נריה בן ציונה נבו בן פריבה שמואל חנוך בן זלדה יפתח דן בן שושנה אייל בן דבורה נועם מנחם בן לבה ברכה גל בן חדווה איתי בן חגית עידן בן רינה שרה נפתלי צבי בן ציפורה אופיר בן שרון תומר בן אלקה ינון אפרים בן איריס בת שבע עדן בת מירב נתנאל בן אסתר דוד בן זהבה ישי בן זהבה שמעון אלרועי בן רפי יונתן בן אהובה דוד בן עליזה משה בן אסתר  הראל תקוה בת רוחלה רחל לירן בן תמר רחל שמואל בן דינה עידו בן חיה אברהם מרדכי בעדנה חיה משה מכלוף בן מזל טוב אלרואי בן מזל אופיר בן עדנה ראם בן דקלה אברהם יהונתן בן יונת אלחנן שמעון בן חנה עמית יצחק בן לימור שגב בן שרה אורן בן ולרי לאה יונתן בן גאולה ברק חיים בן חנה אלישבע יותם בן נועה צדוק אברהם בן רחל בריינה עידן בן אירית משה בן תרצה יונתן בן איריס תומר בן אורלי חן חזקיה בן שירלי תמיר בן ליאת פרננדו שמעון בן טניה אוהד בן אוסנת קלרה רוסה בת טניה יותם בן איריס רונן בן בתשבע נריה בן ציונה נבו בן פריבה שמואל חנוך בן זלדה יפתח דן בן שושנה אייל בן דבורה נועם מנחם בן לבה ברכה גל בן חדווה איתי בן חגית עידן בן רינה שרה נפתלי צבי בן ציפורה אופיר בן שרון תומר בן אלקה ינון אפרים בן איריס בת שבע עדן בת מירב נתנאל בן אסתר דוד בן זהבה ישי בן זהבה שמעון אלרועי בן רפי יונתן בן אהובה דוד בן עליזה משה בן אסתר  הראל תקוה בת רוחלה רחל לירן בן תמר רחל שמואל בן דינה עידו בן חיה אברהם מרדכי בעדנה חיה משה מכלוף בן מזל טוב אלרואי בן מזל אופיר בן עדנה ראם בן דקלה אברהם יהונתן בן יונת אלחנן שמעון בן חנה עמית יצחק בן לימור שגב בן שרה אורן בן ולרי לאה יונתן בן גאולה ברק חיים בן חנה אלישבע יותם בן נועה צדוק אברהם בן רחל בריינה עידן בן אירית משה בן תרצה יונתן בן איריס תומר בן אורלי חן חזקיה בן שירלי תמיר בן ליאת פרננדו שמעון בן טניה אוהד בן אוסנת קלרה רוסה בת טניה יותם בן איריס רונן בן בתשבע
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עקרון הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
``להיות חופשי``
זאב גרינוולד
ידיעת הבורא מול הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
משמעות הבחירה החופשית בין טוב לרע
ערכים
תהליך הבחירה החופשית
ערכים
הבחירה החופשית של האדם
השאלה
אם הבורא יודע הכל מה שיהיה היכן הבחירה החופשית של האדם?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
הבורא הוא כל יכול. בין היתר, הוא יודע גם את מה שיהיה בעתיד. מאידך, כל אחד מאיתנו בוחר בצורה חופשית ומנתב את חייו בהתאם לבחירתו. שני רעיונות אלו, המסתתרים מאחורי הדברים, נראים לנו כמתנגשים. למעשה, הסתירה נובעת אך ורק מעיוות הדברים בתפיסתנו המוגבלת. על פי האמת, "הכל צפוי והרשות נתונה".
הבעיה נובעת מהאנשה של הבורא בשכלנו. אנו אמנם מבינים שהבורא הוא הרבה יותר מאיתנו, אך אנחנו לא יכולים לתפוס זאת. לכן, אנו נוטים לייחס לו תכונות אנושיות. אחת התכונות שאנו מעניקים לו, כשאנו חושבים על מציאותו היא מוגבלות בזמן. למעשה, הרעיון שהוא כל יכול, מעיד שאין לו מוגבלות. הזמן הוא אחד החוקים שהוא קבע, והוא לא חל עליו. הבורא נמצא מחוץ לזמן. אנחנו אמנם לא מסוגלים לתפוס עולם ללא זמן, אך אם נצליח להבין שקיים מושג כזה, נוכל לפצח את החידה.
בואו נדמיין לעצמנו שאנו צופים בסרט לאחר שצפינו בו כבר כמה פעמים. כעת אנחנו יכולים לדעת בדיוק מה הולך לקרות בעוד כמה רגעים. לאחר כמה רגעים אותו מאורע שצפינו שיקרה, אכן התרחש. נשאלת השאלה: מי גרם לאותו אירוע להתרחש? האם אנחנו או שמא הדמויות בסרט? מובן לכולם שהדמויות הן אלו שבחרו לעשות את מה שהן עשו, אנחנו רק ידענו זאת. באותה מידה אילו היינו יכולים להסיר את מגבלת הזמן מעלינו, והיינו חוזרים אחורה עוד לפני שצילמו את הסרט, היינו יודעים מה עומד להתרחש בעתיד, אך בכל זאת לא היינו מתערבים בנעשה בו, והבחירה של הדמויות בסרט עדיין חופשית לגמרי. אמנם לנו אין את האפשרות להסיר את מוגבלות הזמן מעלינו, אך לבורא אין שום מוגבלות שכזו.
הבורא אינו מכתיב לנו מה לבחור, הוא רק צופה במה שבחרנו. אלא שהבורא אינו מוגבל בזמן, אז הוא יכול לצפות כבר עכשיו בבחירה שנעשה בעתיד.
הבורא אמנם לא מתערב בבחירה עצמה, אבל הוא זה שמביא אותנו בכל רגע מחדש לסיטואציה חדשה המאלצת אותנו לבחור. אנחנו למשל אלו שבוחרים אם לתת צדקה לעני או לא, אבל הבחירה נעשית לאחר שהבורא הפגיש אותנו עם אותו עני.
ולאחר כל זה נשאלת השאלה: אז למה בעצם אנחנו פה? הרי הבורא יודע מראש מה נבחר? התשובה היא הבורא יודע מה נבחר, בגלל שאנו אלו שבוחרים. אילו לא היינו בוחרים, לא היה מה לדעת. אנו נותנים גשמיות לרעיונות רוחניים. אדם למשל יכול לדעת שריצת בוקר על בסיס יומי תכניס אותו לכושר. אך עצם הידיעה לא נותנת לו מאומה. אם הוא באמת רוצה להיכנס לכושר, הוא חייב להוציא זאת לפועל.
הבורא שם אותנו בעולם גשמי כדי שנגשים רעיונות רוחניים. מתוך כך, הוא נותן לנו מצבי בחירה שונים, כדי שנבחר את הבחירה החופשית שלנו. כל המצבים השונים שאנו עוברים במשך היום מכוונים במיוחד בשבילנו, כדי שנגיע בצורה הטובה ביותר לתכלית. הכל צפוי וידוע לבורא, מבלי שזה גורע מאיתנו דבר. אצלנו, הרשות נתונה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית