אלירן בן עליזה דוד בן דפנה אביתר בן נטלי עידן דניאל בן קרן עידו יעקב בן טירנה דניאל בן טניה רוי משה בן נלי שוהם משה בן מרטין אסתר איתמר בן יעל ינון בן רוזלין ורד אור בן שירלי מייה בת קרן אוהד בן קרן אורן בן אדי רואי בן יעל יובל בן הגר נדב בן אורנה רז בן מרים חיים נחום בן פייגא רבקה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל נעם בן להבה אריאל בן סילביה מוניקה רז בן מיכל עדן בת עליזה ינון בן אפרת סביון בת מיכל נועם ומעיין בן אירית יוסף בן אורנה קארין בת לובה משה בן ורד דוד בן גרציה חגי משה בן אפרת עידו בן אסתר רותם בן אדווה אסף שלמה בן אהובה ציפורה בר בן נעמה מאיר בן דינה עלמה בת יונת ידידיה בן מורשה איילון בן אירית איתן בן להבה דניאל בן מעיין רחמים ישי בן אורית אפיק בן לימור אביבה אדריאן בת ג`ולייט בניהו בן אטל אליהו שלמה חיים בן מרים יוסף בן סימה עמית בן יפה יעקב אלעזר בן מיכל אלירן בן עליזה דוד בן דפנה אביתר בן נטלי עידן דניאל בן קרן עידו יעקב בן טירנה דניאל בן טניה רוי משה בן נלי שוהם משה בן מרטין אסתר איתמר בן יעל ינון בן רוזלין ורד אור בן שירלי מייה בת קרן אוהד בן קרן אורן בן אדי רואי בן יעל יובל בן הגר נדב בן אורנה רז בן מרים חיים נחום בן פייגא רבקה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל נעם בן להבה אריאל בן סילביה מוניקה רז בן מיכל עדן בת עליזה ינון בן אפרת סביון בת מיכל נועם ומעיין בן אירית יוסף בן אורנה קארין בת לובה משה בן ורד דוד בן גרציה חגי משה בן אפרת עידו בן אסתר רותם בן אדווה אסף שלמה בן אהובה ציפורה בר בן נעמה מאיר בן דינה עלמה בת יונת ידידיה בן מורשה איילון בן אירית איתן בן להבה דניאל בן מעיין רחמים ישי בן אורית אפיק בן לימור אביבה אדריאן בת ג`ולייט בניהו בן אטל אליהו שלמה חיים בן מרים יוסף בן סימה עמית בן יפה יעקב אלעזר בן מיכל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הפרושים והצדוקים
נח גוטמן
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
מערבה מכאן /יעקב אסטרייכר
נח גוטמן
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
השאלה
מה הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
עבותות הקשר בין ארץ ישראל ועם ישראל שזורים מאלפי נימים, ימיהם כימות עולם ותוכם רצוף אהבה.
שבועת הגולים על נהרות בבל (תהלים קל"ז, ה'-ו'): "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי", הייתה לצו מקודש, שרבבות אלפי ישראל שמרו לה אמונים.
ביטוי נשגב לכיסופי ישראל לארץ חמדתם מצוי בשירתו-קינתו של ר' יהודה הלוי:
"אבחר לנפשי להשתפך במקום אשר רוח אלקים שפוכה על בחיריך...
ינעם לנפשי הלוך ערום ויחף עלי חרבות שממה, אשר היה דביריך".
(מתוך הקינה "ציון הלא תשאלי לשלום אסיריך")
בלהטי הגיגיו אלו, הוא היה לפה לשלומי אמוני ישראל, שארץ ישראל היתה מעולם מרכז לכיסופיהם וגעגועיהם.
בכל העתים קיננה בלב יהודים השאיפה לעלות לציון ולחונן את עפרה. אלו שזכו להגשים משאלה זו, לא בקלות בא להם הדבר. הרבה עמל ודמים, תרתי משמע, הושקעו כדי להוציא לפועל משימה זו. אולם משהוגשמה משאת נפשם לא היה קץ לשמחתם ולאושרם. גדולי האמוראים אשר זכו להגיע לארץ ישראל נשקו את עפרה והתרפקו על אבני חוצותיה, כהתרפק בן על ברכי אמו הורתו.
יהודים בכל קצוי תבל: בבבל כמו גם בספרד, בתימן שבדרום וברוסיה שבקצה הצפון, ראו בארץ את בית חייהם, וגלי המאורעות השונים ששטפו אותם לא יכלו לכבות את אש האהבה לה. כאמור, שאיפת יהודים היתה לעלות ולהשתקע בארץ הקודש, ומי שלא הצליח לעלות על מנת לגור בה, חפץ כי לפחות יזכה לבקר בה. מי שלא זכה לבקר בה ביקש לפחות להיקבר באדמתה, ומי שלא יכל גם זאת, השתדל שמעט מעפר הארץ ייטמן עימו בקברו, לקיים מה שנאמר: "ויכפר אדמתו עמו".
תהיה זו גישה שטחית למדי להניח שקשרים הדוקים אלו, הבולטים היטב בתודעת העם, הינם ענין רגשי גרידא. טעות חמורה תהיה להגדירם כמסורת עממית בלבד. שורשים עמוקים אלו שזורים בעצם ההוויה של העם והארץ, מכאן עוצמתם וזהו סוד נצחיותם.
עוד בהיות ישראל במצרים נערכו ונסדרו לפניו תהליכי הגאולה: "והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי", "ולקחתי אתכם לי לעם". תכנית זאת קיבלה ביטוי מעשי בקבלת התורה בהר סיני. יסודות העם ניצוקו עוד לפני מתן תורה, כאשר העם חנה נגד הר האלוקים, אז נאמר לו (שמות י"ט, ה'): "והייתם לי סגולה מכל העמים". מאוחר יותר בשעה שהוכיחו ישראל את נאמנותם המוחלטת לה' ולתורתו, הודיע להם משה: "היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך". (רש"י דברים כ"ט, ג'). רק לאחר שהיו ישראל לעם סגולה וגוי קדוש זכו לנחות את הארץ, ונתקיים בהם הכתוב: "והבאתי אתכם אל הארץ".
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית