אהרון בן יקירה אהרונה עמית בן רחל בכור חי בן הדס נהוראי בן חגית פלג בנימין בן סיגלית שחר שלום בן חנה מזל דניאל ראובן בן נלה דב בער בן חיה בלה משה נתנאל בן שרית רחמים בן דינה מתניה יהודה בן מיכל מטה נועם בן יונת רועי בן אורנה שיא בן שגית בועז בן שרה איתן בן דינה מישל בת אנגליקה אנגל כמו מלאך באנגלית מאיה בת פנינה ניב בן יפית ניסים בן מזל בער בן רחל איתמר בן מיכל אורון אהרון בן סיגלית איתיה בן אפרת אברהם בן תמר ישראל בן רות אהוד בן פנינה מירב בת רחל אליאור וקנין בן חוה נועם בן אילנית אביתר אורי בן מזל משה בן אסתר  גל בן חדווה עילי בן אריאלה פריאל בן אילה נועם יוסף בן חנה ענת יהודה ידידיה בן יעל מלכה פדיה מנחם בן חוה רחל נחמן בן דגנית דניל בן אידה תומר בן אורלי אור שרגא בן ליאת שניר אליעזר בן עיינה דוד בן שולמית ירדן בת אורית חן חנן בן ורד אגם בת מירב רביד אריה בן ירדנה איתמר אדרי אביתר בן רוזלין ורד אהרון בן יקירה אהרונה עמית בן רחל בכור חי בן הדס נהוראי בן חגית פלג בנימין בן סיגלית שחר שלום בן חנה מזל דניאל ראובן בן נלה דב בער בן חיה בלה משה נתנאל בן שרית רחמים בן דינה מתניה יהודה בן מיכל מטה נועם בן יונת רועי בן אורנה שיא בן שגית בועז בן שרה איתן בן דינה מישל בת אנגליקה אנגל כמו מלאך באנגלית מאיה בת פנינה ניב בן יפית ניסים בן מזל בער בן רחל איתמר בן מיכל אורון אהרון בן סיגלית איתיה בן אפרת אברהם בן תמר ישראל בן רות אהוד בן פנינה מירב בת רחל אליאור וקנין בן חוה נועם בן אילנית אביתר אורי בן מזל משה בן אסתר  גל בן חדווה עילי בן אריאלה פריאל בן אילה נועם יוסף בן חנה ענת יהודה ידידיה בן יעל מלכה פדיה מנחם בן חוה רחל נחמן בן דגנית דניל בן אידה תומר בן אורלי אור שרגא בן ליאת שניר אליעזר בן עיינה דוד בן שולמית ירדן בת אורית חן חנן בן ורד אגם בת מירב רביד אריה בן ירדנה איתמר אדרי אביתר בן רוזלין ורד
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הפרושים והצדוקים
נח גוטמן
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
ערכים
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
עליה לארץ ישראל
השאלה
מדוע אנו מתבטאים בשפתנו על "עליה" לארץ ישראל או על "ירידה" ממנה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
השפה העברית משתמשת בביטוי "עליה" כאשר מדובר בהגירה מחו"ל לארץ ישראל, ובביטוי "ירידה" כאשר מדובר בהגירה לכיוון ההפוך.
מי טבע את המושג "עליה"?
המושג "עליה" אינו "המצאה" של הדורות האחרונים. מקורו בדברי הנביא ירמיהו: "הנה ימים באים נאום ה', ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים, כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון ומכל הארצות אשר הדחתים שם" (ירמיהו ט"ז, י"ד-ט"ו). חכמינו הסמיכו לפסוק זה את האימרה הנפוצה הקובעת: "ארץ ישראל גבוהה מכל הארצות".
ברור, שמקומות רבים על פני כדור הארץ גבוהים בהרבה מפסגת החרמון, ולכן, נשאלה השאלה: כיצד ניתן לומר בפסקנות שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות?
ההסבר לכך הוא, שכאשר התורה קובעת שארץ ישראל היא "המקום הגבוה" ביחס לשאר הארצות, היא נותנת בכך ביטוי לייחודיותה של הארץ. ארץ ישראל מהווה בעיני התורה את מרכז כדור הארץ, המהווה את הפסגה ממנה מביטים על שאר הארצות, ואליה עולים מכל העולם.
באיזו זכות זכתה ארץ ישראל לתואר זה?
לכל ארץ ישנן תכונות אופייניות המשפיעות על תושביה. לדוגמה, מזג האויר של אנגליה משפיע על אופיים הקריר של האנגלים. ארצות הברית היא ארץ נרחבת ביותר, והדבר ניכר בתושביה. לעומתן, לארץ ישראל יש תכונה מיוחדת במינה: בהיותה ארץ קדושה. יש ביכולתה יותר מכל ארץ אחרת לגדל אנשים השואפים להגיע לקדושה.
יחידי סגולה לאורך כל הדורות עלו לארץ ישראל במסירות נפש. הנסיעה בתנאי אותם ימים היתה מסוכנת ומייגעת, אך הם לא נרתעו. ומה ציפה להם כאן? פרנסה לא היתה מצויה, ותנאי מגוריהם היו לא פעם קשים מנשוא. אם כן, לשם מה הם הגיעו? הם באו לארץ בכדי לחיות באוירה של קדושה, כדי לשהות ב"ארמון המלך", כפי שהם התבטאו. למרות שבית המקדש חרב לפני כאלפיים שנה, ארץ ישראל עדיין נחשבת כארמון המלך, כמקום הקרוב ביותר לבורא העולם, קרוב יותר מכל ארץ אחרת על פני כדור הארץ.
תכונה קדושה זו היא בלעדית לארץ ישראל בלבד; ומזכה אותה בתואר: מרכז העולם הרוחני. תכונה זו מזכה את יושבי הארץ במנות קדושה מוגברות, וברצון להתקרב לבורא, שהוא מקור הקדושה בעולם.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית