אורי בן ציפורה תומר בן אירנה אלעאי בן איילה אורית אושרי חיון בן קרן אבידן מנחם בן שושנה נסכא אפיק בן לימור אבידן בן מזל נתנאל בן חווה אהרון בן דרי בת אל מרים בת אורלי רז סופר בן רונית רונן בן בתשבע זיו בן ג`נט רוזינה אלמוג בן שנהב שילה בן תמי אברהם אריה לייב בן אסתר שלומי בן נורית משה בן אינה לאור בן ענבל אביב בן סאנה ימין דביר בן גרניט נעם בן להבה אפרת בת תרצה יובל יהודה בן רבקה נעמה יובל בן יעל עמית יצחק בן לימור נריה דוד בן חווה אהרון בן מרים דוד בן חוה דור בן מיכל אוריאל בן איילה יצחק אהרון בן ציפורה דולב בן אירית אור מתוק בן ג`קלין נמרוד בן ויקי יעקב מרדכי בן ברכה  צוריאל שמחה בן אסתר לואיס נורברטו בן נורה דויד בן אינסה רועי בן רות אסתר ג׳ודי לין אליה אליהו בן בת שבע אמיר משה בן שרה יאיר בן רות אדית מרטין בן דיאנה אסתר רועי בן ליאת גל בן חן שלמה חיים בן מרסל יעקב אלעזר בן מיכל דביר בן לאה אורי בן ציפורה תומר בן אירנה אלעאי בן איילה אורית אושרי חיון בן קרן אבידן מנחם בן שושנה נסכא אפיק בן לימור אבידן בן מזל נתנאל בן חווה אהרון בן דרי בת אל מרים בת אורלי רז סופר בן רונית רונן בן בתשבע זיו בן ג`נט רוזינה אלמוג בן שנהב שילה בן תמי אברהם אריה לייב בן אסתר שלומי בן נורית משה בן אינה לאור בן ענבל אביב בן סאנה ימין דביר בן גרניט נעם בן להבה אפרת בת תרצה יובל יהודה בן רבקה נעמה יובל בן יעל עמית יצחק בן לימור נריה דוד בן חווה אהרון בן מרים דוד בן חוה דור בן מיכל אוריאל בן איילה יצחק אהרון בן ציפורה דולב בן אירית אור מתוק בן ג`קלין נמרוד בן ויקי יעקב מרדכי בן ברכה  צוריאל שמחה בן אסתר לואיס נורברטו בן נורה דויד בן אינסה רועי בן רות אסתר ג׳ודי לין אליה אליהו בן בת שבע אמיר משה בן שרה יאיר בן רות אדית מרטין בן דיאנה אסתר רועי בן ליאת גל בן חן שלמה חיים בן מרסל יעקב אלעזר בן מיכל דביר בן לאה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
חירות פנימית
השאלה
מהי חירות פנימית? האם שחרור מעול זרים נחשב כשחרור מוחלט?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
שחרור גופני מעול זרים אינו מהווה תמיד שחרור מוחלט, פעמים רבות הוא המרה והחלפה של שעבוד בשעבוד.
מבחינה לאומית, כולנו מכירים מדינות מסויימות שבעשרות השנים האחרונות זכו לעצמאות ופרקו את עולו של משטר קולוניאליסטי, אך קיבלו במקומו משטר דיקטטורי פנימי, שלא היה להם לברכה ולא קידם אותם במאומה. בדומה לכך, גם במישור האישי, יחיד המכריז על עצמו כעל חופשי ומשוחרר, עלול לעתים להיות כפוף ונכנע לגורמים שונים הלוחצים עליו פי כמה. לחצים עשויים להיות מופעלים מכיוונים שונים. יש המשועבד כליל ללחצי החברה הסובבת אותו. המאלצת אותו להתלבש במו כולם, להתנהג כמו כולם ואף לחשוב כמו כולם. על אף שהוא עצמו לא היה רוצה לנהוג כך, אך הוא נאלץ לעשות כן, משום שכך גזרה עליו החברה. כלום אין זו כפיה משעבדת?
אך לא רק החברה כופה דפוסי התנהגות וחשיבה על יחידים, ישנם גם יחידים הכופים את דעתם ומשתעבדים באוכלוסיות גדולות. פלוני הוא מעצב אופנה, ולאור מעמדו הבכיר, רבבות אנשים ברחבי תבל נוהגים לפי תכתיביו ואינם מעיזים להמרות את פיו. כאשר פירסומאי רוצה לקדם שיווק חומר ניקוי מסויים, מעטים הם האנשים המסוגלים להשתחרר מלחציו (למרבה המזל פירסומאי אחר בא לעזרתם ולוחץ דוקא לכיוון אחר, וכך מתאזנים הלחצים במקצת).
אמנם עבדות רוחנית משעבדת. הלחצים שמחוץ לאדם חזקים הם למדי, אולם חזקים מהם פי כמה לחצי היצרים והדחפים שבאדם עצמו. מבחינה זו ניתן לקבוע בוודאות כי למרות שבמרוצת מאות השנים האחרונות מיעוטים רבים השתחררו מעולם של מדכאים ועריצים, מבחינה רוחנית רוב רובה של האנושות עדיין סובלת מעבדות לדחפים וליצרים קטנוניים.
פלוני עבד נרצע לסיגריות דוממות המתעללות בו ובבריאותו, ואלמוני יודע שאסור לגעת בכסף שאינו שלו, אך אינו יכול לעמוד בפני הפיתוי. גם אנשים שאינם יודעים לשמור את פיהם או רודפי פרסום וכבוד הינם עבדים נרצעים לכל מיני דחפים ויצרים. יש לך אדם שבמקום ללחוץ על דוושת הבנזין שבמכונית, הדוושה היא הלוחצת עליו שיסע במהירות מופרזת. עובר אדם ברשות הרבים סמוך למסעדה שבפיתחה צולים בשר, הוא אינו יכול לעמוד בפני הפיתוי ונדחף לקנות ולטעום מאותו "מעדן". שאל את פיו ויאמר לך כי הוא מודע לכך שבאותה מסעדה אין נשמרים כללי ההיגיינה. גם רופאו הורה שמאכל מסוג זה עלול להזיק לו מבחינה בריאותית (ולא נדון ברגע זה על היבט הכשרות), אבל שיפוד "מסתובב", כנראה מסובב עימו לא רק נתחי בשר, אלא גם אנשים חיים ויצריהם.
לשיטת היהדות הדחפים והיצרים שבאדם, אינם האדם עצמו. האדם מתבטא בעיקר על ידי נשמתו, שהיא כאמור "חלק א-לוה ממעל", בעוד שמנגנון היצרים מיובא לאדם מן החוץ. לפיכך דרשו חז"ל (שבת קה, ב) על הפסוק: "לא יהיה בך אל זר" - "איזהו אל זר שיש בגופו של אדם? זה יצר הרע". כוח עוצמתי זה אמנם מצוי בגופו ובקרבו של אדם, אולם הוא פולש זר. זהו כח בעל עוצמה, והאדם נקרא להשתחרר ממנו, כאמור: "לא יהיה בך אל זר". ואכן המשתחרר מעול זר זה, הוא הוא המשוחרר האמיתי.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית