חג הפסח תשפד
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
מוסר אלוקי
השאלה-אלעד טל
שלום כבוד הרב,
באחת ההרצאות שלך בנושא מוסר הסברת את השוני בין מוסר אלוקי שהוא אבסולוטי למוסר אנושי הנתון לשינוי ולנוחות האדם.אך כפי שאני מבין את הדברים לא ניתן להתייחס אל הדברים כפשוטם, ולא אחת יש לגשת לרב שיבאר לנו את פירוש הדברים, או יפסוק לנו כיצד יש לנהוג בעניין זה או אחר, כיצד עלינו לנהוג מבחינה מוסרית. לדוגמא: האם מוסרי לפנות יישוב יהודי או לא, נוכל למצוא דעות של גדולי תורה שיאמרו כן ונוכל למצוא דעות של גדולי תורה שיאמרו לא.אז ממילא יוצא שכביכול גם התורה שלנו אינה אבסולוטית אלא ניתנת לפרשנות.
שאלה נוספת שמעניינת אותי היא, מה עמדתה של היהדות לגבי הומואים, לא אחת הטיעון שלהם הוא כי אין הדבר בשליטתם והמשיכה שלהם היא לא מבחירה אלא טבע המוטבע בהם.אם כן כיצד עלינו כחברה להתמודד עם תופעה כזו ע"פ דין תורה?

בתודה מראש, ובכבוד רב.
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת נח גוטמן
לכב' אלעד שיחי' שלום וברכה
דברי המרצה המכובד ששמעת אכן נכונים חוקי התורה מקורם אלוקי ואינם ניתנים לשינוי כחוקים הרגילים הנחקקים בכנסת למשל ששם ברצון המחוקק משנים את החוק בנוהל הנקרא דמוקרטי.
השאלה שהעלתה לדוגמא דווקא היא מחזקת את העיקרון הנ"ל. התורה נתנה את ההכרעות בדברי השנויים במחלוקת בין תלמיד חכמים, לחכמים עצמם על פי כללים הקבועים מראש בתורה כמו הליכה אחרי הרוב במידה והרוב אינו סותר הלכה מפורשת בתורה.
פינוי ישוב יהודי לדוגמא כאמור אינה בעיה הלכתית טהורה אלא קשורה בנתונים שונים כגון נתונים בטחוניים כלכליים וכדומה. על עוצמתם של שקולים אלו יכולה להיות מחלוקת והיא לגיטמית ותוכרע על ידי הרוב הפוסק אך במקרה שלנו אין המדינה פעולת על פי הקריטריונים ההלכתיים לצערנו, ולכן השאלה אינה רלוונטית.
לעצם העניין רצוי שתעיין בספרו של אהרן לוי "לא בשמים היא " שם תמצא מרגוע להרבה שאלות שהן פועל יוצא משאלתך ומבוארות שם היטב.
בקשר לקבוצה ששאלת עליה אין יהודי תהינה הבעיות הנפשיות שלו אשר תהיינה שאינו נחשבה כיהודי ואינו חייב במצוות והיחס אליו חייב להיות כיהודי רגיל. חכמינו אמרו ממזר תלמיד חכם גדול מכהן גדול עם הארץ בגלל העובדה שהוא לומד תורה ומקיים מצוות.
כל מי שיש לו נטיות העומדות בסתירה למצוות התורה כל זמן שאינו עובר על איסורי התורה הרי יהודי כשר לכל דבר . שונה הדבר ברגע שהוא אינו שם מעצור לנטיותיו ואז הוא בעל עבירה ככל בעל עבירה שדינו נחתם בתורה . והיחס אליו יהיה בהתאם.דומה הדבר לאדם שנולד עם נטיה טבעית לגניבה. כל זמן שכובש את יצרו ואינו גונב הריהו כשר לכל דבר וענין ולא זו בלבד אלא שהתגברותו משביחה את נפשו וכן להיפך.האם טענתו בדבר טבעיותה של נטיתו תפתור אותו מהתמודדות?
בברכת התורה תורת אמת
הרב יוסף לוי 050-4113320
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית