עדי בן אמיר שוהם בן שלומית יונתן בן רבקה טל בן מיכל יוחאי שמעון בן מלכה דינה ים בן ורוניק עומר בת אסנת נריה בן זיוה יצחק בן איריס דור בן אילנה שי בת שירי אוהד בן שרון אביתר בן נטלי הלל בן אודליה אמיר בן יהודית רונן חי בן לאה גילי בת אורנה ליזה יהודה בן חווה אסנת נאור בן אלוירה בן צמח בן נעמה מאיר בן אביגיל דוואל בן יואלית גל בן חווה אביב בן פליאה שלמה בן רבקה אברהם בן תמר לירון בן אורית עמוס בן אירית אור בן ז`קלין מתוק נבו בן חגית ברוך בוריס בן אירנה אביב בן זהבה יצחק דוד בן בת שבע אליזבט בת אירנה עילם בן אפרת משה בן אינה אליסיה בת לודמילה עדי בת שושן תומר בן שרית גיא בן מילכה משה בן תרצה עידו בן יעל איתי בן עדי מור מרדכי בן אורנה קרן בת רחל ליאם בן ענת צבי בן מרים שושנה אלעאי בן איילה אורית יורה יונתן בן מזל אבירם בן מלכי עדי בן אמיר שוהם בן שלומית יונתן בן רבקה טל בן מיכל יוחאי שמעון בן מלכה דינה ים בן ורוניק עומר בת אסנת נריה בן זיוה יצחק בן איריס דור בן אילנה שי בת שירי אוהד בן שרון אביתר בן נטלי הלל בן אודליה אמיר בן יהודית רונן חי בן לאה גילי בת אורנה ליזה יהודה בן חווה אסנת נאור בן אלוירה בן צמח בן נעמה מאיר בן אביגיל דוואל בן יואלית גל בן חווה אביב בן פליאה שלמה בן רבקה אברהם בן תמר לירון בן אורית עמוס בן אירית אור בן ז`קלין מתוק נבו בן חגית ברוך בוריס בן אירנה אביב בן זהבה יצחק דוד בן בת שבע אליזבט בת אירנה עילם בן אפרת משה בן אינה אליסיה בת לודמילה עדי בת שושן תומר בן שרית גיא בן מילכה משה בן תרצה עידו בן יעל איתי בן עדי מור מרדכי בן אורנה קרן בת רחל ליאם בן ענת צבי בן מרים שושנה אלעאי בן איילה אורית יורה יונתן בן מזל אבירם בן מלכי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
שם האדם ומשמעותו
זאב גרינוולד
קדושת התפילין
נח גוטמן
הרצאות דומות
לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
אהרן לוי
חטא אדם הראשון - פרק 1
..
ינון קלזאן
סוד הצדק העליון - פרק ..
אהרן לוי
דרך ה` - פרק 1
- ..
יעקב אסטרייכר
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
מהי ענוה אמיתית?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
הבחירה החופשית והצופן הגנטי שלי
השאלה-לינוי
האם הבחירה החופשית נגזרת מראש ומתוכנתת לתוך הצופן הגנטי שלי?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
האינטואיציה הבריאה שוללת את האפשרות שהבחירה היא תחושה סובייקטיבית דמיונית, כי: "אם אין אני לי" (כלומר, אם ה'אני' שלי בעצם איננו), "מי לי?" (אם כן, מיהו החולם את חלום האנוכיות הבחירית?).

נוסף לכך, כל מהות התנ"ך, כספר שבו הבורא מצווה על עם ישראל לקיים את מצוותיו ומודיע לו על אמצעי שכר ועונש למקיימים ולמסרבים, מבוססת על הגושפנקה האלוקית לקיומה של בחירה אישית. שכן מה טעם יש שיצווה ה' על רובוט? מהו הצדק בענישה לאדם על כך שהופעל ב"שלט רחוק" למצב של חטא? מה טעם לשלוח נביאים להזהירנו ולדרבננו, אם ההחלטה אכן אינה שלנו?

חז"ל הפרידו בין כל אירועי היקום, כולל תכונותיו הקיומיות של האדם לבין החלטותיו הדתיות הקשורות ל"תפקידו האלוקי", באומרם: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים".

העתיד להוולד מקבל מאת הבורא תכתיב מדויק אילו תכונות תוטבענה בכרומוזומים שלו: "גיבור או חלש, יפה או מכוער, עשיר או עני". מה שלא נגזר מראש הוא האם יהיה: "צדיק או רשע". התחום הדתי של יראת שמים נותר בתחום ריבונותו של האדם עצמו, ואין בו שום התערבות אלוקית, אסטרולוגית או ביולוגית.

אי ההתערבות והענקת האוטונומיה לאדם היא מיכולתו הבלתי מוגבלת של הבורא הכל יכול, כפי שנאמר: "הכול צפוי והרשות (העצמאית) נתונה".

עם זאת, הפרדת התחומים לא תועיל לפתור את ההתנגשות בין "הכול צפוי" בידיעה האלוקית הטרומית, שבה מצויים כל תסריטי העתיד, כולל מה שאבחר, לבין "הרשות נתונה", לבחור את אשר בלבבי.

למרות שהאדם הבוחר אינו מודע ל"צפוי מראש", ובוודאי שאינו חש שום דחף בלתי נשלט לבחור ב"צפוי" זה, מכל מקום, מהיבט לוגי לא תיתכן אפשרות בחירה, בשונה ממה שכבר היה צפוי מששת ימי בראשית.

לכאורה, נוצרת כאן התנגשות בין שני עיקרי אמונה:

א. היסוד העשירי (מעיקרי האמונה), כפי שנסח הרמב"ם:

"כי הוא, ה' יתברך, יודע מעשיהם של בני אדם ואינו מעלים עינו מהם, כמו שנאמר (ירמיהו ל"ב): 'גדול העצה ורב העליליה אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם'.

ב. היסוד האחד עשר (מעיקרי האמונה):

"כי הוא, ה' יתברך, נותן שכר למי שעושה מצוות התורה ויעניש למי שעובר על אזהרותיה. וכי השכר הגדול - העולם הבא, והעונש החזק - הכרת".

את הסתירה מיישב הרמב"ם על בסיס הפסוק: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם" (ישעיה נ"ה, ח'). מופרכות הפרדוקס אינה אלא במישור שבו שוררים חוקי ההיגיון. חוקים אלה עצמם הם בריאה של מי שסידר את כוכבי המושכלות במשמרותיהם הלוגיות ברקיע השכלי. כשם שאין הבורא כפוף לחוקי הפיזיקה, שהרי הוא זה שבראם, כך אין הוא מוגבל על ידי חוקי ההיגיון.

הפרדוקס הוא בלתי אפשרי רק באטמוספרת ההיגיון שאנו נתונים בה. בעבור הקב"ה, ה"מצוי" מחוץ לאטמוספרת ההיגיון והוא מחוללה, אין הפרדוקס מן הנמנע.

שני העיקרים הסותרים הללו הם אמת מוחלטת: ידיעתו של הקב"ה מראש יוצרת את האירועים, וכל מעשי האדם אינם אלא "תסריט אלוקי" מוחלט: "הכל צפוי". עם זאת, אוטונומית הבחירה של האדם גם היא אמת מוחלטת: "הרשות נתונה".

קשייו של שכל האדם לתפוס את חפיפת העקרונות הסותרים הללו, אינם שוללים את קיומם ההדדי. ההיגיון עצמו מאשר את יכולתו של הבורא לממש דבר והיפוכו, אלא שאין ביכולת האדם לקלוט כיצד הדבר אפשרי בגלל מוגבלותו של ההיגיון האנושי.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית