שלום משה בן עליזה נתנאל בן חווה יהב סיאהו בן גילי עדה בת אסתר ספיר בת יפית נרי שמעון בן מיכל יובל בן יהודית איתי בן אוסנת איתן שמעון בן חנה עידן בן יעל משה יהודה בן שפרה אילעי בן אושרה אבירם בן מלכי אלקנה בוחבוט בן רוחמה ישי בן כלילה קילא דניאלה בת אורלי עומר בן הילה אביב בן סאנה ימין קרן בת רות נריה אורי בן אבישג מאור בן מרים יוחאי שמעון בן מלכה דינה איתמר נדב בן אסתר שלומי בן נורית דוד רחמים בן רבקה אליהו בן חנה לביא בן יעל נעמה בת איילת אוראל בן איריס יעקב בן הדסה יהושע ינון בן פרחיה ויויאן בת רוזלין שושנה דביר בן גרניט איתי יששכר בן אסתר אליהו מיכאל בן רחל אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית שירי בת תמר עילי בן ורדית סשה אלכסנדר בן ילנה יצחק בן מירב עדינה בת אילנה אביתר בן יעל איתן מאיר בן אסתר עקיבא ברוך בן מאיה משה בן סנדרה שמואל אהרון בן איילה מתניה בן אורית נחמן בן דגנית אוהד בן שרון אליאור וקנין בן חוה שלום משה בן עליזה נתנאל בן חווה יהב סיאהו בן גילי עדה בת אסתר ספיר בת יפית נרי שמעון בן מיכל יובל בן יהודית איתי בן אוסנת איתן שמעון בן חנה עידן בן יעל משה יהודה בן שפרה אילעי בן אושרה אבירם בן מלכי אלקנה בוחבוט בן רוחמה ישי בן כלילה קילא דניאלה בת אורלי עומר בן הילה אביב בן סאנה ימין קרן בת רות נריה אורי בן אבישג מאור בן מרים יוחאי שמעון בן מלכה דינה איתמר נדב בן אסתר שלומי בן נורית דוד רחמים בן רבקה אליהו בן חנה לביא בן יעל נעמה בת איילת אוראל בן איריס יעקב בן הדסה יהושע ינון בן פרחיה ויויאן בת רוזלין שושנה דביר בן גרניט איתי יששכר בן אסתר אליהו מיכאל בן רחל אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית שירי בת תמר עילי בן ורדית סשה אלכסנדר בן ילנה יצחק בן מירב עדינה בת אילנה אביתר בן יעל איתן מאיר בן אסתר עקיבא ברוך בן מאיה משה בן סנדרה שמואל אהרון בן איילה מתניה בן אורית נחמן בן דגנית אוהד בן שרון אליאור וקנין בן חוה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עקרון הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
``להיות חופשי``
זאב גרינוולד
ידיעת הבורא מול הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
משמעות הבחירה החופשית בין טוב לרע
ערכים
תהליך הבחירה החופשית
ערכים
בחירה בדרך הרעה
השאלה
אם קיימת בחירה חופשית, מדוע האדם נענש כאשר הוא בוחר בדרך הרעה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
הבחירה החופשית אינה מתירה עשיית מעשים שליליים, היא רק מאפשרת את עשייתם. אסביר את דברי במשל מקובל:
לפני אדם מונחים שני סוגי מאכל. האחד מבריא ומזין והשני מזיק וגורם מחלות. באפשרותו של הסועד לבחור באחד משניהם, אולם ברור שאם יאכל את המאכל המזיק – יינזק.
האפשרות שניתנה לו לאכול לפי בחירתו, אינה מונעת את הנזק.
כך הם פני הדברים גם ברוחניות. המציאות הרוחנית מורכבת ממסלול טוב, מומלץ ומועיל וממסלול שלילי ומזיק. האדם רשאי, כאמור, לבחור במה שלבו חפץ. אולם כאשר הוא בוחר בעבירות, הוא פוגע בקדושת נשמתו במו ידיו. בעקבות עשיית החטאים מתדרדרת נשמתו ומגיעה אל מחוזות העונש. כשם שמאכל מזיק גורם מחלות לאדם, כך גם מעשה מזיק גורר עונש.
עפ"י אמונת היהדות העולם כולו נברא כדי שבני אדם ילמדו את התורה ויקיימו את המצוות. בשורשו הרוחני של העולם קיים חוק רוחני שעשיית מעשים טובים מצעידה את הבריאה לקראת שלמות, ולעומת זאת עשיית מעשים שליליים פוגעת אנושות במהות הפנימית-רוחנית של העולם.
יחד עם העולם כולו שנפגע ע"י החטאים, נפגע באופן מיוחד האדם שביצע חטא זה. לא מדובר רק בעונש. הגמול השמיימי במהותו אינו דומה לקנס על עברות תנועה. הגמול הינו תוצאה ישירה של מעשי האדם. מי שפועל גדולות ונצורות בתחום המצוות זוכה לשכר רב. שכר זה קשור בקשר בל יינתק למצוות עצמן, ולהיפך בתחום העברות.
לפי נקודת מבט זו ניתן להבין מעט את מהותו של העולם הרוחני העלום ששמו עולם התשובה.
הרובד הרוחני שונה לחלוטין מהרובד הגשמי. אדם שעושה מעשה כלשהו, אינו יכול למחוק את המציאות ואינו יכול להחזיר את הגלגל אחורנית. לעומת זאת, בתחום הרוחני ניתנת אפשרות לשוב בתשובה. עשיית התשובה בכוחה לתקן את העבר ולשפר את אשר עוללנו. אנו פועלים בתוככי המציאות הרוחנית ומשקמים אותה.
בעולמנו, אין כלל מציאות דוגמת מערכת התשובה שבה האדם, כביכול, חוזר לאחור ב"מכונת זמן", פועל בעבר ומתקן אותו. אותן חובות שנזקפו עד כה לחובתו, הופכות לזכויותיו בתשובה מאהבה או לפחות לשגגות, בתשובה מיראה. הרצון לשוב, החרטה על מה שנעשה בעבר ועוגמת הנפש על כך, מהווים כפרה על עבר זה. כאמור, אין בכל מערכותיו של העולם הזה, יצירה הדומה ולו במקצת לאותו חסד שבו זיכנו הבורא - לתשובה.
התשובה מוסיפה זכות קיום לעולם כולו. מעשה זה נזקף לזכותו של האדם שעשה תשובה. הוא יוצא נשכר וזוכה לחסד מיוחד ממרומים.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית