שלם בן אילנה אייל בן שולמית אביחי בן מזל מתן בן דבורה יולי בת שרון דניאל אפלבוים בן אמה יוסף חיים בן זיוה דוואל בן יואלית דרור מנשה בן חנה אלישבע ליאור בן אורלי רום בן תמר נילי בת דפנה צור אברהם בן חנה אלישבע אופיר בן אורלי אביב בת מירה נאור בן אלוירה דוד בן חוה אריאל בן רות שלי בת אורית יצחק בן הדסה מסעודה בניהו בן סיון אופק בן אתי איתן בן להבה יוסף בן אביגיל מיכאל בן אסתר עמיחי ישראל בן יסכה איתמר בן חנה תומר בן שרית צוריאל שמחה בן אסתר אלירן בן מרינה נתנאל בן מזל אביתר בן נטלי שרון בן לימור יונתן צבי בן חגית לאה ידידיה בן חווה מתניה יהודה בן מיכל מטה עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) הראל בן מירי נערן חיים בן רחל פרלה רועי בן איילת שחר בן אסתר ניסים בן ברטה נחמן בן בלה אביעד בן ברוריה שגיא בן זוהר איתמר בן מיכל דורון בת אפרת אברהם בן תמר טל בן חן רועי בן רות אסתר שלם בן אילנה אייל בן שולמית אביחי בן מזל מתן בן דבורה יולי בת שרון דניאל אפלבוים בן אמה יוסף חיים בן זיוה דוואל בן יואלית דרור מנשה בן חנה אלישבע ליאור בן אורלי רום בן תמר נילי בת דפנה צור אברהם בן חנה אלישבע אופיר בן אורלי אביב בת מירה נאור בן אלוירה דוד בן חוה אריאל בן רות שלי בת אורית יצחק בן הדסה מסעודה בניהו בן סיון אופק בן אתי איתן בן להבה יוסף בן אביגיל מיכאל בן אסתר עמיחי ישראל בן יסכה איתמר בן חנה תומר בן שרית צוריאל שמחה בן אסתר אלירן בן מרינה נתנאל בן מזל אביתר בן נטלי שרון בן לימור יונתן צבי בן חגית לאה ידידיה בן חווה מתניה יהודה בן מיכל מטה עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) הראל בן מירי נערן חיים בן רחל פרלה רועי בן איילת שחר בן אסתר ניסים בן ברטה נחמן בן בלה אביעד בן ברוריה שגיא בן זוהר איתמר בן מיכל דורון בת אפרת אברהם בן תמר טל בן חן רועי בן רות אסתר
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
טבע או כושר יצירתו של האדם
ערכים
שבירת כוס בחופה
ערכים
זמני מולד הלבנה
ערכים
כוחות על-טבעיים
ערכים
תשוקות האדם
ערכים
קניית מותרות
השאלה
מה דעת היהדות על קניית דברי מותרות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
הנהיה אחר מותרות גוררת נזקים חברתיים כמעט בלתי הפיכים והופכת את האדם לעצוב, נתמך וחסר מעוף.
האנושות מדוכדכת. ייאוש מדכא, הן בתחום הרוחני והן בתחום החומרי. פריעת מוסר, אדישות, אוזלת יד, מצוקה והתאבדות - אלו הן התופעות שתקופתנו "נתברכה" בהן. בעתיד יציין ההיסטוריון את תקופתנו כתקופת "היחיד האומלל", שכן קשה למצוא אדם מאושר באמת. במבוך התוהו ובוהו של החיים בימינו קשה מאד למצוא סיפוק ונחת.
צומחת ועולה תופעת המותרות, הכובשת את ההמונים הסוגדים בהתלהבות לאלילי הזמן. רצונו של היחיד משועבד וקשור באלפי נימים לנורמה החברתית הלהוטה ונוהרת אחר המותרות. נעלם הייחוד שבאדם. כמו במטה קסמים נמשך היחיד אחר זרם פסיכוזת ההמונים.
מובן מאליו, שכיוון חיים זה מביא לתוצאות עגומות מאד. גם אדם שקול בדעתו, אדם השואף בכל לבו לכלכל את מעשיו ואת צעדיו בתבונה - נסחף בלא יודעין בסערות הזמן, מתוך תקוה שהחברה האכזרית לא תעניש אותו ביחס של בוז וזלזול, כדרך שהיא מענישה את אלו המעיזים להמרות את פיה, ולנהוג בניגוד לכלליה המקובלים.
אנו רואים בעליל, כי תופעת חיי המותרות אינה נובעת מאורח חיים מאושר. המותרות הן פרי של מאבקי-חיים. כמו ריקוד של נידונים למוות מרקדת האנושות סביב מזבח המותרות לצלילי הסיסמה הטרגית: "אכול ושחק, כי מחר נמות". די להתבונן במבט שטחי על החיים, כדי להווכח ולהגיע למסקנה שהרדיפה אחר המותרות שוללת מהאדם את האושר, והיא גורמת לו סבל וחוסר שביעות רצון. המותרות והשפע דוחפים להיווצרות הבדלי מעמדות קיצוניים ולשנאה בין המעמדות השונים, הן בחיים הסוציאליים והן בחיים הציבוריים. גם בחייו של היחיד, תופעת המותרות גורמת דאגה רבה, וכבר שגור הוא הביטוי: "מרבה מותרות - מרבה דאגה".
גם בחיי הנישואין ניתן לראות את המותרות כגורם שהחליף את האהבה ההדדית. ניתן לפגוש ברחוב אנשים שעל פניהם נסוך "צער העולם". כאשר מתעניינים לדעת מהי הסיבה לקדרות זו, מתברר, שחסרים להם בגדים אופנתיים, מכונית חדשה וכדו'. חיסרון זה גורם להם חוסר נוחות בחברה ונובעים ממנו צער וכאב לב. לעתים קרובות רואים גם אנשים המכניעים את ה"אני" שלהם או מחניקים אותו לגמרי לנוכח מוסכמה כלשהי של החברה. המותרות מטביעות באדם חותם עבדות. ה"אני" שלו נעשה משותק, אין בו רצון עצמי והוא נוהה אחר מוסכמות חברתיות. האדם איבד את ערכו העצמי, את התחושה כי הוא, בחייו הייחודיים, נברא בעולם כדי למלא תפקיד נעלה. במקום לומר: "כל העולם כולו לא נברא אלא בשבילי", אומר האדם בן ימינו: "לא נבראתי אלא בשביל העולם". הוא בבחינת עבד שאין לו רצון או העזה לצאת במחאה כלשהי נגד המוסכמות הכוזבות של החברה.
רק שינוי דרך בכוחו להביא את האושר!
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה