הראל בן מירי אמיתי בן נועה אביגדור בנציון בן יפה ספיר, אורי, סיימן בן סרגייולינה ג`ניה בן ילנה עידו בן יעל דפנה בת מעיין אליהו בן חנה אוריאל בן איילה רומי בת מירב שקד בן מירה תמר בת יאירה רפאל בן דינה מתן יוסף בן ג´ינוס חנה מאור בן רחל שי בן רבקה אביטל יונתן בן עדנה חיה שרון בת יעל יאיר ידידיה בן מיכל בינה מנחם בן חוה דוד יהונתן בן ירדנה דביר בן לאה מאיר נריה בן אילנה גל אסף בן אופירה יוסף יצחק בן צופיה עודד בן מיכל ניר בן אורנה עידן בן ירדן ירדנה ישי בת ליאת רועי בן לימור אלמוג בן שנהב אביאל בן ענת אוריאל בן יעל נתן בן אורנה מתן בן סילביה עומר בן לימור משה בן תרצה יוסף חיים בן זיווה שני בת רחל מיכל אלחנן בן מרים רועי יעקוב בן ויקטוריה נוי תפארת בת חוה נריה אורי בן אבישג יעקב יוסף בן רוד ה גלה דוואל בן יואלית יונתן בן איריס אביהו בן ענת יאיר חיים בן דגנית אוהד בן שרון נתנאל בן סמדר הראל בן מירי אמיתי בן נועה אביגדור בנציון בן יפה ספיר, אורי, סיימן בן סרגייולינה ג`ניה בן ילנה עידו בן יעל דפנה בת מעיין אליהו בן חנה אוריאל בן איילה רומי בת מירב שקד בן מירה תמר בת יאירה רפאל בן דינה מתן יוסף בן ג´ינוס חנה מאור בן רחל שי בן רבקה אביטל יונתן בן עדנה חיה שרון בת יעל יאיר ידידיה בן מיכל בינה מנחם בן חוה דוד יהונתן בן ירדנה דביר בן לאה מאיר נריה בן אילנה גל אסף בן אופירה יוסף יצחק בן צופיה עודד בן מיכל ניר בן אורנה עידן בן ירדן ירדנה ישי בת ליאת רועי בן לימור אלמוג בן שנהב אביאל בן ענת אוריאל בן יעל נתן בן אורנה מתן בן סילביה עומר בן לימור משה בן תרצה יוסף חיים בן זיווה שני בת רחל מיכל אלחנן בן מרים רועי יעקוב בן ויקטוריה נוי תפארת בת חוה נריה אורי בן אבישג יעקב יוסף בן רוד ה גלה דוואל בן יואלית יונתן בן איריס אביהו בן ענת יאיר חיים בן דגנית אוהד בן שרון נתנאל בן סמדר
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מזל מאזנים - חודש תשרי
זאב גרינוולד
מאה יבבות כנגד מאה תקיעות שופר
זאב גרינוולד
ייחודם של "הימים הנוראים"
זאב גרינוולד
בין ראש השנה לשאר החגים
זאב גרינוולד
ראש השנה- יום הדין
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
ראש השנה – יום בריאת האדם
יהודה רובן
בין יומן ללוח שנה
דוד ברוורמן
האירועים המרכזיים שארעו בראש השנה
יהודה רובן
גוונים של תפילה
יהודה רובן
לשמוע קול שופר
יהודה רובן
מאמרים נוספים
יום הדין
השאלה

מדוע נקבע ראש השנה כיום הדין?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

א' בתשרי, ראש השנה, הוא היום שבו נברא אדם הראשון, ביום השישי לבריאת העולם. אלוקים נפח באדם נשמה, כמתואר בתורה (בראשית ב,  ז'): "וייפח באפיו נשמת חיים", והנה, אדם מתחיל לחיות. ננסה לדמיין את הרגע בו אדם הראשון פוקח את עיניו, הרגע הבראשיתי ביותר, הרגע הטהור ביותר. האדם מתייצב מלא קומתו, ומביט סביבו על העולם הנפלא, על הבריאה המושלמת שנבראה למענו. הוא מוציא מפיו את המילים הראשונות שנאמרו בהיסטוריה האנושית: "מה רבו מעשיך ה'".

מאז, בכל שנה ושנה, ביום בריאת האדם, אנו משחזרים את המעמד המיוחד, ואנו ממליכים עלינו את הקב"ה מחדש. אנו פונים לאלוקים ואומרים לו: הלוואי וניטול חלק בגילוי מלכות ה' בעולם. אנו זועקים ומתחננים: "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו, ויאמר כל אשר נשמה באפו, ה' אלוקי ישראל מלך, ומלכותו בכל משלה..."

כשם שמלך בשר ודם ביום המלכתו, בוחן כל אחד מעבדיו, מחליט את מי לקדם, או חלילה את מי לפטר, כך, ביום ראש השנה, היום בו אנו ממליכים את ה' עלינו מחדש, היום בו אנו מחדירים לליבנו את תפקידנו ויעודנו - גילוי מלכותו בעולם, בוחן ה' כל אחד ואחת מאיתנו, כיצד התנהגנו בשנה החולפת, האם ממשנו את הפוטנציאל הגלום בנו, או חלילה לא, ועל בסיס נתונים אלו נותן לנו אלוקים את הכלים לפעולה לשנה הבאה.

התלמוד רוצה להמחיש, כיצד בני האדם עוברים לפני אלוקים במשפט בראש השנה, ולשם כך הוא ממשילם ל"בני מרון": "כל באי עולם עוברים לפניו (לפני אלוקים) כבני מרון". התלמוד נותן שלשה ביאורים למושג "בני מרון". ככבשים העוברים לפני הרועה אחד אחד. הביאור שני, "כמעלות בית חורון (מרון)". מעלות "בית מרון" הינו שביל צר מאוד, אשר תהום עמוקה פעורה משני צידיו, ויש בו מקום למעבר אדם אחד בלבד. ביאור שלישי מביאה הגמרא, "כחיילות של בית דוד", אשר נספרים אחד אחד. המכנה המשותף בין שלשתם הוא, שבני האדם עוברים אחד אחד למשפט, כל אחד ניצב לבדו מול הבורא...

שלש דוגמאות אלו, משמשות כמטאפורה לשלשה סוגי אנשים. המצב האידיאלי, הנכון ביותר, הוא לחיות כמו "חיילות בית דוד". אף חייל לא נשלח לשדה הקרב, לפני שהוא עובר אימונים. רק לאחר אימונים הוא נשלח למלחמה. כך אנו, צריכים להתאמן ולהתכונן ליום ראש השנה, לא "לנחות" על יום זה בפתאומיות.

"מעלות בית מרון" משקפות את סוגי האנשים אשר עומדים בתחתית ההר, לפני בואנו אל השביל הצר, אין אנו מפחדים. רק כשאנו נמצאים עליו, כשאנו עוברים בו, ליבנו פועם בחוזקה... אותם אנשים יושבים שאננים בכל חודש אלול, ורק ביום הדין עצמו, הם תופסים הם את עצמם...

"כבני אמריא" – ככבשים. הם משקפים את האנשים, שמנהלים את אורח חייהם כאותם כבשים, שגם במרכז הסכנה, גם בראש השנה עצמו, צוהלים כאילו לא קרה דבר...


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה