חג הפסח תשפד
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
גאווה יהודית
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
ואהבת לרעך כמוך
השאלה
מדוע הציווי "ואהבת לרעך כמוך" שקול כנגד כל התורה כולה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
אחד התחומים שבהם באה לידי ביטוי יכולתו של האדם לשלוט ברצונותיו, הוא התחום שבין אדם לחברו. אדם המצטיין במידותיו וביחסו כלפי הזולת, שולט ביצרו ואינו נגרר אחרי תאוותיו, מסתבר, שהוא כלי הראוי להכיל אמונה. ביתר קלות ניתן להכניסו תחת כנפי השכינה.
זהו עומק תשובתו של הלל הזקן לאותו גוי שרצה להתגייר, אך ביקש ללמוד את כל התורה על רגל אחת. הוא ביקר תחילה אצל שמאי הזקן ובפיו אותה בקשה. שמאי דחה אותו באמת הבנין שבידו. כוונתו היתה שכשם שאין לבנות בנין רב מימדים ברגע אחד, ותהליך הבנייה הוא איטי, לבנה על גבי לבנה, כך גם לימוד התורה וידיעתה, נבנה לאורך זמן. אך להלל היתה תשובה אחרת: "ואהבת לרעך כמוך – זאת כל התורה כולה, ואת השאר לך ותלמד". מהי משמעותה של תשובה זו? האם אהבת אדם לחברו תביא לקיום מצוות לסוכה, תפילין, ציצית ומזוזה?
מובן שאין לקבל את התשובה כפשוטה. ברור כי מצוות "ואהבת לרעך כמוך" אינה אלא מצוה אחת מבין תרי"ג המצוות. כוונתו של הלל היתה לומר לגוי: כפירתך בקב"ה אינה נובעת מפילוסופיה מסודרת. מקורה באהבת עצמך. האמונה בה' תובעת הקרבה. העצה לכך היא שתאהב את רעך כפי שאתה אוהב את עצמך. תבטל את רצונותיך ואת תאוותיך, אל תעמיד את עצמך ואת אנוכיותך במרכז, ואז תגיע להבנת הבורא.
לשון הפסוק היא: "ואהבת לרעך כמוך, אני ה'" (ויקרא י"ט, י"ח). בדרך כלל מופיע הביטוי: "אני ה'", לאחר חוקים נעדרי טעם הגיוני, כמו מאכלות אסורות, טומאה וטהרה, שבת וכדומה. הביטוי: "אני ה'", מורה שמצוות אלו נובעות מגובהו של ה' ומהמצאותו מעל להיגיון האנושי. אך כאן הרי מדובר במצווה הגיונית פשוטה, המקובלת גם על האחרון שבאפיקורסים. מהו הטעם לביטוי זה כאן? ברם, כאן כוונת התורה היא ש"ואהבת לרעך כמוך" יביא להכרה ולידיעה כי "אני ה'", ממצווה זו ניתן להתרחב ולהכיר את מכלול המצוות כולו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית