התורה מתפרשת על פי ארבעה רבדים עיקריים: פשט, רמז, דרש וסוד (פרד"ס). תורת הקבלה היא תורת הסוד והיא עוסקת בכוונות עמוקות מאוד שיש לכוון בעת קיום המצוות, בסודות אודות הנהגת ה' את עולמו, בנסתרות העולמות הרוחניים העליונים ועוד.
הקבלה, כשמה כן היא. יסודה במסירתה של תורת הסוד על ידי רב ובקבלתה המדוייקת על ידי תלמיד. קשה מאד, עד כמעט בלתי אפשרי, ללמוד קבלה ללא רב מוסמך שקיבל תורה זו במסורת דור אחר דור מחכמי הדורות הקדמונים.
הספר המרכזי בתורת הקבלה הוא ספר 'הזוהר', שחיברו רבי שמעון בר יוחאי, שחי בתקופת התנאים לאחר חורבן בית המקדש השני, לפני קרוב לאלפיים שנה. צפונות וסודות ה'זוהר' הקדוש מועברים דור אחר דור מרב לתלמידו.
לא כל הרוצה - יכול לעסוק בתורת הקבלה. רק אדם שלמד את תורת הנגלה בהתמדה רבה ובעיון רב במשך שנים רבות, הוא זה שרכש 'כלים' המאפשרים לו להבין את עמקי סודותיה של תורת הקבלה.
כיום קיימת נטייה נרחבת לעסוק בתורת הקבלה. רבים בעם ישראל וגם בעולם כולו מעוניינים ללמוד קבלה ולהכיר את רזי המיסטיקה. מחד, תהליך זה יש בו מן הברכה. הוא מעיד שהחומריות אינה גורמת סיפוק לאדם. האדם משתוקק לעסוק בתחום שמעל חיי היום יום, מעל הדהירה הבלתי פוסקת לגשמיות. ואולם, יחד עם זאת חשוב להדגיש שוב, שבעניין זה אין 'קיצורי דרך'. רק לאחר עמל בן שנים ארוכות, כאמור, בתורת הנגלה, נוצרת אפשרות ללמוד את תורת הקבלה לעומקה. אין כל אפשרות להבין את הדברים היטב ובצורה נאותה ללא הקדמה זו. תורת הקבלה – מעלה את הלומד לשמים אבל, אי אפשר לקפוץ בבת אחת השמיימה...
הקבלה שלומדים בקורסים שונים או שקוראים עליה בספרים פופולריים רבים, הינה העטיפה החיצונית של תורת הקבלה, ואין בה כלל חדירה לעומקה של תורת סוד זו.
בנוסף, חשוב להדגיש שתורת הקבלה אינה תורה אבסטרקטית, כלומר, חכמה שאין לה קשר לדמותו הרוחנית של האדם, למהלך חייו ולהתנהגותו היום יומית. כיום רבים מן הלומדים קבלה ומתעניינים בה, אינם שומרים על מצוות התורה. הם מתייחסים ללימוד הקבלה כאילו היתה זו תיאוריה כלשהי, שאין לה קשר לדרך חייו של האדם. חשוב לדעת שהדברים שונים לחלוטין. תורת הקבלה, למרות העובדה שהיא מעפילה לפסגות רוחניות, ואולי דווקא בגלל עובדה זו, מתייחסת במישרין לדרך קיום המצוות ושמירתן. חיים לאורה של התורה, חיים של קיום בפועל, הם בבחינת תנאי ראשוני ללימוד הקבלה. ללא קיום מצוות, הלימוד מנותק מיישום, וממילא רחוק מהבנה.
|