איתמר בן פלילה אלון בן עדית טובה אוהד בן פנינה חייל קורן אור השם בן חן לי חנה ומאיר משה בן סנדרה פלג משה בן איריס אמה בת שרון הדר בת דנה בנימין בן פשה שמואל אהרון בן איילה גד משה בן שרה מתן שאול הכהן בן אפרת יובל יהודה בן רבקה נעמה נועם בן דבורה קמי בן ירדנה יאיר בן תמר אופק בן אתי אמיתי בן חפצי דור בן ויקטוריה תומר בן אירנה שירת ים בת קרן שוהם בן אילנה אייל בן מרים עמיחי בן סיגלית רחל בן בן ריטה אהרון יהושע בן חיה שושנה איתמר בן חוה שאנן בן תניה שוהם בת מורן אהרון שמואל בן איילה מרדכי אברהם בן מלכה עמית בן יוכי יוכבד גיל בן נירה יהודה בן בינה מרדכי בנימין בן חיה פייגא אבישי בן חנה אמיתי בן נועה ילנה בת אירנה אדיר בן ענת אלקנה בן מרים רינה תומר בן שרית יובל בן סיגל נורלין (נטלי) אורי בן שלומית שי לי בן ליבנת יונה בצלאל בן חוה שושנה ירדן בן פנינה רוני בת לילך סנדרה רוני בן סבטלנה יהודה ידידיה בן יעל מלכה איתמר בן פלילה אלון בן עדית טובה אוהד בן פנינה חייל קורן אור השם בן חן לי חנה ומאיר משה בן סנדרה פלג משה בן איריס אמה בת שרון הדר בת דנה בנימין בן פשה שמואל אהרון בן איילה גד משה בן שרה מתן שאול הכהן בן אפרת יובל יהודה בן רבקה נעמה נועם בן דבורה קמי בן ירדנה יאיר בן תמר אופק בן אתי אמיתי בן חפצי דור בן ויקטוריה תומר בן אירנה שירת ים בת קרן שוהם בן אילנה אייל בן מרים עמיחי בן סיגלית רחל בן בן ריטה אהרון יהושע בן חיה שושנה איתמר בן חוה שאנן בן תניה שוהם בת מורן אהרון שמואל בן איילה מרדכי אברהם בן מלכה עמית בן יוכי יוכבד גיל בן נירה יהודה בן בינה מרדכי בנימין בן חיה פייגא אבישי בן חנה אמיתי בן נועה ילנה בת אירנה אדיר בן ענת אלקנה בן מרים רינה תומר בן שרית יובל בן סיגל נורלין (נטלי) אורי בן שלומית שי לי בן ליבנת יונה בצלאל בן חוה שושנה ירדן בן פנינה רוני בת לילך סנדרה רוני בן סבטלנה יהודה ידידיה בן יעל מלכה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
היתכן שהאדם והבהמה שוים
השאלה-מיכאל שיווק

שמעתי רב שאמר שלאדם הראשון היה אסור לאכול בשר, ורק לנח היה מותרוהוא הסביר שכתוב בשפתי חכמים פרק ט פסוק ג -משום שהאדם והבהמה הם שוים ואין יתרון זה על זה ולכן אסור היה לו להרוג בהמה בשביל לאכול אותהואני השתוממתי שזה לא תואם את כל מה ששמעתי מההרצאות הנפלאות שלכם וכן האיך אפשר לומר שהאדם שווה לבהמה והרי יש לו נשמהוהאם אין כאן ראיה לארגון של צער בעלי חייםבהערכה רבהמיכאל

x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת אליעזר אייזיקוביץ

שלום מיכאל-

חז"ל במסכת סנהדרין אומרים שעל אדם הראשון נאסר לאכול בשר (וכך גם משמעות פשטות הפסוקים). הרמב"ן מנמק כך את טעם האיסור: "הבשר – לא הורשו בו עד בני נח כדעת רבותינו, והוא פשוטו של מקרא. והיה זה מפני שבעלי נפש התנועה יש להם קצת מעלה בנפשם, נדמו בה לבעלי הנפש המשכלת (- לאדם). ויש להם בחירה בטובתם ומזוניהם, ויברחו מן הצער והמיתה".

לפי טעם זה אין שוויון בין אדם לבהמה אולם האדם הראשון, לגודל מעלתו הרוחנית, נדרש לגלות רגישות מוסרית גם כלפי חיים שיש בהם דמיון מסוים לחיי אדם. 

ביטול האיסור אצל נח וצאצאיו מוסבר על ידי המפרשים כתוצאה מהירידה המוסרית שחלה בעולם כאשר מתן יחס של כבוד לבעלי חיים במקום להעיד על מעלת האדם יתפרש כפחיתותו - היינו שאין הבדל מהותי ביניהם. אכילת בשר מבטאת את הדגשת מעלתו של האדם האדם לבל יטושטשו ההבדלים ביניהם. 

דומה שבימינו בעולם הכללי אכן קיימת מגמה לטשטש את ההבדל בין אדם לבהמה ולהבליט מאפיינים "חייתיים" של האדם על מנת לגמד את קומתו הרוחנית. 

אחרי כל זה ברור שלא די באכילת סטייק כדי לבטא את יתרון האדם על הבהמה שהרי גם הנמר ויתר הטורפים אוכלים בשר. אכילת הבשר היא לכל היותר סימן לדבר, אבל כדי לממש את מעלתו נדרש מהאדם למלא את חייו בתוכן רוחני, אחרת באמת שאין הרבה הבדל בינו לבין כל חית טרף אחרת. 

היהדות בהחלט מתנגדת לצער בעלי חיים ודורשת יחס של חמלה וכבוד כלפי עולם החי והטבע, אבל בלי לבטל את ההירארכיה הקיימת בין האדם נזר הבריאה ליתר הברואים. האדם הוא "המבוגר האחראי" של העולם, ומבוגר אחראי אינו נוהג בפזיזות וקלות דעת כלפי הדברים שנמסרו לו לפקדון. 

שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית