|
השאלה
|
מה הטעם של עירוב, זה נשמע טיפה מוזר למה שיהיה בעיה להעביר דברים ממקום למקום. והדבר הזה של הפתחים כאילו זה נשמע טיפה לרמות אים תוכל לענות לי תשובה מהר זה מאוד יעזור לי תודה רבה
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת זאב גרינוולד
|
נאסר בתורה לעשות ביום השבת 39 סוגים שונים של פעולות הקרויות "מלאכות". ההבנה המקובלת היא שפעולות אלה מחוללות שינוי מהותי במצבו של העולם (כדוגמת הפיכת מזון נע לראוי לאכילה באמצעות בישול, יצירת אש, יצירת כתב וכדומה) ועל כן נאסרו ביום השבת שמהותו הותרת העולם במצב "מנוחה" (בדומה למנוחת הבורא ביום השביעי) בלי שבני אדם יעשו בו שינויים.
אחת המלאכות שנאסרו היא פעולת ההוצאה מ"רשות היחיד" (שטח פרטי) ל"רשות הרבים" (שטח ציבורי העומד בקריטריונים מסוימים), פעולה שגם היא נחשבת לשינוי במצבו המהותי של העולם.
בימינו מרבית השטחים הציבוריים אינם עונים להגדרת "רשות הרבים" שבתורה, אולם תקנת חכמים היא שאל יטלטל (יעביר) האדם חפצים גם מרשות היחיד לשטח ציבורי כגון רחוב וכו'.
אולם הואיל ובמקרים רבים תקנה זו יוצרת קושי גדול על התנהלות האדם תיקנו חכמים תקנה נוספת המאפשרת ל"ספח" שטחי ציבור ולהפוך אותם לחלק מ"רשות היחיד" במדה והשטח המדובר מוקף בחומה אמיתית או בחומה סמלית (שני עמודים וביניהם חוט היוצרים "צורת פתח") המכונים "עירוב" (כלומר, ערבוב השטחים זה בזה).
לא בכל מקום ניתן לעשות עירוב והדבר מצריך ידע מעמיק בהלכה הרלוונטית.
אולם במקומות בהם קיים עירוב ניתן לסמוך עליו כדי להעביר חפצים מהבית אל הרחוב וכן להפך.
|
|
|
|
|
|