יצחק בן יהודית פלג בנימין בן סיגלית מקסים בן יעל יולייה אליעוז בן אילנה אורון אהרון בן סיגלית יהודה בן חווה אסנת יאיר בן פלור מאור משה בן שרונה נדב בן מלכה נצחיה אלעד דוד בן מוריה אריאל בן ברכה פמלה דפנה בת לורן ססיליה אידל בן שרה חנה בת רבקה הדס בת קסאה אורי אברהם בן יהודית יהודה ידידיה בן יעל מלכה אביחי שלום בן אסתר אור בן ז`קלין משה בן ורד אברהם בן ליאת גיל בן אורה אלון בן דקלה עמיחי בן חיה יונתן בן גאולה אור לוי יאיר זכריה בן אורלי משה בן ג`ני לירז בת רבקה רוני בת שרון אייל בן דבורה מור בן לינדה מאיר בן דינה מאיר נריה בן אילנה גל אריה מנחם משה בן דינה טובה יובל בן רונית עמוס בן אורית ניב בן יפית חגי אהרון בן שושי חיים אליסף בן בן נועה הדר בת גליה שמעון בן שושנה ניר בן ריטה שנהב בת רחל חגי בן אוריאנה ישראל בן סימה יאכט  ישי שלמה בן נורית כפיר אהרון בן אילה משה בן ציפורה אהוד בן פנינה יצחק בן יהודית פלג בנימין בן סיגלית מקסים בן יעל יולייה אליעוז בן אילנה אורון אהרון בן סיגלית יהודה בן חווה אסנת יאיר בן פלור מאור משה בן שרונה נדב בן מלכה נצחיה אלעד דוד בן מוריה אריאל בן ברכה פמלה דפנה בת לורן ססיליה אידל בן שרה חנה בת רבקה הדס בת קסאה אורי אברהם בן יהודית יהודה ידידיה בן יעל מלכה אביחי שלום בן אסתר אור בן ז`קלין משה בן ורד אברהם בן ליאת גיל בן אורה אלון בן דקלה עמיחי בן חיה יונתן בן גאולה אור לוי יאיר זכריה בן אורלי משה בן ג`ני לירז בת רבקה רוני בת שרון אייל בן דבורה מור בן לינדה מאיר בן דינה מאיר נריה בן אילנה גל אריה מנחם משה בן דינה טובה יובל בן רונית עמוס בן אורית ניב בן יפית חגי אהרון בן שושי חיים אליסף בן בן נועה הדר בת גליה שמעון בן שושנה ניר בן ריטה שנהב בת רחל חגי בן אוריאנה ישראל בן סימה יאכט  ישי שלמה בן נורית כפיר אהרון בן אילה משה בן ציפורה אהוד בן פנינה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מצוות ציצית
השאלה

מהי משמעות מצוות ציצית?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

הציצית היא קווצת חוטים, שחייבים לכרוך בכל אחת מפינותיו של כל בגד בעל ארבעה קצוות. הלובש בגד מצויץ, מקיים מצוות עשה מן התורה. אחד משמונת החוטים שבכל כנף יש לצבוע בצבע תכלת העשוי מדמו של חילזון העולה מן הים. אולם אין צבע זה מעכב את קיום המצווה. לכן, בימינו, שאין אנו בקיאים בדרכי הכנתו של הצבע, מתקיימת המצווה בחוטים לבנים. חז"ל ראו את הכינוי "ציצית" כגזור מן הפועל "הצצה" ('מציץ מן החרכים'). בכך באה לידי ביטוי הראייה הדו-סטרית: ראיית האלוקים את האדם ואת מעשיו, והתבוננות האדם באלוקיו. הסתכלות זאת מסייעת ביד היהודי להיזכר בכל עת במילוי חובותיו ובתפקידיו המגוונים, ובמישור הרעיוני - במעמדו האקזיסטנציאלי בעולם. גם כשעיני האדם מופנות אל הקרקע, אל תבל וארבע כנפותיה, ותוך כדי הפעילות בחיי החולין, ציציותיו המתבדרות, מהוות תזכורת מתמדת, לשמים הפרושים מעל ראשו ולמימד הרוחני שיש לעצם חייו וקיומו בעולם. חוטי הציצית הם, אפוא, החוט המקשר בין הבגד המבטא את "הלבוש", את הגשמיות, לערכי היהדות הבאים לנצור את הגרעין הרוחני הקיים בכל עשייה בעולם החולין. משל, אמרו חכמינו במדרש רבה, לאחד שהיה מושלך לתוך המים. הושיט לו הקברניט את החבל ואמר לו: תפוס בחבל זה בידך ואל תניחהו. שאם תניחהו, אין לך חיים! כך היא מצוות ציצית. האדם המצוי בעולם העשייה נמשל לאיש המושלך למי הים. גלי החומריות עלולים להטביעו. אולם, כל עוד נאחז הוא בחוטי הציצית שהטיל לעברו הבורא-הקברניט, יוכל הוא לגלי הים הזועפים, ועדיין חי הוא. חז"ל מציגים את מצוות ציצית, כזו שתעמוד לרועץ לאומות העולם, הם "בני נח", לעתיד לבוא. גם אם יהיו נכונים לקיים את המצוות כולן, לא יוכלו להסכין למצוות ציצית. כי מי שהחומרנות שקועה בנפשו, גם אם ייאות לקיים מצוות רבות, תמיד יימתח קו מפריד בין עשייתו הרוחנית למלאכתו הגשמית. מצוות ציצית נועדה להעלים קו זה. היא החוט המחבר בין התוכן הרוחני ללבוש הגשמי של כל עשיות החולין. כדי להחזיק בחבל זה, דרושה מוכנות נפשית שונה לחלוטין. הציצית היא סמלם של עובדי האלוקים. אך כמו כל סמל, משמעותה העיקרית בתכנים שהיא מייצגת. ענידת הסמל – משמעותה, הבעת נכונות למלא את כל חובותיו של איש המסדר. בהבעת נכונות ובהזדהות, זוכה כל יהודי להיות שותף גם למצוות אשר מסיבות שונות נמנע ממנו לקיימן (כמו מצוות הנוהגות רק בזמן שהמקדש קיים וכדו'). לכן אמרו חז"ל, ששקולה מצוות ציצית כנגד כל המצוות כולן.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה