חג הפסח תשפד
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
תורה ומצוות אמצעי או מטרה
השאלה-שירה כהן
האם קיום תורה ומצוות זה אמצעי או מטרה?
בבקשה, תשובה במילה אחת. (אמצעי או מטרה)

x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת אהרן לוי
המצוות הן מטרת חיינו בעולם הזה ואמצעי בו זוכים לחיי העולם הבא. ביאור:היות ומצוות בטלות לעתיד לבא ברור הוא כי אין הן מטרה כשלעצמה שהרי בטלות הן. אלא שבעולם המעשה בו אנו חיים אין הן משמשות כאמצעי אלא כמטרה והיא עשיית רצון השם. ומתוך שלמדנו מפי הגבורה כי העולם הזה פרוזדור הוא אל העולם הבא יודעים אנו כי על ידן יגיע האדם אל תכליתו.נמצא כי המצוות משמשות גם כאמצעי וגם כמטרה. בעולם הזה כמטרה ובעולם הבא (בראיה לאחור) כאמצעי.

באשר לבקשתך לתשובה קצרה.
כתב הרמב"ם במורה הנבוכים כי גם החכם וגם זה שאינו מתעניינים באותם נושאים. ההבדל ביניהם נעוץ בסבלנותו של החכם אל מול קוצר רוחו של זה שאינו.
וזה לשונו:"כי יש לאדם בטבעו חשק לחקירת התכליות, אלא שעל הרוב הוא נלאה או דוחה את המצעים. ודע כי אלו הושגה תכלית מסוימת בלי המצעים הקודמים לה כי או לא היו אלה מצעים, אלא היו נעשים הטרדה ומיותרים בהחלט. וכל אדם אפילו הפתי ביותר אם תעירהו כמו שמעירים את הישן ותאמר לו האם אינך משתוקק עתה לדעת את השמים הללו כמה מספרם, והיאך תבניתם, ומה יש בהם , ומה הם המלאכים , והיאך נברא העולם בכללותו , ומה היא תכליתו כפי סידורו זה עם זה , ומה היא הנפש, והיאך התהוותה בגוף, והאם נפש האדם תיפרד, ואם תיפרד היאך ובמה ואל מה , וכיוצא בחקירות אלה, הוא יאמר לך כן בלי ספק, וישתוקק לידיעת דברים הללו כפי אמתחן השתוקקות טבעית, אלא שהוא ירצה לשכך את תשוקתו זו והשגת ידיעת כל אלה במלה אחת או בשתי מלים שתאמרם לו , אבל אם תחייבהו להתבטל מעסקיו שבוע ימים כדי שיבין את כל זה לא יאות לכך , אלא יסתפק בדמיונות כוזבים שנפשו נינוחת בהם, וידחה את הדבר אם תאמר לו שיש דברים הצריכים הקדמות רבות וזמן רב לחקור עליהם".

כאשר עוסקים אנו בחכמה נדרשים אנו להקדמות רבות בעזרתן נרד לעומקה של החכמה. שאלתך על בדבר המצוות - אמצעי או מטרה אינה מסתכמת במילה אחת. אם נבקש לסכם את שאר החכמות האנושיות במילה אחת הייתכן הדבר? ואם חכמת האדם כך חכמת התורה על אחת כמה וכמה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה