יוסף חיים בן יעל סטיבן בן אירנה עדה בת אסתר יהונתן יצחק בן אילת דוד בן דפנה גיא בן דוד דניאל בז׳נוב דניאל משה בן ענת זיו בן תמר טליה רביד אריה בן ירדנה נורית בת מרסל אלון בן אורה אופיר בן עדנה אברהם מרדכי בעדנה חיה הילי בת מרגרט אלקנה בוחבוט בן רוחמה אלירן בן עליזה דוד מיכאל בן חנה יובל בן יהודית שלם בן אילנה נעם בן עדי נעם בן אביטל חנן בן תמר גלעד בן סוזי ברק בן ענבל איתן בן בת שבע מרגלית ברטה בת ליטה שמעון פנחס בן רבקה אופק בן לבנת ניב בן אמי לידור בן גיטה שרגא אוריאל בן אסתר איתמר נדב בן אסתר שאנן בן תניה עמוס בן אירית שלום בן גליה אפרת אבישי אביתר בן פנינה יואב חיים בן אסתר שלמה בן מרסיל דניאל לירז בן סיגלית אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית מור בן לינדה דוד בן איינעלם רועי בן טירנה אורי בן רוני דניאל בן טניה סהר בת הדס אריה בן פניה עדינה בת אילנה שאול יוסף לורן בן אביבה יוסף חיים בן יעל סטיבן בן אירנה עדה בת אסתר יהונתן יצחק בן אילת דוד בן דפנה גיא בן דוד דניאל בז׳נוב דניאל משה בן ענת זיו בן תמר טליה רביד אריה בן ירדנה נורית בת מרסל אלון בן אורה אופיר בן עדנה אברהם מרדכי בעדנה חיה הילי בת מרגרט אלקנה בוחבוט בן רוחמה אלירן בן עליזה דוד מיכאל בן חנה יובל בן יהודית שלם בן אילנה נעם בן עדי נעם בן אביטל חנן בן תמר גלעד בן סוזי ברק בן ענבל איתן בן בת שבע מרגלית ברטה בת ליטה שמעון פנחס בן רבקה אופק בן לבנת ניב בן אמי לידור בן גיטה שרגא אוריאל בן אסתר איתמר נדב בן אסתר שאנן בן תניה עמוס בן אירית שלום בן גליה אפרת אבישי אביתר בן פנינה יואב חיים בן אסתר שלמה בן מרסיל דניאל לירז בן סיגלית אבישי שלמה יהושע בן שרה שרית מור בן לינדה דוד בן איינעלם רועי בן טירנה אורי בן רוני דניאל בן טניה סהר בת הדס אריה בן פניה עדינה בת אילנה שאול יוסף לורן בן אביבה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עקרון הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
``להיות חופשי``
זאב גרינוולד
ידיעת הבורא מול הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
משמעות הבחירה החופשית בין טוב לרע
ערכים
תהליך הבחירה החופשית
ערכים
נקודת הבחירה שלנו
השאלה
כיצד ניתן להעלות את נקודת הבחירה שלנו?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
האדם נברא באופן שיש בידו כח בחירה בין טוב לרע. גם מאדם הראשון, יציר כפיו של הקב"ה, לא נעדר סממן ייחודי זה של המין האנושי. אם לא היתה בידו בחירה חופשית, כיצד אירע שאדם הראשון חטא ועבר על ציוויו של הקב"ה? אולם חשוב להבהיר: אמנם היתה לאדם הראשון אפשרות פוטנציאלית לחטוא, אולם, לפני שחטא נחשבה אפשרות זו לגביו, יעד שאינו בר ביצוע.
משל למה הדבר דומה? אם ישאלו אדם שפוי האם הוא מסוגל להכניס את ידו לאש, תהיה תשובתו הספונטנית שאינו מסוגל לכך. אין ספק שמבחינת האמת הצרופה יש ביכולתו לעשות זאת, אלא שלנוכח העובדה שעוצמת הכאב, הסיכון והנזק שהינם כה ברורים ומידיים, הוא חש שמבחינה מעשית הוא "לא מסוגל" לבצע זאת. האפשרות להכאיב לעצמו היא עבורו אפשרות תיאורטית בלבד, אפשרות שאינה בת ביצוע.
העברת היד באש אינה אלא משל חיוור לחטא ולעונשו. אדם בר דעת מבין שהכאב הנורא של העונש והסיכון שבעבירה הופכים אותה למעשה שאינו ניתן לביצוע. על פי בחירתו החופשית האדם מחליט בכל עומק יישותו שהוא אינו מסוגל לבחור ברע. זו היתה דרגתו של אדם הראשון לפני החטא.
לדרגה עילאית זו עתידים בני האדם להגיע בימות המשיח. באותם ימים, להם אנו מצפים בכליון עיניים, תגיע ההכרה בבורא לדרגת בהירות גבוהה ביותר. עד שכל אדם יחוש שעשיית מצוה - רצויה ומבורכת, ואילו כישלון בעבירה - הינו כישלון חרוץ.
כאשר האדם בוחר בטוב, הוא מגדיל את כח הבחירה ומחשל אותה. מעשה של בחירה בטוב גורר מעשה טוב נוסף. ככל שהאדם עולה שלב נוסף בתחום זה, הוא משעבד את לבו אל שכלו ומוסיף כח וחיזוק למעלת הבחירה.
העליה במעלות הבחירה מתבטאת בשינוי תחום הבחירה. המאבק שהיה נטוש בעבר בין הטוב לרע, אינו נחשב כלל למאבק לגבי האדם במדרגתו החדשה. לדוגמה: בצעירותו נמשך האדם אחר עיתונים, סיפורים דמיוניים וכדו'. באותה תקופה ברור שלא היה לו כח התנגדות לכך. כשגדל והתעלה מעט במדרגתו, התחולל בנפשו מאבק, האם יש ביכולתו לעמוד בניסיון ולא לבטל את זמנו לריק, או שהוא יימשך אחר הבלי העולם. לעומת זאת, כאשר הוא גדל יותר והתבגר, כמעט ואין לו כל משיכה להתעסק בנושאים אלו, ודבר זה שוב אינו מהווה לגביו ניסיון. הוא התרומם במדרגתו עד שהוא מתקשה להבין את אותם האנשים שהבלי עולם מעין אלו עדיין מהווים פיתוי עבורם. למעשה, אותו אדם יצא מתחום הבחירה הקודם והתרומם לתחום בחירה אחר, מרומם יותר.
כך עלולה להיות גם דרך הירידה במעלות הבחירה. האדם עלול לרדת ממדרגת הבחירה שהוא עומד בה, למדרגה נמוכה ונחותה יותר.
עבודת האדם במשך כל ימי חייו היא להעלות את נקודת הבחירה שלו. נסיונות שהיו עד כה במאבק הבחירה, מעתה הם מוכרחים לטוב, אולם לא מחמת נסיבות חיצוניות, אלא מחמת האדם עצמו שעלה במדרגתו ומיגר את משיכתו לרע. באופן זה, האדם מתעלה מאד, ולאורך שנות חייו יש ביכולתו להגיע למדרגות רוחניות נשגבות.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית