איתי בן שלומית אלכסיי בן אליאנה אילנה ליעד אפלבוים בן אמה אוריאל בן אהובה פלג משה בן איריס הדר בן חדוה לאה אלירז בן רחל (רחלי) שרון בת יעל גלעד בן סילבי משה יהודה בן שפרה ניצן בן יסכה רז בת מיכל שאנן בן תניה אוריאן דוד בן עדי מיכאל בן פאני דניל בן אידה יונתן יצחק בן איילת יובל בת קרינה רוי משה בן נלי אורן בן אילנה דוד בן גרציה אמיר בן ירדנה יונה בצלאל בן חוה שושנה אביתר בן גליה נעמה בת איילת אוריין בן אלונה איתמר אדרי אריאל יהודה בן רוית ספיר בת זיוה איתן בן שרה טל בן מיכל שלמי שלמה בן יעל אורה עוז בן יפה נריה בן זהבה רוני בן סבטלנה מתן בן שרה רפאל בן שולה ישראל בן רות גיא בן מילכה דב בער בן חיה בלה שני בת רחל מיכל איתן יהודה בן סול דקל בן חיה גאולה אוראל בן איריס יוסף בן חנה שמואל בן נעמי לירז בת רבקה גולן בן גבריאלה אליה בן מירב שלמה בן אפרת איתי בן שלומית אלכסיי בן אליאנה אילנה ליעד אפלבוים בן אמה אוריאל בן אהובה פלג משה בן איריס הדר בן חדוה לאה אלירז בן רחל (רחלי) שרון בת יעל גלעד בן סילבי משה יהודה בן שפרה ניצן בן יסכה רז בת מיכל שאנן בן תניה אוריאן דוד בן עדי מיכאל בן פאני דניל בן אידה יונתן יצחק בן איילת יובל בת קרינה רוי משה בן נלי אורן בן אילנה דוד בן גרציה אמיר בן ירדנה יונה בצלאל בן חוה שושנה אביתר בן גליה נעמה בת איילת אוריין בן אלונה איתמר אדרי אריאל יהודה בן רוית ספיר בת זיוה איתן בן שרה טל בן מיכל שלמי שלמה בן יעל אורה עוז בן יפה נריה בן זהבה רוני בן סבטלנה מתן בן שרה רפאל בן שולה ישראל בן רות גיא בן מילכה דב בער בן חיה בלה שני בת רחל מיכל איתן יהודה בן סול דקל בן חיה גאולה אוראל בן איריס יוסף בן חנה שמואל בן נעמי לירז בת רבקה גולן בן גבריאלה אליה בן מירב שלמה בן אפרת
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
חשיבות שמירת השבת
השאלה
כיצד אוכל להשריש בילד את חשיבות שמירת השבת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
יורשה לי להתעכב תחילה על מהלך היסטורי שאירע לפני כ-100 שנה. ניתוח המתרחש יסייע לאמץ קו ברור ומבט נכון בתחום החינוכי.
בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הגיעו המוני מהגרים יהודים מאירופה לאמריקה, בעיקר לארצות הברית. מהגרים אלו היו רובם ככולם שומרי שבת. עד היום מסופרים סיפורי הוד וגבורה על מאבקם למען השבת ביבשת החדשה. רבים מהם פוטרו ממקום עבודתם מדי שבוע, לאחר שלא הופיעו לעבודה ביום השבת. רבים חיו במצוקה לאורך שנים, בעיקר מפאת העובדה שמקומות עבודה, ששבתו בשבת, היו מעטים, יחסית למספר מבקשי העבודה מבין המהגרים היהודים.
באופן טבעי היינו מצפים שבניהם ובנותיהם של היהודים שמסרו את נפשם למען השבת והיהדות, ימשיכו בדרכם של הוריהם, וימסרו גם הם את נפשם למען הערכים המקודשים. אך העובדות היו מצערות. צעירים רבים מאוד נטשו את הדת, והיוו למעשה קטליזטור של התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. תנועות אלו הרימו ראש בתקופה ההיא ומשכו אליהן את בני הנעורים (חשוב לציין שבעשרות השנים האחרונות חל מפנה חיובי אצל יהדות ארה"ב, ורבים מאוד מתחזקים ומתקרבים לדרך התורה).
הסיבה לאותו כשל-חינוכי נבעה בין השאר מהעובדה שההורים, בני הדור הראשון של המהגרים, לא הציגו עצמם כגיבורי-רוח, כמי שנאבק למען עקרונותיו עם חזק ממנו ומנצחו! הם לא הדגישו את הפן החיובי והנעלה של השבת. במקום זאת הם נאנקו ונאנחו על מר גורלם. הבנים בבית ראו באביהם דמות מסכנה, הכבולה באיסורי שבת. הבנים חפצו במנעמים, הם "נשאבו" אל הדרור, אל הרחוב הקסום, אל האפשרויות הבלתי מוגבלות של הרחוב האמריקאי. בבית נאנק האב על שאינו מוצא מקום עבודה, ובחוץ הלך הבן והתרחק מאביו "המסכן". הוא הסיר מעל ידיו את "האזיקים", את איסורי השבת שנדמו בעיניו כאזיקים.
מובן מאליו שאיננו מתייחסים לפלוני או לאלמוני, אלא לתופעה כללית שהתרחשה בקרב עמנו וכילתה כמעט את כל בני הנוער לרבבותיהם.
בהתאם, נוכל להסיק מסקנה ברורה: מבחינה חינוכית נבליט את הצד החיובי, את התרומה הגדולה שתורמת השבת למשפחה כולה, את העונג השבתי ואת העובדה שמדי שבוע יש לנו יום חג, שאנו מתענגים בו ומגיעים להתרוממות הרוח.
בנוסף לכך ההרגל הינו שיקוי-פלאים המסייע להתגבר על הקשיים הראשוניים של שמירת שבת. מסייעת לכך גם העובדה, שמשפחה השומרת שבת, גם ששת ימי השבוע הנותרים שלה הינם מרוממים.
כל אדם בהתאם לנסיבות חייו ודרכו מסוגל לבנות את מערך מעלותיה של השבת ולהציבו לפני בני משפחתו. תמיד חשוב להדגיש את תרומת השבת, את קשר הדורות מאז מעמד הר סיני, אשר בו ניתן הציווי על שמירת השבת ב'עשרת הדברות'. מהלך מרומם זה, יחד עם לימוד ההלכה ולימוד מקומה של השבת במחשבת ישראל, בכוחם לסייע מאד למבוגרים ולצעירים כאחד.
השבת נחשבת כ"חג המשפחה" ואכן, בגישה נכונה ניתן לזכות לשבת מרוממת, שה' קרא לה: "מתנה טובה".
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה