סימון שלמה בן אורית איילון בן אירית דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל עמיחי בן סיגלית רחל אוריין בן אלונה אורי בן ציפורה עומר בן ריקי יובל בן מאירה מישאל בן תשועה אמילי בת אמנדה פרנסיס אברהם אלברט (אבלום) בן פוטונה מור בת מלכה ברוך לוי בן דינה אריאל בן אסנת ניתאי יהודה בן איילת אהרון בן יקירה אהרונה רביד יצחק בן רבקה גל בן איריס פמלה דפנה בת לורן ססיליה ידידיה בן מורשה אלחנן בן מזל אביהו בן ענת אלחנן בן לבנת גלעד בן שרה מעוז אברהם בן מזל דניאל בן אורית עדן בת אורין רפאל בן דינה הראל בן מירי ינון בן אפרת עזריאל בן לואיז ליאת לואיס נורברטו בן נורה עידו בן יעל יהודה בן אורית עומר בן אורנה ניב בן יפית בנימין בן גוליה משה בן אינה דניאל בת רבקה אריאל חנן בן ורדה רות אליה בן אורלי חייל קורן אור השם בן חן לי חנה ומאיר נתנאל בן פאני יובל בת קרינה שלום משה בן עליזה ויטלי בן ילנה כפיר אהרון בן אילה נעם בן אביטל נדב בן ענת נהוראי בן זהר סימון שלמה בן אורית איילון בן אירית דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל עמיחי בן סיגלית רחל אוריין בן אלונה אורי בן ציפורה עומר בן ריקי יובל בן מאירה מישאל בן תשועה אמילי בת אמנדה פרנסיס אברהם אלברט (אבלום) בן פוטונה מור בת מלכה ברוך לוי בן דינה אריאל בן אסנת ניתאי יהודה בן איילת אהרון בן יקירה אהרונה רביד יצחק בן רבקה גל בן איריס פמלה דפנה בת לורן ססיליה ידידיה בן מורשה אלחנן בן מזל אביהו בן ענת אלחנן בן לבנת גלעד בן שרה מעוז אברהם בן מזל דניאל בן אורית עדן בת אורין רפאל בן דינה הראל בן מירי ינון בן אפרת עזריאל בן לואיז ליאת לואיס נורברטו בן נורה עידו בן יעל יהודה בן אורית עומר בן אורנה ניב בן יפית בנימין בן גוליה משה בן אינה דניאל בת רבקה אריאל חנן בן ורדה רות אליה בן אורלי חייל קורן אור השם בן חן לי חנה ומאיר נתנאל בן פאני יובל בת קרינה שלום משה בן עליזה ויטלי בן ילנה כפיר אהרון בן אילה נעם בן אביטל נדב בן ענת נהוראי בן זהר
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צניעות
ערכים
אשת חיל
ערכים
הבדלים בין גברים לנשים
אהרן לוי
זוגיות מוצלחת
זאב גרינוולד
זיווג משמיים
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
ואת עלית על כולנה
ימימה מזרחי
נשוי ומאושר
מיכאל לסרי
שלום בית - פרק 1
- ..
צביאלי בן צור
טיפים לאושר
מיכאל לסרי
נישואין לנצח כיצד ? א`
אהרן לוי
מאמרים בנושא
מהי אהבה?
ערכים
גברים ונשים - מצא את ההבדלים
דוד קליינר
כיצד ניתן לשמור על נישואין מאושרים?
ערכים
עוצמתה של מידת הכעס
ערכים
התפייסות
ערכים
מאמרים נוספים
כח הנטילה וכח הנתינה
השאלה
כיצד פועלים כח הנטילה וכח הנתינה בחיינו?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב קצנלבוגן
לכל אדם יש שתי נטיות מנוגדות ביחסו אל הסביבה. האחת היא האנוכיות או כפי שהיא נקראת בספרותנו "כח הנטילה". בהשפעתה, האדם שואף למשוך אל תחומו פנימה את כל מה שמצוי סביבו ולהשתלט עליו. בנוסף, בכל ענין שעל האדם ה"נוטל" להחליט, הוא שואל את עצמו: מה ארוויח אם אעשה כך וכך? הוא אינו שואל: מה תהיינה התוצאות שתנבענה ממעשי מבחינה אובייקטיבית? האם הן תבאנה תועלת או נזק לסביבה? וכדומה.

הנטיה השניה היא מידת החסד או "כח הנתינה". מידה זו כוללת את השאיפה להביא תועלת לסביבה ולתרום לקידומה ולמילוי חסרונותיה. מידה זו מכתיבה לאדם לשקול כל נושא לגופו ולא לפי האינטרסים האישיים והאנוכיים שלו.

קל לטעות בהבחנה בין שתי הנטיות: האדם מסוגל לדאוג לסביבתו מתוך אנוכיות טהורה, הוא די אינטליגנטי כדי להבין שדאגה זו משתלמת עבורו. במקרה זה פעולותיו הן פעולות חסד, אך המניע הוא כח הנטילה. מצד שני, גם ה"נותן" חייב לעסוק בין השאר בפעולות "אנוכיות", שכן עליו לדאוג לקיומו האישי ולמעמדו, גורמים שיאפשרו לו להמשיך ולתרום את תרומתו.

תכונות הנתינה והנטילה הן תכונות יסוד של הנפש. הן אינן מצטמצמות רק במערכת היחסים שבין אדם לאדם. כל שטחי ההתעניינות והפעילות של האדם נתונים לשליטתן. ה"נוטל" יתעניין רק בדברים שהוא מצפה להפיק מהם תועלת אישית. אין הוא מתעניין בדברים שמחוץ למסגרת זו. גם האמת הצרופה בכל תחום אינה מעניינת אותו, כל עוד שאין הוא רואה סבירות גבוהה לאפשרות שתהיה לה השפעה על האינטרסים האישיים שלו. הוא ישתדל שלא להתעניין בנושאים העלולים לגלות לו את חובותיו וישמח להתלות בכל "תירוץ" כדי להפטר מחובה זו.

לעומתו, ה"נותן" יתעניין תחילה בנושאים העשויים לחייב אותו או לפתוח בפניו אפשרויות לתרום. הוא אינו מעוניין שיהיה חיסרון בעולם הסובב אותו, ובודאי לא חיסרון שהוא עצמו יכול למלאו. ברור איפוא, שלשתי גישות אלו קיימת השלכה ישירה על קיום כל חלקי התורה ולא רק על המצוות שבין אדם לחברו.

שני כוחות אלו קיימים בכל אדם, אולם בעוצמות שונות. אצל רוב באי עולם האיזון מתבטא בכך שהנטילה היא השלטת, ואילו לנתינה מוקצה "תחום מושב" המוגבל לבני המשפחה ולחוג צר למדי של ידידים, עם הרחבה לחוג רחב יותר, תוך סלקציה של סוגי ההטבה והזכאים לה, לפי שיקולים אנוכיים. על איזון מסוג זה ניתן לומר שהנתינה משועבדת לנטילה, שהרי האחרונה היא הקובעת את גבולותיה של הראשונה.

זהו מצב שאינו רצוי על פי התורה. התורה מצווה עלינו ללכת בדרכיו של הקב"ה: מה הוא רחום - אף אתה רחום, מה הוא חנון - אף אתה חנון וכיוצא באלה. במערכת מידות זו כלולה גם מידת החסד, שהרי הבריאה כולה היא מעשה חסד של הקב"ה כלפינו. הוא עצמו אינו זקוק לעולם שהוא ברא. מאליו מובן, שהאיזון הרצוי על פי התורה הוא, שמידת הנתינה תהיה שולטת, ואילו מידת הנטילה תהיה משועבדת לה. כל מגמתו של האדם תהיה להיטיב, ובכח הנטילה הוא ישתמש כדי לדאוג לקיומו, קיום שיאפשר לו למלא את ייעודו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
    חינוך ילדים
  • שידוכים
  • אהבה
  • נישואין
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה