ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
גאווה יהודית
ערכים
הרצאות דומות
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
כוחה של פגיעה (כבוד האדם)
איתי שמן
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
היבטים פסיכולוגים בראיית הזולת
איתי שמן
העם העברי
השאלה
מדוע אנו נקראים העם העברי?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
אדם הראשון נוצר בידי הבורא כשהוא מושלם בתכלית. אילו היה האדם נשמע למצוות הבורא ונשמר מלעבור על החטא, הוא היה זוכה בהגיע יום השבת לחיים מתוקנים המשופעים בשפע אלוקי בלתי משוער.
אולם האדם מעד וחטא, ואז נפל הוא וכל העולם עימו מן הדרגה הרוחנית האדירה לשפל רוחני. גם בני הדורות הבאים נשארו בשפלותם. לא זו בלבד שלא נעשה מאמץ רציני להתנער ממצב עגום זה, אלא שהחל מדור אנוש, האנושות התדרדרה מדחי אל דחי. אמנם בכל הדורות היו מצויים אישי סגולה בודדים שהתעלו משכמם ומעלה תקופתם, נח, חנוך, מתושלח, שם ועבר, אולם הם לא הצליחו להשפיע השפעה מכרעת על יתר בני דורם, וגם לא להעמיד תולדות שיהיו כיוצא בהם.
אברהם אבינו החל לקרוא ברבים בשם ה' הוכח שלא כל בני המין האנושי מסוגלים להתייצב ולחיות ברמה הרוחנית הרצויה בעיני הבורא. אז גזרה חכמתו העליונה של ה' שמאברהם, שהוכיח את עצמו, תיווצר אומה אחת, יחידה בתבל. וממנה יוקרן אור האלוקות גם על יתר משפחות האדמה. יחוד זה מתבטא בעיקרו בחובות רוחניים המוטלים על עמנו.
אברהם נעשה לאבי האומה הנבחרת ומניח יסודותיה. ישמעאל בן אברהם, לא עמד בדרגה הרוחנית הנדרשת, ולכן הוא נשלח מעל פני אביו ורק יצחק נחשב ליורשו. אצל יצחק אבינו המשיך תהליך הניפוי, עשו נדחה ורק יעקב נותר כממשיך דרכו. לעומת זאת שנים עשר בניו של יעקב אבינו היו כולם זכים וברים. ומכולם החלה להתרקם האומה היהודית.
אברהם אבינו נצטווה מפי הבורא לעזוב את מולדת אביו ולעקור לארץ ישראל, ומאז, בשל דביקותו באמונת האמת, הוא ניצב בודד ונבדל ממשפחות האדמה.
לא במקרה נקבע שמו: "אברהם העברי", באשר מעשיו ואורחותיו היו בניגוד לכל השאר. "שכל העולם כולו מעבר אחד, והוא מעבר אחד" (בראשית רבה מה, יג).
מאלפת העובדה שמכאן ואילך כשמופיע בתנ"ך התואר "עברי", הוא מציין את ההיבדלות מאומות העולם. כששר המשקים נאלץ בעל כרחו להצביע על יוסף כמי שמסוגל לפתור חלומות בהצלחה מירבית, הוא אמר (בראשית מא, יב): "ושם איתנו נער עברי", כאשר מבין כותלי מילותיו מבצבץ הדגש על השונות של אותו נער. כך נאמר בתורה גם בהמשך, כאשר יוסף ערך את שולחנו לכבוד אחיו, שהגיעו מארץ כנען (שם מג, לב): "כי לא יוכלון המצרים לאכול את העברים לחם". גם יונה הנביא מעטר את עצמו בתואר "עברי". כאשר הוא נשאל אודות זהותו הוא עונה (יונה א, ט): "עברי אנכי, ואת ה' אלקי השמים אני ירא".
תהליך זה של הקמת האומה קיבל את מלוא ביטויו במעמד הר סיני, בעת בה קיבל העם את התורה ומצוותיה. מאז נעשה עמנו לעם סגולה, ממלכת כוהנים וגוי קדוש.
לשם יצירת האומה והפיכת צאצאי אברהם ממשפחה לעם, ראתה ההשגחה העליונה צורך להוריד את ישראל לפרק זמן מסויים למצרים. שם, בכור הברזל, התחשל גרעין העם והפך למוצק ובלתי ניתן לשינוי.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: