק בן גילה דור בן גלית דוד בן חוה נירה בן נדיה אור שרגא בן ליאת שמעון יוחאי בן רחל שניר בן אירית שחר בן מיכל ניר רפאל בן גלית בלה בר בן מרטין עדן בן רונית רותם בן רונית שלומי יחיאב בן אוסנת איתי בן איטה אסף בן יעל שגב בן שרה איליה בן נטלי רועי בן מיכל זיו בן אפרת איתי בן אסתר עידן בן חגית עדי בת אסתר גל בן טליה נועם ומעיין בן אירית דביר בן גרנית לידור בן גיטה שלמה בן רבקה רז בת דורון יעקב אביחי בן מרים נריה חיים בן אורלי ענבר בת יפעת אריאל בן אסנת יהושע ינון בן פרחיה דוד בן זהבה רועי בן טל אייל בן דגנית ישי שלמה בן נורית ירדן בת אורלי שיר בת אורנה נורית בת מרסל רון בן חבצלת יובל בן יהודית אופק בן אתי אסף בן אופירה אביב בת דורון אביב בן פאני אהרון בן דבורה סילבה גל בן חווה שמעון בן שושנה מתן בן שושנה יצחק בן גילה דור בן גלית דוד בן חוה נירה בן נדיה אור שרגא בן ליאת שמעון יוחאי בן רחל שניר בן אירית שחר בן מיכל ניר רפאל בן גלית בלה בר בן מרטין עדן בן רונית רותם בן רונית שלומי יחיאב בן אוסנת איתי בן איטה אסף בן יעל שגב בן שרה איליה בן נטלי רועי בן מיכל זיו בן אפרת איתי בן אסתר
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מהי משמעות ``דרך ארץ קדמה לתורה``?
זאב גרינוולד
כיצד ניתן להפיג את הדאגות?
זאב גרינוולד
לדון לכף זכות
יחיאל ויצמן
משמעותה של מידת הענווה
זאב גרינוולד
תכונת הפחד
יחיאל ויצמן
הרצאות דומות
התמודדות וחשיבה חיובית- חלק א`
אברהם להב
אתגר או בעיה - פרק 6
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 5
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 2
- ..
אורן בן דוד
מחשבות טובות
שמעון אסייג
מאמרים בנושא
למה אנשים לא מרוצים מהחיים?
נח גוטמן
הייחודיות
יהודה רובן
שליטה עצמית
יהודה רובן
14 תובנות לביקורת בונה
דוד ברוורמן
סוד הבחירה החופשית
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת מתנות?
השאלה
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת מתנות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
תאוות הבצע של הבריות רעה חולה היא. מעטים הם האנשים שאינם נגועים בנגע זה. גם מי שהתברך בעושר רב, אינו נגמל מתאווה זו. אדרבה, חז"ל אמרו במדרש (קהלת רבה א', ל"ד): "אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאוותו בידו: מי שיש לו מנה, רוצה מאתיים. יש לו מאתיים, רוצה ארבע מאות". ככל שהאדם מצליח לצבור הון רב יותר, השגותיו בתחום זה גדלות והולכות, ולפיכך גם תאבונו גדל. עינינו רואות שאנשים מפקירים את בריאותם ואת טובת בני משפחותיהם ונודדים עד קצווי ארץ ברדיפתם אחר הממון. אמנם ידוע לכל שהאדם צובר ממון כדי להיטיב לעצמו, אולם בפועל, במקרים רבים רדיפת הממון פוגעת בו. זאת ועוד, כאשר אין האדם מרסן תאווה זו, הוא עלול להתדרדר עד לנסיון לשלוח יד בממון הזולת. לרדיפת ממון אין גבולות, כולל הגבול המגביל ואוסר עשיית מעשים אסורים.
כדי לרסן תאווה זו קורא שלמה המלך לבני האדם להימנע מלקיחת מתנות, כנאמר: "שונא מתנות יחיה" (משלי ט"ו, כ"ז). קריאה זו הינה מרשם בדוק שבכוחו לעצור את הסחף של תאוות הבצע.
שנאת המתנות מסייעת לאדם להתרחק גם מחנופה. אדם החי את חייו לפי ראות עיני אנשים אחרים ובכל צעד הוא שואל את עצמו מה יאמרו הבריות, הוא אב הטיפוס של המחניף לאחרים. רצונם של אחרים מכתיב לאותו אדם את מהלכיו. מנסה הוא לשאת חן בעיני אנשים, כדי שהללו יעניקו לו ממתנותיהם. מאליו מובן, ששונא מתנות צועד צעד חשוב בדרך להשתחררות מעול החנופה. כשם שאוהב המתנות מעמיק בקרבו את רגשות החנופה לבני האדם, כך שונא המתנות נעשה מוגן מרעת החנופה ומגרורותיה.
השלכה נוספת קיימת לשנאת המתנות. מי שתלוי בבני אדם ובמתנות שהללו מעניקים לו, מושפע מהם ומדעותיהם בעל כרחו. המתנה שאדם מעניק לזולתו מהווה צינור להשפעה מסויימת על המקבל. זו אחת מן הסיבות שבגללה אסרה התורה נטילת שוחד. גם אם ירצה הדיין להוציא את האמת לאור, יצא פסק הדין מעוקל, כי השוחד מעוור עיני חכמים. גם הציפיה לקבלת מתנה, וכל שכן קבלתה בפועל, מביאות להשתעבדות לדרכו ולדעותיו של מעניק המתנה.
נוסף לכך, הציפיה לקבלת מתנות מבשר ודם מסיחה את הדעת מהבטחון בה'. תפקידו של האדם הוא לצפות ולייחל לידו המלאה, הפתוחה, הקדושה והרחבה של הקב"ה, ולא לתלות את עיניו בבשר ודם. "שונא המתנות", בהתנתקו ממתנת בשר ודם, תולה את יהבו במלך מלכי המלכים ואליו נשואות עיניו.
שלח לחבר
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
שלום , ברצוני להתייחס למה שנכתב על שונא מתנות . הרי בתנ`ך המון מודבר על מתנות שקיבלו במשפחה יש עניין של מתנות , בחגים וכ`, וכן או במשפחה `חבר קונה דבר מה חדש ואז מעביר את הישן , כיום יש אתר של נתינה רבה כי לא רוצים לזרוק דברים מאוד טובים , בחינם אז איך מבדילים בין רצון ה` לחסד , למתנות כביכול ... הרי עולם חסד יבנה...{פ.אבות} ב. בעניין מתנות וגמילות חסדים הרי בפרקי אבות אנו מצווים ללתת ולתת , והרי ה` גרם בכוונה עניים לשם שיקבלו מהעשירים . אז איך זה משתווה לאיסור . שהמתנות גורמות השפעה על דעת האדם והחלטותיו. ואיך אפשר להבין שאנו מתפללים על בקשה מסויימת ואז אדם מגיע ונותן סכום ,או פריט מסויים הרי התפללנו בתמימות, ה` שלח שליח . אך אנו מצווים לא לקבל . אז איך מתמודדים בין המתנה שנשלחת לבין אמונה ... תודה שבוע טוב !

נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
    העצמה אישית
  • קורס מרצים
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה