שני בת רחל מיכל יפה בת טובה תהילה בת רות יונתן ליבמן בן יעל משה צבי בן עירית שמריהו בן שרה לירון בן סימה עמית אברהם בן דבורה מאיר בן דינה רחמים בן דינה אורציון בן אוסנת אורי אברהם בן יהודית יעל לייבושור בת גילי יונה בצלאל בן חוה שושנה עדן בת חנה אביאל בן אסתר צחי בן דבורה נועם בן טובה חן חזקיה בן שירלי ישי בן זהבה דביר בן גרניט בועז בן שרה שאנן בן תניה מאיר בן אורית טל בן ליבי אמיר יוסף בן חוה אריאל בן חגית עדן בת עליזה יאיר ידידיה בן מיכל בינה אלון בן רון רועי בן מלכה ליאת בת חיה אביב בן גלית אסף יוסף בן תקווה עילם בן אפרת מתן בן רינת יונתן בן איריס גל בן ענת עילם בן אפרת מאיר נריה בן אילנה גל משה ליאב בן מרים אלעד דוד בן מוריה רבקה ליאורה בן ג´ואנה חנה אבישי בן חנה אביאל בן רחל אורון אהרון בן סיגלית מתן בן רחל רועי בן רות אסתר חגי אהרון בן שושי רז בת דורון שני בת רחל מיכל יפה בת טובה תהילה בת רות יונתן ליבמן בן יעל משה צבי בן עירית שמריהו בן שרה לירון בן סימה עמית אברהם בן דבורה מאיר בן דינה רחמים בן דינה אורציון בן אוסנת אורי אברהם בן יהודית יעל לייבושור בת גילי יונה בצלאל בן חוה שושנה עדן בת חנה אביאל בן אסתר צחי בן דבורה נועם בן טובה חן חזקיה בן שירלי ישי בן זהבה דביר בן גרניט בועז בן שרה שאנן בן תניה מאיר בן אורית טל בן ליבי אמיר יוסף בן חוה אריאל בן חגית עדן בת עליזה יאיר ידידיה בן מיכל בינה אלון בן רון רועי בן מלכה ליאת בת חיה אביב בן גלית אסף יוסף בן תקווה עילם בן אפרת מתן בן רינת יונתן בן איריס גל בן ענת עילם בן אפרת מאיר נריה בן אילנה גל משה ליאב בן מרים אלעד דוד בן מוריה רבקה ליאורה בן ג´ואנה חנה אבישי בן חנה אביאל בן רחל אורון אהרון בן סיגלית מתן בן רחל רועי בן רות אסתר חגי אהרון בן שושי רז בת דורון
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
שבירת כוס בחופה
ערכים
זמני מולד הלבנה
ערכים
כוחות על-טבעיים
ערכים
תשוקות האדם
ערכים
חלומות
ערכים
טבע או כושר יצירתו של האדם
השאלה
מה עדיף - הטבע או כושר יצירתו של האדם?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
נענה על שאלה זו בעזרת סיפור:
פעם אחת נקרא רבי יהונתן אייבשיץ לביתו של מושל המחוז, שביקשו לחוות דעתו בשאלה מה עדיף ממה: הטבע או כושר יצירתו של האדם? באותו מעמד היה גם הכומר המקומי שהביע דעתו שמעשי אנוש עדיפים על יצירת הטבע. הוא גם הביא סימוכין לדבריו מהשולחן הניצב לפניהם. הן בעבר לא היה זה אלא בול עץ חסר צורה ויופי, והנה בעזרת כשרונו של האדם ומלאכת כפיו הוא הפך להיות לשולחן מלכים, הדור ביופיו ומרשים בצורתו.
(מסתבר שאילו היה מתעורר דיון כזה בימינו ניתן היה להוסיף עוד כהנה וכהנה דוגמאות מתחום ההתפתחויות הטכנולוגיות המרשימות, מהמירוץ אל החלל, ממערכות המחשבים המדהימות, הישגים היכולים להזין את גאוותו של האדם על כשרונותיו הברוכים, והעלולים לפתותו להאמין כי יכולתו היא בלתי מוגבלת).
לעומתו טען רבי יהונתן, שאמנם האדם מסוגל לפעול בטבע ולהגיע להישגים מרשימים, אולם אחרי ככלות הכל, הטבע אינו משתנה. גם על השולחן המהודר חלים הכללים החלים על העץ, שכן גם הוא עלול להינזק בשריפה. למרות כל כשרונות האדם לא אחת הוא ניצב אין אונים מול איתני הטבע.
לאור חילוקי הדיעות הקוטביים שנתגלו, נתן המושל לשני הצדדים שהות של חודש ימים, כדי שכל אחד מהם ייערך כראוי, כדי להוכיח ולשכנע בצידקת טיעוניו.
מסופר שרבי יהונתן חזר לתלמודו, והענין נשכח ממנו כליל. באחד הימים בהיותו שקוע בסוגיה סבוכה, הופיע עכבר שניתר אל תוך קופסת הטבק שעמדה פתוחה על השולחן, מיהר רבי יהונתן לסגור את המכסה, וכך נפטר מאותו מיטרד. אלא שאז בדיוק הגיעו לביתו שליחים שהיו אמורים להביא עימם את הרב, שכן הגיע מועד הוכחת הטענות. סגר רבי יהונתן את הגמרא, לבש את מעילו, שם בכיס את קופסת הטבק ויצא לבית המושל.
כשהגיע לשם הוכנס לטרקלין רחב ידים בו נערכה סעודה מפוארת לרבי השלטון, כאשר במרוצת המיפגש אמורות היו להינתן הוכחותיו של כל אחד מן הצדדים להצדקת טיעוניו.
לפתע הושלך הס באולם, בפתח ניצב מלצר לבוש בקפידא, כשהוא נושא מגש עמוס כוסות בדולח מלאות יין. הקהל שהתבונן ב"מלצר" זה החל להריע ממושכות, משום שהתברר שלא היה זה אלא חתול, שאולף להלך על רגליו האחוריות ולשמש כמלצר. הכומר בחר בדרך זו להוכיח את צדקת גישתו. כך הוכחה עליונות האדם על הטבע, ללא אומר ודברים נוספים.
מיד באותו רגע שלף רבי יהונתן את קופסת הטבק מכיס מעילו ושחרר מתוכה את העכברון הכלוא. בין רגע פרצה באולם מהומה רבתי, החתול - ה"מלצר" השליך "מידיו" את המגש, הכוסות התנפצו והיין נשפך לכל עבר, ויצא לדלוק אחר העכברון שנוא נפשו, כשהוא מדלג על פני השולחנות, מקלקל את הכיבוד ומותיר את האורחים נדהמים.
כהרף עין, ללא צורך בהוכחות נוספות התברר כי רבי יהונתן צדק בגירסתו - למרות מאמצי אנוש, הטבע נותר באיתנו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה