גולן בן גבריאלה יחזקאל זאב בן פנינה אור בן ז`קלין מיכאל בן בת שבע יצחק בן מירב מתניה בן אושרת מיה בת אסתר משה בן אסתר  ישעיהו בן חנה שלומי בן אסנת לוי יצחק בן חביבה אביב בן גלית דניאל דב בן סוזן אלון בן מרים חנניה בן אסתר חנה יותם בן נעמי רפאל בן דינה אברהם בן משה חגי בן נילי דניאל בן רבקה עמית בן טל עידו יעקב בן טירנה עדן בת עליזה דביר בן לאה לירז בת רבקה ברק בן ענבל משה ליאם בן אסתר יהונתן חיים בן גלוריה אנה אביתר בן יעל יונה בן רוניה ינון בן רוזלין ורד מאור משה בן שרונה גבריאלה רחל בת טניה שלב בן הילה אלון בן אילה ניצן בן רחל יאיר בן יסכה דוד בן גרציה דביר בן שולמית אופק בן תמר שמעון בן חוה שי בן שלומית שרי אלון יהודה בן נורית שרה שובל בן איריס שקד בן מירה אופק בן ענת דניאל לירז בן סיגלית טליה בת אסתר יונתן בן רבקה יובל בן אביבה גולן בן גבריאלה יחזקאל זאב בן פנינה אור בן ז`קלין מיכאל בן בת שבע יצחק בן מירב מתניה בן אושרת מיה בת אסתר משה בן אסתר  ישעיהו בן חנה שלומי בן אסנת לוי יצחק בן חביבה אביב בן גלית דניאל דב בן סוזן אלון בן מרים חנניה בן אסתר חנה יותם בן נעמי רפאל בן דינה אברהם בן משה חגי בן נילי דניאל בן רבקה עמית בן טל עידו יעקב בן טירנה עדן בת עליזה דביר בן לאה לירז בת רבקה ברק בן ענבל משה ליאם בן אסתר יהונתן חיים בן גלוריה אנה אביתר בן יעל יונה בן רוניה ינון בן רוזלין ורד מאור משה בן שרונה גבריאלה רחל בת טניה שלב בן הילה אלון בן אילה ניצן בן רחל יאיר בן יסכה דוד בן גרציה דביר בן שולמית אופק בן תמר שמעון בן חוה שי בן שלומית שרי אלון יהודה בן נורית שרה שובל בן איריס שקד בן מירה אופק בן ענת דניאל לירז בן סיגלית טליה בת אסתר יונתן בן רבקה יובל בן אביבה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
גיור רפורמי
ערכים
התנועה הרפורמית
זאב גרינוולד
התנועה הרפורמית
זאב גרינוולד
בנות דתיות
ערכים
הפרדת הלאום מן הדת
זאב גרינוולד
דתיים וחילונים
השאלה
19/11/2012
לנוכח הקיטוב הקיים בין דתיים לחילונים, האם יש מקום להגברת ההבנה ההדדית?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
מספר גורמים חברו יחד, והם פועלים, לעתים שלא במודע, להגדלת הניכור בין חלקי האוכלוסיה השונים. הצבעה על גורמים אלו מסוגלת לסייע להבנה, ולפחות למנוע את העמקת התהום המפרידה בין שומרי התורה והמצוות לאלו שאינם צועדים בדרך זו. נציין את הגורמים השונים:
נושא מרכזי שיש לקיים עליו דיון רציני נפרד הוא התייחסותם של כלי התקשורת לציבור הדתי. הללו זורעים פירוד כמעט ללא הפוגה. לא אחת ניצב היהודי הדתי כש'גבו אל הקיר', ועליו לספוג את הביקורת, את הטחת האשמות ואת ניתוחי 'המלומדים' השמים ללעג ולקלס את מורשתו ואת הערכים החשובים לו. אילו השכיל העם להבין שהתקשורת הינה מגמתית בתחום זה, היה הדבר מפחית ממידת החשדנות שמגלה הציבור כלפי הדתיים.
גורם נוסף הוא העדר הרצון להפריד בין הפוליטיקה לבין חייהן של משפחות שומרות תורה ומצוות. מצויות בארץ רבבות משפחות שומרות מצוות שחייהן מתנהלים ללא קורטוב של פוליטיקה. הן חיות את חייהן הפרטיים ומחנכות את ילדיהן ללא כל קשר לסחר-מכר הפליטי.
אין לפרש כל מעשה של יהודי דתי כאקט פוליטי. אין לבחון כל מהלך כאילו הוא מכוון לפן הציבורי. אין ספק, שרוב האוכלוסיה במדינה חפצה לחיות חיים פרטיים, שקטים ושלווים ללא התבוססות בבוץ הטובעני של הפוליטיקה. דברים אלו אמורים בהדגשה יתרה ביחס למשפחות הדתיות. עירוב התחומים בין דת ופוליטיקה, שרובו ככולו נכפה עלינו ע"י כלי התקשורת, מאוד חשוב לבטלו. הדבר ייטיב עם כולנו.
על כל אלו נוספת אווירת החשדנות ההדדית. רבים מבני הציבור הכללי מייחסים כוונות 'מסיונריות' לכל אדם דתי, וחוששים שמא מגמתו היא להחזירם בתשובה ולקרבם לשמירת המצוות. ולעומתם, רבים מהיהודים הדתיים מתבוננים בחשש ובחשדנות על זולתם. הם חוששים שמא מעוניינים לפגוע בהם ע"י יצירת לחץ ציבורי, קיפוח, מניעת זכויות, השמצות ועוד.
קיימת חשדנות הדדית שיתכן שיש לה בסיס עובדתי, אולם היא יצאה מכלל שליטה ואיבדה כל פרופורציה. אילו היינו מתייחסים לדברים בגודלם האמיתי והטבעי, החיים היו יפים יותר. אין להגזים בחששות, ויש להשתדל ללמד זכות ולהתבונן במבט חיובי על הזולת.
פרט משמעותי נוסף בסוגיה זו הוא אי-הכרת אורח החיים היהודי. בעולם כולו קיימת נטייה אצל עמים רבים לגילוי שורשים ולעריכת היכרות מעמיקה ביותר עם מורשת העבר. ואילו בארצנו המגמה הפוכה. גם אם אין רצון להתקרב ליהדות, מן הראוי היה לערוך היכרות עם דרך החיים היהודית, עם העבר המפואר ואף עם הליכות החיים וכיווני החשיבה המאפיינים את היהדות הדתית בזמננו. היכרות זו מסוגלת למנוע את הניכור. בכוחה לגשר וליצור הבנה.
כולנו חיים בפיסת ארץ צרה זו, ונתקלים לא אחת איש ברעהו. מן הראוי שנפעל יחדיו למען איכות החיים, הנפגעת קשות במצב הנוכחי. ויותר מכך, בני עם אחד אנחנו! מדוע נאפשר לשטן המחלוקת לרקד בינינו ללא כל הפרעה? מדוע ניתן לו ללבות את אש השנאה ולפעול כאוות רצונו? מדוע לא נשתדל לעצור ולו במקצת את קצב ריקודו...? חובת השעה היא להתלכד ולומר למלאך המשחית: "הרף!"
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית