אביה בן מיכל מטה עומר בן רבקה עידן בן יעל שלמה בן רבקה ילנה בת אירנה שילה בן תמי גיא בן מילכה זאב בן מלכה נהוראי בן אורית אפיק בן לימור נמרוד בן ויקי אלון בן יעל מורן סטלה בת רימונה רותם בן אדווה נועם בת שרון אורי בן יוכבד מאור בן רחל אפיטה בן מירב אהרון יהושע בן חיה שושנה רון בן חנה אילן שלמה בן מרים אפרים איתן בן אינה מרים משה נתנאל בן שרית ליאור בן אורלי גיא בן מילכה אריאל בן רות רוזה שושנה בת זויה יונתן בן גאולה שמואל בן סגולה סיגלית שיר בת אורי אביהו שלמה בן עקביה מרט בועז בן לודמילה שוהם בת מורן דקל בן שרה אמנו אביתר בן עדנה אורן בן יפה עידו בן שירלי מאיר בן דינה רואי בן יעל אלון בן עדית טובה ישי בן נורית אהרון שמואל בן איילה יובל בן רונית אופיר בן חוה אסף מאיר בן רונית גיא בן שגית ישי דניאל בן כרמלה עירית רוזה שושנה בת זויה סהר בן תמר אביתר אורי בן מזל אביה בן מיכל מטה עומר בן רבקה עידן בן יעל שלמה בן רבקה ילנה בת אירנה שילה בן תמי גיא בן מילכה זאב בן מלכה נהוראי בן אורית אפיק בן לימור נמרוד בן ויקי אלון בן יעל מורן סטלה בת רימונה רותם בן אדווה נועם בת שרון אורי בן יוכבד מאור בן רחל אפיטה בן מירב אהרון יהושע בן חיה שושנה רון בן חנה אילן שלמה בן מרים אפרים איתן בן אינה מרים משה נתנאל בן שרית ליאור בן אורלי גיא בן מילכה אריאל בן רות רוזה שושנה בת זויה יונתן בן גאולה שמואל בן סגולה סיגלית שיר בת אורי אביהו שלמה בן עקביה מרט בועז בן לודמילה שוהם בת מורן דקל בן שרה אמנו אביתר בן עדנה אורן בן יפה עידו בן שירלי מאיר בן דינה רואי בן יעל אלון בן עדית טובה ישי בן נורית אהרון שמואל בן איילה יובל בן רונית אופיר בן חוה אסף מאיר בן רונית גיא בן שגית ישי דניאל בן כרמלה עירית רוזה שושנה בת זויה סהר בן תמר אביתר אורי בן מזל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
קורבנות.ושחיטת בהמות
השאלה-ק

איך התורה מרשה לנו לשחוט בהמות-שזה מוות לבעל חי-רצח? וקשור לזה מה ענין הקרבת קורבנות שבזה שוחטים המוני בעלי חיים ?למה קוטעים להם את החיים באמצע החיים?

x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת אליעזר אייזיקוביץ

שלום ק,

האדם נברא בצלם אלוקים. יש בו נשמה המקנה לו יכולות של בחירה חופשית ותודעה עצמית והוא מסוגל לקבל הכרעות מוסריות. הוא נשלח לעולם לצורך מילוי מטלות מסוימות במהלך חייו. מסיבה זו יש לחייו ערך אינסופי והפגיעה בהם אסורה בהחלט. לכך אנחנו קוראים 'קדושת החיים'. 

לבעלי חיים אין יכולת הכרעה מוסרית ולחייהם אין את ערך הקדושה של חיי אדם. לכן מותר להמית בעל חיים אם הדבר נחוץ לתועלת האדם ולרווחתו. בני אדם ובעלי חיים שונים באופן מהותי ואינם נמצאים באותו מדרג מוסרי: חיי האדם קדושים והפוגע בהם מבצע רצח. לעומת זאת חיי בעלי חיים אינם קדושים ולכן אפילו מי שפוגע בהם באופן סתמי אינו עושה מעשה רצח. 

למרות שלחייהם של בעלי חיים אין משמעות מוסרית עדיין הם מסוגלים לחוות רגשות מסוימים. לכן התורה אוסרת התעללות בבעלי חיים (צער בעלי חיים), מה עוד שהתעללות כזאת מפתחת אצל האדם המבצע אותה מידות רעות של אכזריות וגסות.  מסיבה זאת ההלכה אוסרת ציד וספורט הכרוך בגרימת סבל לבעלי חיים. גם כאשר שוחטים בעל חיים למטרה ראויה יש לעשות זאת באופן שיקטין את סבלה למינימום באמצעות השחיטה היהודית.   

כאשר האדם ממית בעל חיים למטרה ראויה (מזון, קיום מצוות) לא די בכך שהוא אינו מבצע רצח אלא הוא אף גורם תיקון לאותו בעל החיים ההופך לגורם מסייע לאדם במילוי שליחותו בעולם. הוא הדין כאשר מקריבים את הבהמה באופן שקבעה התורה ובכך  משיגים את המטרות הרוחניות (כפרה, טהרה, קשר לאלוקים וכדומה) שהקרבנות נועדו להשיג.

אומנם יש ביהדות גם מקורות  לכך שאדם הראשון היה צמחוני ואכילת בשר הותרה רק מדורו של נוח ואילך. לפי תפיסה זו אכילת בשר היא "הקלה" שנינתנה לאדם רק מתוך התחשבות בחולשתו הפיזית ולעתיד לבוא ישוב האדם למעלתו המקורית ולא יאכל עוד בשר.

אולם, כפי שכותב הרב קוק במאמרו 'חזון הצמחונות והשלום', תיקון העולם צריך שיעשה על פי הסדר הנכון ויש לפעול תחילה למען תיקון האנושות ובני האדם לפני שפועלים לרווחת בעלי החיים כדי שהאנרגיה המוסרית המוקדשת להגנה על בעלי חיים לא תבוא על חשבון הרגישות הנדרשת ליחס הראוי כלפי בני אדם.  

שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית