שלום בן משה, א. שום דבר אינו יכול ליצור את עצמו. המושגים האלה סותרים אחד את השני. אם דבר אינו קיים איך הוא מסוגל ליצור? ב. הואיל ותופעות רוחניות מתרחשות במישור שאין לחמשת החושים הגשמיים שלנו ניסיון ישיר איתם, חז"ל (וכן התורה) משתמשים במשלים ודימוים כדי לקרב את הדברים אל שכלנו. "כסא הכבוד" הוא דימוי לאופן שבו הקב"ה מנהל את עולמו. ההשפעה של הקב"ה עוברת דרך "חיות" שהן "נושאות" את הכסא - כלומר, מתווכות את ההשפעה אל העולם שלנו. ה"זיעה" של ה"חיות" מתאר את ההשפעה העוברת אל "המלאכים" המפעילים בפועל את מערכות העולם, וכוחן הוא אפס קצה כוח החיות שהן עצמן הינן תמצית מזערית לאין שיעור ביחס לכוחו האינסופי של הבורא עצמו. 3. כאשר כתוב שהמלאכים "התבלבלו" בין הבורא להקב"ה חז:"ל מבקשים להמחיש את גדלותו הנוראה של האדם שיש בו מעין "צלם אלוקים". לפי מפרשים רבים צלם האלוקים מתייחס לתכונות הנשמה של האדם ובראשן יכולת הבחירה החופשית שבהן מתדמה האדם לבורא ושונה מכל יתר הברואים - כולל מלאכים.
|