לין ואיתי טפר נועם בת הדס בניהו בן סיון רועי יעקוב בן ויקטוריה נוי בת נורית דור בן אילנה הגר מישל בת אנג`ליקה לאור בן ענבל עילם בן אפרת אבישי בן רינה שרה שי בת שרי משה בן חנה מלכה נתנאל משה בן יוכבד שלום בן גליה אפרת דניאל בן הילה אלחנן בן לבנת מייה בת קרן עומר בן אילנית אסף שמעון בן זהבה יאיר ידידיה בן מיכל בינה אייל בן דבורה יותם בן איריס אייל בן סילביה חנן בן תמר דניאל בן אהובה גד משה בן שרה עילם בן אפרת אופק בן לבנת דניאל צמח בן אסתר סוניה עילאי בן אושרה דולב בן נֹגה בת אל מרים בת אורלי נתנאל בן אסתר הדסה שחר בן שרה הדס אהרון בן בת שבע תמר בת שלום נריה בן שרון רותם בן קרן בניהו בן אטל טל בן נטע עומר בן רקפת יהושע בן אורלי אורי בן שלומית שובל בן איריס איתמר בן חוה נועם ומעיין בן אירית יאיר משה בן יפעת חן חנן בן ורד עידו בן רויטל לין ואיתי טפר נועם בת הדס בניהו בן סיון רועי יעקוב בן ויקטוריה נוי בת נורית דור בן אילנה הגר מישל בת אנג`ליקה לאור בן ענבל עילם בן אפרת אבישי בן רינה שרה שי בת שרי משה בן חנה מלכה נתנאל משה בן יוכבד שלום בן גליה אפרת דניאל בן הילה אלחנן בן לבנת מייה בת קרן עומר בן אילנית אסף שמעון בן זהבה יאיר ידידיה בן מיכל בינה אייל בן דבורה יותם בן איריס אייל בן סילביה חנן בן תמר דניאל בן אהובה גד משה בן שרה עילם בן אפרת אופק בן לבנת דניאל צמח בן אסתר סוניה עילאי בן אושרה דולב בן נֹגה בת אל מרים בת אורלי נתנאל בן אסתר הדסה שחר בן שרה הדס אהרון בן בת שבע תמר בת שלום נריה בן שרון רותם בן קרן בניהו בן אטל טל בן נטע עומר בן רקפת יהושע בן אורלי אורי בן שלומית שובל בן איריס איתמר בן חוה נועם ומעיין בן אירית יאיר משה בן יפעת חן חנן בן ורד עידו בן רויטל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מזל מאזנים - חודש תשרי
זאב גרינוולד
מאה יבבות כנגד מאה תקיעות שופר
זאב גרינוולד
ייחודם של "הימים הנוראים"
זאב גרינוולד
בין ראש השנה לשאר החגים
זאב גרינוולד
עשרת ימי תשובה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
ראש השנה – יום בריאת האדם
יהודה רובן
בין יומן ללוח שנה
דוד ברוורמן
האירועים המרכזיים שארעו בראש השנה
יהודה רובן
גוונים של תפילה
יהודה רובן
לשמוע קול שופר
יהודה רובן
מאמרים נוספים
ראש השנה- יום הדין
השאלה

מדוע נקרא יום הדין בשם "ראש השנה"?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

כידוע, שם המועד מורה על תוכנו ועל מהותו. אם כן, השם "ראש השנה" כוונתו לתחילת השנה החדשה. לכאורה, פרט זה טפל לחשיבותו העיקרית של היום, שהוא יום דין. מדוע לא נקבע שמו: "יום הדין", כעיקר מהותו?

ועוד, מדוע נערך הדין ביום הראשון של השנה החדשה? הרי המשפט נערך על המעשים של השנה שעברה, והיה צריך להערך ביום האחרון של השנה.

אנו סבורים שכל שנה דומה לחברתה. מדי שנה חוזר בקביעות המחזור – סתיו, חורף, אביב וקיץ. אולם לא כך הם פני הדברים. "שנה" היא מלשון "שינוי". כל שנה היא שינוי חדש לחלוטין, שכמוהו לא היה בעבר, ולא יהיה בשנים הבאות. כל שנה היא יחידה שלמה וחדשה. לכל דור יש תפקיד מיוחד בעבודת ה' להשלמת תכלית הבריאה. גם באותו הדור עצמו אין עבודת ה' שווה, אלא בכל שנה מקבל הדור תפקיד מיוחד.

בדין ראש השנה נזכרים לא רק מעשי השנה שעברה, אלא כל המעשים שמבראשית עד סוף כל הדורות. כדי לקבוע את עתיד השנה החדשה, משקיף ה' על כל העבר ועל כל העתיד. "לפניך נגלו כל תעלומות והמון נסתרות שמבראשית, הכל גלוי וידוע לפניך ה' אלקינו צופה ומביט עד סוף כל הדורות" (תפילת מוסף ר"ה).

שורשי כל מאורעות העולם, מקורם בעולם הרוחני שהוא למעלה מן הזמן, לכן כאשר השפעות ה' משתלשלות אלינו – החיים בתוך צמצום הזמן – הן באות תחילה בצורת כלל (שאינו מחולק לזמן), ואחר כך הן מתפרטות לפרטים בתוך גדרי הזמן.

שורשי כל המאורעות נעוצים בששת ימי בראשית. כשם שבגרעין הנזרע באדמה טמון כל העץ העתיד לצמוח על כל פרטי פרטיו – טעם הפירות וצבעם, גודל העץ, טיבו והצלחתו - כך ששת ימי בראשית הם גרעין הבריאה, ובגרעין טמון כל העתיד להתרחש בששת אלפי שנות העולם.

כל יום בבריאה הוא כנגד אלף שנים. מה שארע ביום הששי הוא כנגד האלף הששי. ומי שמבין את מה שארע ביום הששי, יבין מה שקורה באלף הששי, ויכול גם לדעת מתי יבוא המשיח.

בתורה כלול כל מה שהיה, הווה ויהיה בעולם. גם פרטיו של כל אדם מיום היוולדו עד סופו, וכן כל בעל חיים בעולם, וכל עשב, צומח ודומם- כל מה שארע להם ושורשם.

בכל שנה ושנה אנו מקבלים את תפקיד הדור לשנה זו. כל יחיד מקבל תפקיד הצריך להתבצע בשנה זו למילוי תכלית הבריאה.

משמעות השם "ראש השנה" ממצה את מהות היום, כי בו אנו מושפעים ממרום לשנה החדשה בצורה של שורש שבו כלולים כל מאורעות השנה.

בדין ראש השנה ה' דן מה נקבל לצורך השנה החדשה. "היום הרת עולם", מלשון הריון, ביום זה מקופל כל עתיד השנה הבאה.

כל מפעל ובית מסחר עורכים בסוף השנה תקציב לשנה הבאה כדי לכלכל את הצעדים בעתיד. התקציב הוא לעתיד, אולם החישוב תלוי במאזן של השנה שחלפה.

כך גם בראש השנה דנים את האדם וקובעים אילו כלים יקבל לעבודתו בשנה הבאה. בראש השנה לא דנים האם להענישו או לזכותו, אלא דנים על הנתינה החדשה, ובדיון זה יש להביא בחשבון את מעשי השנה שעברה.

בעריכת תקציב מתכננים תחילה מסגרת כללית, ואחר כך יורדים לפרטים- כמה תקבל כל מחלקה, וכמה יקבל כל עובד. כך גם בראש השנה: הדין נקבע בכללות, ובכל יום נידון האדם אם הוא ראוי לקבל את ההקצבה שהוענקה לו בראש השנה. אם במשך השנה יורד האדם בדרגתו, הוא לא יקבל את מה שהקציבו לו. בכל יום דנים את האדם אם הוא ראוי לקבל את הגזירות הטובות שנגזרו עליו ראש השנה.

מכיוון שבראש השנה אנו מקבלים חלק בתפקיד הבאת הבריאה אל תכליתה, למי נותן ה' כלים אילו? כלים של שנה טובה, חיים ופרנסה, הם כלים לגילוי כבוד שמים, והם ניתנים למי שעומד בתפקיד זה.

בתיקון העבר אנו מוכיחים לשופט כל הארץ כי אנו אחראים על מפעל חיינו ויודעים לעמוד על הפגמים ולתקנם, וללא מסר זה של תשובה לא נוכל לקבל את התפקיד החדש לשנה הבאה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה