נתנאל חי בן בלה אמיתי בן חפצי שרגא אוריאל בן אסתר אלמה בת לאה שחר בן מירב יאיר בן איריס אייל שמואל בן אביבה ענבר בת יפעת נועם בן חווה עדן בת שירית אביב בן רונית ניצן בן יסכה ברק בן ענבל יצחק בן גילה גל בן חדווה ניר בן אורנה יהב סיאהו בן גילי עמרי בן ורוניקה אסתר איב בן דינה שאול שלום בן רות אביהו בן ענת שאנן בן תניה נתנאל בן סמדר בן צמח בן נעמה אלעזר בן גלית אלון בן אילה קמי בן ירדנה אלון בן עידית דביר ביטון בן אירנה אליזבט בת אירנה רונן טומי בן רוזמרי אביתר בן שונטל שרון בת יעל אברהם בן ליאת משה בן חנה מלכה כפיר אהרון בן אילה עקיבא ברוך בן מאיה יובל בן אביבה משה בן רוחמה טובה יוסף חיים בן יעל שרון בת מתוקה נילי בת דפנה יניר בן תחיה אור בן שירלי בנימין בן עינב רז בן סיגל שרון בן אורלי גבריאל בן אינגה איתיה בן אפרת שקד בן מירה נתנאל חי בן בלה אמיתי בן חפצי שרגא אוריאל בן אסתר אלמה בת לאה שחר בן מירב יאיר בן איריס אייל שמואל בן אביבה ענבר בת יפעת נועם בן חווה עדן בת שירית אביב בן רונית ניצן בן יסכה ברק בן ענבל יצחק בן גילה גל בן חדווה ניר בן אורנה יהב סיאהו בן גילי עמרי בן ורוניקה אסתר איב בן דינה שאול שלום בן רות אביהו בן ענת שאנן בן תניה נתנאל בן סמדר בן צמח בן נעמה אלעזר בן גלית אלון בן אילה קמי בן ירדנה אלון בן עידית דביר ביטון בן אירנה אליזבט בת אירנה רונן טומי בן רוזמרי אביתר בן שונטל שרון בת יעל אברהם בן ליאת משה בן חנה מלכה כפיר אהרון בן אילה עקיבא ברוך בן מאיה יובל בן אביבה משה בן רוחמה טובה יוסף חיים בן יעל שרון בת מתוקה נילי בת דפנה יניר בן תחיה אור בן שירלי בנימין בן עינב רז בן סיגל שרון בן אורלי גבריאל בן אינגה איתיה בן אפרת שקד בן מירה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מי היו רות וערפה?
השאלה

מי היו רות וערפה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

שמונה עשרה שנה מלך עגלון בן בנו של בלק על ארץ ישראל. ביום האחרון לחייו, בא אליו אהוד בן גרא, והוא יושב בעליית המקרה. ויאמר אהוד, "דבר אלקים לי אליך, ויקם מעל הכסא". אמר לו הקב"ה: "אתה עמדת מכסאך לכבודי, חייך, הריני מעמיד ממך בן יושב על כסא ה'" (רות רבה ב', ט').

שתי האומות עמון ומואב חיו במשך מאות שנים בזכות שתי נשים צדקניות אשר עתידות לקום מהן: רות המואביה ונעמה העמונית. שתיהן באו לחסות תחת כנפי השכינה – רות, אשת בועז, היתה אמו של עובד, אבי אביו של דוד המלך. נעמה, אשת שלמה המלך, ילדה את רחבעם.

לרות ולנעמה נועד תפקיד לתקן את מעשה בנות לוט, אשר נהגו שלא כשורה בהולדת מואב ועמון.

אביהם הקדמון של עמון ומואב היה לוט, בן אחי אברהם אבינו. כאשר לוט התנתק מאברהם והתיישב בסדום, כבשו את המחוז ארבעה מלכים, ולקחו את יושבי הערים בשבי. הם לקחו גם את לוט ומשפחתו. אברהם אבינו גייס את כל אנשיו ויצא למלחמת חילוץ. ה' עמד לימינו, המלכים וחילם ניגפו לפניו, ולוט ורכושו חולצו וניצלו. מאז חלפו תשעה דורות. עמון ומואב היו לעמים מבוססים, ועם ישראל עבר דרך חתחתים: הגלות למצרים, העבדות והדיכוי, הגאולה והפדות, והמסע אל הארץ המובטחת. ואז, כאשר עבר העם סמוך לארץ עמון ומואב, נותרו הללו אדישים.

כיצד יכולים היו לראות את נכדו של האדם, שהציל את מייסד אומתם – ולא לבוא ולומר "תודה"? לא לצאת לקראת ישראל עם תקרובת סמלית, במטרה להכיר טובה!

מי שאינו מכיר טובה, אינו יכול להימנות על עם ישראל, להיות לחלק ממנו. עם ישראל הוא עם של עובדי ה', ועבודת ה' מתבססת, בראש ובראשונה, על הכרת טובה לבורא על חסדיו.

חלפו דורות, עמון ומואב הוכיחו שהם זרים לעם ישראל, מרוחקים ומנותקים. בכל אותן שנים, לא ביקש איש ממואב או מעמון להתגייר, עד שבאה רות, בתו של עגלון מלך מואב, והביעה את רצונה העז לחסות בצל האמונה, ולהסתופף תחת כנפי השכינה. בועז, נשיא שבט יהודה, הביא את עניינה לפני הסנהדרין, גדולי התורה: האם היא רשאית לבוא בקהל? דנו גדולי הסנהדרין, והחליטו: "לא יבוא עמוני" (דברים כ"ג, ד'), אבל עמונית תבוא. ומדוע? משום שריחוקם מעם ישראל נבע מכך, שלא יצאו לקראת עם ישראל ולא קידמו את פניהם. תביעה זו אינה מופנית כלפי הנשים המואביות והעמוניות, כי דרכי הצניעות הנשית הטבעית מונעת מהן לצאת לדרכי המדבר, לעמוד בפרשת דרכים ולקדם בני עם זר. לפיכך, לא נענשו הנשים בעונש הריחוק, ונישואיהן מותרים. בועז נשא את רות לאשה ומצאצאיהם עמד דוד, שלו הובטחה מלכות נצח.

ערפה, אחותה של רות, הביעה בתחילה גם היא את רצונה לשוב עם נעמי לבית לחם יהודה. אולם לאחר הפצרותיה של נעמי היא נשרה ושבה אל עמה ואל אלוהיה. דרכה בהמשך נגדה לחלוטין את דרכו של עם ישראל ואחד מילדיה הוא גלית, שהתייצב מול מערכות ישראל וחרף את אמיתו של עם ישראל, עד שנפל ביד דוד.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה