שחר בן ליאנה רוזה שושנה בת זויה הגר אור בן עירית יורה יונתן בן מזל דני בן חווה אופליה אדית בת רוסינטה יצחק בן שושנה משה בן תרצה אהרון שמואל בן אילה איתן ברוך בן יהודית עומר בן אורנה יאיר חיים בן דגנית אריאל בן שירי שמעון ניסן בן שרה בילא שגיא בן יעל יותם בן נעמי יובל בן רינה יעל לייבושור בת גילי עדיאל בת אילנה רותם בן אדווה יהונתן יצחק בן אילת דניאל יהודה בן טובה גיטל ברוך בוריס בן אירנה דניאל בן גאולה רועי בן אורנה עופר בן כוכבה אפיטה בן מירב נריה דוד בן חווה מלכיאל בן רבקה הילה בת רעיה אבישי בן מיקי ידידיה בן מורשה נדב בן ענת גיא בן דוריס נהוראי בן אורית יוסף יצחק בן רחל נועה בת סיגל עומרי בן נועה נריה בן נדיה עילַי בן שלומית נעמה בן ברוריה מוטי מורדכי בן דבורה שירה בת עדנה אהרן בן לילך סולטנה מכאל בן צורית דניאל בן חווה יוסף חיים בן זיווה שחר גואל בן ורד מרים ארי בן אילנית שחר בן ליאנה רוזה שושנה בת זויה הגר אור בן עירית יורה יונתן בן מזל דני בן חווה אופליה אדית בת רוסינטה יצחק בן שושנה משה בן תרצה אהרון שמואל בן אילה איתן ברוך בן יהודית עומר בן אורנה יאיר חיים בן דגנית אריאל בן שירי שמעון ניסן בן שרה בילא שגיא בן יעל יותם בן נעמי יובל בן רינה יעל לייבושור בת גילי עדיאל בת אילנה רותם בן אדווה יהונתן יצחק בן אילת דניאל יהודה בן טובה גיטל ברוך בוריס בן אירנה דניאל בן גאולה רועי בן אורנה עופר בן כוכבה אפיטה בן מירב נריה דוד בן חווה מלכיאל בן רבקה הילה בת רעיה אבישי בן מיקי ידידיה בן מורשה נדב בן ענת גיא בן דוריס נהוראי בן אורית יוסף יצחק בן רחל נועה בת סיגל עומרי בן נועה נריה בן נדיה עילַי בן שלומית נעמה בן ברוריה מוטי מורדכי בן דבורה שירה בת עדנה אהרן בן לילך סולטנה מכאל בן צורית דניאל בן חווה יוסף חיים בן זיווה שחר גואל בן ורד מרים ארי בן אילנית
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
מאה שערים
השאלה
מדוע הדתיים מסתגרים בגיטאות כדוגמת מאה שערים?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
האדם מטבעו הוא יצור חברתי הפתוח לקליטת רשמים מן החוץ. מסיבה זו כל אירוע בסביבתו של האדם משפיע על דרכי התנהגותו. דפוסי ההתנהגות של החברה מקרינים בהכרח על סביבתה ופועלים, ביודעין ובלא יודעין, על עיצוב האישיות של כל מי שבא עמה במגע.
לנוכח עובדה זו על האדם להיות מודע לכך ולפעול בהתאם. אמנם קיימים מקרים חריגים שבהם האדם מסוגל לפעול בניגוד למקובל בסביבתו, אולם במקרים אלו משול הוא לאדם המקבל על עצמו לצום למרות הרעב המציק לו. מדובר במקרים חריגים ובלתי מקובלים. בדרך כלל קיים הכלל: "דרך ברייתו של האדם להיות נמשך אחרי רעיו וחבריו".
השפעה החברה על היחיד מתאפיינת בלחץ חברתי המכתיב לו כיצד לנהוג. החברה יוצרת מסך של לעג כלפי מי שנוהג בניגוד למוסכמות המקובלות באותה חברה. במקביל, היא מחלקת פרסי הערכה למי שהולך בתלם שהיא קבעה. מסיבות אלו קשה לחיות בניגוד למקובל בחברה. רק אדם בעל אופי חזק ונחישות, יעמוד איתן במטלה זו.
למעשה, קיימות דרכי השפעה חזקות יותר שבאמצעותן כופה החברה על היחיד לציית לה, אלו הן דרכי ההשפעה הסמויות. החברה מסוגלת לאלץ יחיד להשמע לה בשיטת ה"טפטוף". שיטה זו מצליחה גם במקום שהשכנוע והלחץ נחלו כישלון. לאמיתו של דבר, מערכות הפרסומת למיניהן בנויות על עיקרון זה. באמצעותן משננים השכם והערב ל"אדם הקטן", כי העולם כולו קונה מוצר פלוני. מסר זה נקלט היטב בתודעתו של האדם והוא מתרגם לעצמו את משמעות הדברים באופן הבא: כל העולם נוהג כך! ואם כן, כיצד אני הקטן והעניו, אתייצב מול כל העולם? לאדם אין רצון ללחום או להתנגד, ולכן הוא נכנע ומחליט להיות כמו כולם. לעתים כניעה זו מגיעה בטרם החל הקרב.
אמנם לא תמיד מרים היחיד את דגל הכניעה. לאברהם, אבינו הראשון, ניתן תואר: "אברהם העברי". הסיבה לכך היתה העובדה שכל בני דורו היו מן העבר האחר, והוא כיחיד ובודד עמד מן העבר האחר, איתן באמונתו וחסיד בכל מעשיו. אברהם אבינו לימד אותנו שלמרות לחץ החברה ניתן לעמוד מולה ולהתמודד מולה במקרים מיוחדים.
גם לטוב יש כח השפעה רב. ערוצי השפעה רבים הינם דו-סטריים וניתן לנצלם לטובה. אולם, כאמור, המציאות מלמדת שיש לחשוש יותר מהשפעתו של יחיד רע על הטובים, מאשר מהתועלת בהקרנה חיובית של טובים רבים על סביבתם. קל הרבה יותר להנזק מהשפעה קלוקלת של חברה רעה, מאשר להשתפר בעקבות הקשר עם חברה טובה.
זוהי אחת הסיבות שאנשים דתיים מעדיפים לחיות בתוככי חברה הזהה למגמותיהם, חברה ממנה הם יוכלו להפיק חיזוקים רוחניים ולא לחיות בחברה הנוגדת את עקרונות חייהם.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית