עמיחי ישראל בן יסכה שניר בן אירית אור בן שירלי יולי בת שרון אידל בן שרה אבירם בן מלכי שגיא בן נעמית נדב בן אורנה אורי בן אורנה רועי בן טירנה נערן חיים בן רחל פרלה אליה בן דבורה טל בן אלונה סימה בת אורית אפיטה בן מירב עזריאל בן חוה תמיר יעקב בן ציונה צילה אהרן בן דינה אברהם יהונתן בן יונת שקד יצחק (שי) בן אילנית שי לי בן ליבנת אריאל בן לבנה עומרי בן ניבה דולב בן עליזה יצחק בן דבורה סילבי אור יוסף בן דבורה חיה שריה בן אביבה אדם בן מיכל מטה עילי בן ורדית אלישע יהודה בן חגית אביעד בן ברוריה אלמוג בן אורית ישי דניאל בן כרמלה עירית יונה בת רחל יחזקאל בן ז´נט ליאם בן ענת אוהד בן דבורה דבי יותם בן איריס חנניה בן צופית יפתח דן בן שושנה משה מכלוף בן מזל טוב הדר בת דנה תומר בן שרית דנה אסתר בת רמית אביב בן פליאה יהונדב בן פריבה חנה בת רבקה נאור בן ליבנת שלום בן פשה ינון בן חוה עמיחי ישראל בן יסכה שניר בן אירית אור בן שירלי יולי בת שרון אידל בן שרה אבירם בן מלכי שגיא בן נעמית נדב בן אורנה אורי בן אורנה רועי בן טירנה נערן חיים בן רחל פרלה אליה בן דבורה טל בן אלונה סימה בת אורית אפיטה בן מירב עזריאל בן חוה תמיר יעקב בן ציונה צילה אהרן בן דינה אברהם יהונתן בן יונת שקד יצחק (שי) בן אילנית שי לי בן ליבנת אריאל בן לבנה עומרי בן ניבה דולב בן עליזה יצחק בן דבורה סילבי אור יוסף בן דבורה חיה שריה בן אביבה אדם בן מיכל מטה עילי בן ורדית אלישע יהודה בן חגית אביעד בן ברוריה אלמוג בן אורית ישי דניאל בן כרמלה עירית יונה בת רחל יחזקאל בן ז´נט ליאם בן ענת אוהד בן דבורה דבי יותם בן איריס חנניה בן צופית יפתח דן בן שושנה משה מכלוף בן מזל טוב הדר בת דנה תומר בן שרית דנה אסתר בת רמית אביב בן פליאה יהונדב בן פריבה חנה בת רבקה נאור בן ליבנת שלום בן פשה ינון בן חוה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
מלאכות אסורות בשבת
השאלה
על סמך מה נקבעו אלו מלאכות אסורות בעשייה בשבת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
אחד הטעמים לאיסור עשיית ל"ט מלאכות בשבת, הוא שבשבת אנו חוזרים למצב בו היה נתון אדם הראשון לפני החטא. ולכן, עלינו לעסוק ביום זה בענייני קדושה. עבודת ששת ימי המעשה היא "לברר" את הפסולת מתוך האוכל", כלומר, להפוך את המעשים הגשמיים למעשי מצוה וקדושה, ואילו בשבת עצמה כל עסקנו הוא רק בקדושה.
ואמנם, אין מלאכה שאין בה מצוה: אדם שבא לחרוש מקיים את "לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו", בא לזרוע מקיים "לא תזרע כלאים" בדרך זו כל המלאכות מתקיימות בסוד: "בכל דרכיך דעהו'" (משלי ג, ו). אין לך מלאכה שאינה מובילה את עושיה לדעת את ה' ולהתקרב אליו. אם אכן האדם יוצק תוכן רוחני למלאכתו, הוא יוצר בכך באופן ישיר כלי לעבודת ה'.
יסוד הקמת המשכן היה אף הוא מושתת על דרך זו. לקחו חומרים גשמיים והשתמשו בהם לעבודת ה' על ידי עשיית ל"ט מלאכות. המטרה היתה לבנות מקום לשכינה כדי להמליך את הקב"ה.
טמון כאן יסוד עמוק: במה בונים בעולם הזה מקום למלכות שמים? דוקא בעזרת סממני העולם הזה. רצון הקב"ה הוא שננצל את הגשמיות כולה לצורך הכנת מקום לשכינה, ובאופן זה יוכל ה' למלוך עלינו ועל מעשינו כאן. למטה. במשכן שימשו כל המלאכות הגשמיות הללו לקודש קדשים - לעבודת ה'.
בהתאם להנחה זו נבין את הקשר בין ל"ט מלאכות שבת ובין מלאכת המשכן, שגם היא הורכבה מל"ט מלאכות אלו. השבת היא כעין בנין המשכן; מה שפעלו ישראל במשכן בימות החול על ידי עשיית ל"ט מלאכות לשם הקדושה, בהופכם את הגשמיות לעולם רוחני, באותו אופן בשבת אנו עושים זאת בצורה הפוכה: על ידי שביתה מל"ט המלאכות ההופכות את החול לקודש.
שבת היא "מעין עולם הבא". לכן, עלינו להפסיק ביום זה את העיסוק ב"סור מרע", להפסיק את "בירור הפסולת מתוך האוכל" ולפעול רק בכיוון של "עשה טוב", כלומר, שכל עיסוקינו יהיה מעוגן בקדושה. השבת כולה קודש, לא מעורבים בה יסודות של חולין, ובאופן זה שורה בה הקדושה ששרתה במשכן כאשר עמד על תילו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה