חג הפסח תשפד
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
יהדות בלי קרבנות
השאלה-יהודה
יש לי שאלה חשובה,
בתנ"ך נראה שהמרכז של התורה זה הנושא של בית המקדש, הקרבנות, העליה לרגל, וכל מה שמסביב. זאת אומרת שכאילו כל מה שאנחנו עושים היום זה לא התורה האמיתית, אז מה זה שווה? זה כאילו אומרים לנו לקיים את התורה, ואת הדבר הכי חשוב אנחנו לא יכולים לעשות.
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת נח גוטמן
שלום וברכה,

אתה נוגע בנקודה מאד מרכזית וחשובה.

מצד אחד, מאד קשה למדוד איזו מצוה יותר חשובה ואיזו מצוה פחות חשובה. גם השיטה של לפתוח תנ"ך ולגשש שם לפי חוש הריח שלנו, זו שיטה לא יעילה במיוחד. למשל - אם תנסה "לפתוח את התנ"ך" ולנסות לבדוק מה קורה לגבי החיים שלאחר המוות, אתה תראה שכמעט שאין לזה התייחסות. יש מקום אחד בתנ"ך ששם כתוב במפורש על חיים שלאחר המוות (לגבי שאול ושמואל עם בעלת האוב), אבל מירב הסיכויים שאם "תפתח את התנ"ך" לא תמצא את זה כל כך מהר... כל זה מראה לך, עד כמה השיטה של לנסות לראות את התנ"ך באופן עצמאי היא שיטה מאד מטעה.

אבל, אף על פי כן, אין ספק שלבית המקדש והקרבנות ישנו מקום מאד מרכזי בתורה.

האמת היא, שישנם שתי בחינות שונות של עבודת השם. יש את עבודת השם של האיש הבודד, ויש את עבודת השם של הציבור, הכלל, עם ישראל כולו עובד את אלוקיו. מרבית המצוות של האדם הפרטי אינם קשורות כלל לבית המקדש, אבל מצד שני, רוב המצוות הכלליות, שהמצוות שמוטלות על עם ישראל ככלל, קשורות לבית המקדש, חלקם באופן ישיר וחלקם באופן עקיף. בית המקדש הוא המקום שבו עם ישראל כולו עובד את השם באופן ציבורי, במקום מרכזי אחד.

ולגבי המצב שלנו כיום, ודאי שהוא מר מאד. אחרת לא היינו מתאבלים על בית המקדש כל כך הרבה.

אז מה אפשר לעשות? מה התפקיד שלנו כיום?

התשובה על זה כתובה בחז"ל - "מיום שחרב בית המקדש, אין לא לקדוש ברוך הוא אלא ד' אמות של הלכה בלבד".

מיום שחרב בית המקדש, התפקיד שלנו זה ללמוד תורה. זהו התחליף היחידי לעבודת בית המקדש.

בברכה,

נח.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה