יאיר בן חיה יחזקאל בן מזל זיו בן טליה נדב בן ענת שי בת שירי נעמה בת איילת תומר יוסף בן קרן חיה אדיר בן רבקה שגיא בן זוהר ראם בן דקלה אור בן ג`קלין נוי שאבי בת נעמי נריה דוד בן חווה שי דוד בן בנימינה מנשה בן לימור דניאל בן אילנה אוריאל בן נעמי אביהו בן ענת אביאל בן עפרה שי בן ורד שושנה ברכה בת רבקה יהודית אריה מנחם בן זהבה בר בן נעמה ינון נתנאל בן כרמלה הלל אליעזר בן איבי ספיר בת יונית ענבר היימן בת יפעת תמר בת שלום דב בער בן חיה בלה אדם בן מיכל מטה איתי בן אורית קרינה בת סוניה רועי בן ניצה נועם בת אדווה מאיר בן מרים רועי שלום בן נעמה גיא בן איילה נתנאל משה בן יוכבד מרדכי אהרון בן גולדה דני בן חווה ציון חיים בן נטלי אור בן נורית רון בן מרינה נמרוד בן ויקי דליה סימון חיים בן אסתר ישי בן כלילה קילא רותם בן רונית יאן בן אינה פשייב אושר בן רחל אהרון בן יקירה אהרונה יאיר בן חיה יחזקאל בן מזל זיו בן טליה נדב בן ענת שי בת שירי נעמה בת איילת תומר יוסף בן קרן חיה אדיר בן רבקה שגיא בן זוהר ראם בן דקלה אור בן ג`קלין נוי שאבי בת נעמי נריה דוד בן חווה שי דוד בן בנימינה מנשה בן לימור דניאל בן אילנה אוריאל בן נעמי אביהו בן ענת אביאל בן עפרה שי בן ורד שושנה ברכה בת רבקה יהודית אריה מנחם בן זהבה בר בן נעמה ינון נתנאל בן כרמלה הלל אליעזר בן איבי ספיר בת יונית ענבר היימן בת יפעת תמר בת שלום דב בער בן חיה בלה אדם בן מיכל מטה איתי בן אורית קרינה בת סוניה רועי בן ניצה נועם בת אדווה מאיר בן מרים רועי שלום בן נעמה גיא בן איילה נתנאל משה בן יוכבד מרדכי אהרון בן גולדה דני בן חווה ציון חיים בן נטלי אור בן נורית רון בן מרינה נמרוד בן ויקי דליה סימון חיים בן אסתר ישי בן כלילה קילא רותם בן רונית יאן בן אינה פשייב אושר בן רחל אהרון בן יקירה אהרונה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
השבת היהודית
השאלה

מדוע הנכם מתהדרים בשבת היהודית, הרי גם לעמים אחרים יש יום מנוחה שבועי?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

לשאלה זו יש מספר תשובות. מכלול התשובות מביע את ההבדלים והפערים בין השבת היהודית ובין ימי המנוחה הנהוגים אצל עמים רבים. ראשית, מן הראוי להדגיש שבעולם העתיק לא היה מקובל המושג יום מנוחה. בתיאטרונים היוונים והרומיים שמו את השבת היהודית ללעג ולקלס. העם היהודי הוצג כמי שמכלה שביעית מהאנרגיה שלו לבטלה. פועלים שכירים, עבדים ואף מעבידים עשירים עבדו בעןלם העתיק ללא הרף, ללא פסק זמן. הם דעכו במהירות. העבודה פגעה קשות בכישוריהם והרסה את אישיותם. אט אט, בטפטוף שארך מאות שנים, חדר לתודעת העמים עקרון המנוחה. הם נוכחו לדעת שדווקא מנוחה זו תורמת ליכולת האנושית, מגדילה את הפריון ואת ההישגים, ומביאה מרגוע לנפש העמלים. השבת היהודית הועתקה, והפכה נחלת רבים מעמי תבל. אולם "ההעתק אינו דומה כלל למקור". נבחרו ימים אחרים. הללו הקדימו ביום, ובחרו ביום שישי, והללו בחרו ביום ראשון ליום מנוחתם. אך למעשה, לא בפרט זה מתמצה ההבדל. ההבדל הינו עקרוני ועמוק הרבה יותר. יום השבת היהודי הינו מעיין נובע רוחניות, ועיקרו בא להביע אמונה בבורא שברא את עולמו בשישה ימים, ושבת בשביעי. על מורשת השבת חוברה ספרות קודש עניפה בה הוגים היהודים שומרי השבת. לעומתו יום המנוחה העולמי בעיקרו הוא הישג סוציאלי הבא להסדיר עניינים ארציים. אין יום זה מהווה את מרכז השבוע, תפקיד המיועד לשבת קודשנו. אין הוא גם דוגמא לחיי העולם הבא, כפי שאנו מאפיינים את השבת: "מעין עולם הבא – יום שבת מנוחה". הוא, למעשה, אמצעי למנוחת ששת ימי החולין. אין הוא מטרה בפני עצמה אלא אמצעי. בנוסף לכך, העקרון היסודי של השבת: קידוש החומר, קיים אך ורק בתורת ישראל. העונג החומרי, ואף המנוחה הגשמית מקבלים גוון מקודש ועילאי בתורת ישראל. השבת שמרה על עמנו לאורכן של אלפי שנים, והיא תמשיך ללוות אותנו לנצח כברית עולם בינינו ובין ה' "מקדש השבת".


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה