גילי בת אורנה ליזה נתנאל בן שושנה אופיר בן אורלי גל ניסים בן שרה שוהם בן פזית יאיר בן יסכה אייל בן שולמית אברהם מרדכי בעדנה חיה שקד בן גילה שגיא בן אורנה חיים בן נחמה מעוז אברהם בן מזל נתנאל בן סולטנה ענת יהודה דב בן הדסה דינה גיא בן לילי עמית יצחק בן לימור משה בן חנה מלכה אברהם מרדכי בן שרה ישי דניאל בן כרמלה עירית אורי בן עינב אפרים איתן בן אינה מרים שושנה ברכה בת רבקה יהודית רועי יעקב בן ורדה תהילה בת רות נתנאל אליעזר בן ברכה אביבה אוריאל אדרי ילנה בת אירנה רון בן חבצלת אבי יעקב בן ליסה שמואל אהרון בן איילה ניר בן ריטה מור בת מלכה עדי בת שושן יואב בן ידידה עודד בן בלהה עדו בן נעמה איתן בן רות אדית דורון ברוך בן רבקה ורדה יעל בת גילי אליה בן חיה גילה ירדן בת מיכל שלמה משה בן אסתר עלמה בת יונת עומר בן הילה שגב בן גלית אביאל בן רחל עמנואל (עמי) בן אביבה נמרוד בן ויקי דליה משי בת פנינה דניאל אפלבוים בן אמה גילי בת אורנה ליזה נתנאל בן שושנה אופיר בן אורלי גל ניסים בן שרה שוהם בן פזית יאיר בן יסכה אייל בן שולמית אברהם מרדכי בעדנה חיה שקד בן גילה שגיא בן אורנה חיים בן נחמה מעוז אברהם בן מזל נתנאל בן סולטנה ענת יהודה דב בן הדסה דינה גיא בן לילי עמית יצחק בן לימור משה בן חנה מלכה אברהם מרדכי בן שרה ישי דניאל בן כרמלה עירית אורי בן עינב אפרים איתן בן אינה מרים שושנה ברכה בת רבקה יהודית רועי יעקב בן ורדה תהילה בת רות נתנאל אליעזר בן ברכה אביבה אוריאל אדרי ילנה בת אירנה רון בן חבצלת אבי יעקב בן ליסה שמואל אהרון בן איילה ניר בן ריטה מור בת מלכה עדי בת שושן יואב בן ידידה עודד בן בלהה עדו בן נעמה איתן בן רות אדית דורון ברוך בן רבקה ורדה יעל בת גילי אליה בן חיה גילה ירדן בת מיכל שלמה משה בן אסתר עלמה בת יונת עומר בן הילה שגב בן גלית אביאל בן רחל עמנואל (עמי) בן אביבה נמרוד בן ויקי דליה משי בת פנינה דניאל אפלבוים בן אמה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
שבת מנוחה
השאלה
מהו המושג: "שבת מנוחה"?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
דומה שמכל הערכים שהיהדות העניקה לעולם, אין ערך נוסף שזכה לתהודה כלל עולמית כמו השבת. מנוחת השבת הינה ערך שזכה להכרה עולמית, ללא עוררין.
מהו המושג מנוחה? האם השבת היא יום שלא מתאמצים בו? יום שלא מרוויחים בו כסף? על פי משנתה של היהדות המאפיין את השבת הוא גורם רוחני עילאי. על השבת נאמר: "מעין עולם הבא, יום שבת מנוחה!"
במה שונה העולם הבא מהעולם הזה? אמנם אין באפשרותנו לתאר את העולם הבא, כי הוא שונה לחלוטין מהעולם שלנו. רק זאת נאמר: העולם הזה בנוי בהתאם לצורכי הגוף, והנשמה אינה אלא אורחת שבעל הבית מפנה לה מקום. בעולם הבא יתהפכו היוצרות: שם, הנשמה תהיה בעלת הבית. העולם הבא בנוי בהתאם לדרישותיה ולצרכיה של הנשמה.
יחד עם זאת חשוב להדגיש שגם בעולמנו יש לנשמה 'טריטוריה' משלה. יום אחד בשבוע היא חשה בנוח. לשם כך נתן לנו בורא העולם את השבת! בשבת, הנשמה שלנו, שהיא ה'אני' האמיתי שלנו, מרגישה שהיא נמצאת בביתה. בששת ימי השבוע, כאשר האדם מפעיל את כח היצירה שלו בכל תחומי החיים, הנשמה אינה זוכה להתבטא כראוי לה. כח היצירה של האדם מפתח את העולם מבחינה גשמית. האדם זורע, קוצר, מבשל, בונה, הורס, מבעיר ומכבה. הנשמה מבקשת לפתח את הצד הרוחני שבאדם, אולם כל עוד האדם עסוק ביצירה גשמית, אין הוא יכול להפנות אליה תשומת לב ראויה.
שבת היא היום שבו האדם אינו מפעיל את כח היצירה שלו. ביום זה, כאשר בעולם היצירה שוררת דממה, האדם מסוגל לקלוט את צלילי נשמתו. אולי הוא לא יהיה מודע לכך, אולי לא ירגיש אותה, אבל השפעתה היא רבה מאד ובלתי נמנעת.

זאת ועוד, ההתדמות לבורא במנוחת השבת והתחושה הממלאת את האדם כאילו כל מלאכתו עשויה, כשם שכל מלאכתו של הקב"ה נשלמה בשבת, מהווה את תחילת תהליך הדבקות בבורא. בסופו של תהליך זה מתואר מצב שיתרחש בעולם הבא. "צדיקים יושבים, ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".
המפגש עם האפשרות של התעלות רוחנית זו, מחזק בליבנו את הציפיה לקיום חזון אחרית הימים. באחרית הימים תקויים במלואה השליחות ההיסטורית של עם ישראל, זו המכוונת לגאולתו של העולם כולו. השליחות החלה ביציאת מצרים והתחזקה במעמד מתן תורה, שבו נאמר: "והייתם לי סגולה מכל העמים" (שמות יט, ה). התהליך הולך ונמשך. באותם ימים עתידיים יהיה עם ישראל "אור לגויים" במלוא מובן המילה.
השבת מהווה תזכורת לימי זוהר אלו, והיא גם מכשירה אותנו לקראתם, כפי שנאמר: "ישמחו במלכותך שומרי שבת". אותם אנשים השומרים על השבת, אלו המעדיפים אותה על פני הקניינים החומריים, יזכו לשמוח באותה עת עתידית, שבה תתגלה מלכות ה' במלוא יפעתה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה