אפרים איתן בן אינה מרים תמיר יעקב בן ציונה צילה עומר בן ניבה נחמן בן בלה נתנאל בן יעל דוד בן מיכל ירין חיון בן קרן עדי בן גלית אברהם יהונתן בן יונת ליאל הושע בן מרים עמית בן דינה יצחק בן גילה יואב חיים בן אסתר יהל גני בת עדי דניאל בן ברוריה ברנדל עומר מקסים בן אורנה אסתר אושר בן יהודית איתן בן שרה יותם בן נעמי אלרואי חיים בן חנה יונתן שמעון בן עליזה בינה דוד בן סילביה מוניקה דוד בן עליזה ניתאי שמואל בן נירית הניה יגל בן תחיה אביהו בן ציפורה מיאה בת גבריאלה סהר בן עירית גיא בן מילכה מאיר בן אביגיל רועי שי בן עליזה חנניה בן אסתר חנה ארז בן גיטה אוריאל בן יעל הדר בן אלונה נמרוד בן ויקי דליה בניה בן אושרת שאול יוסף לורן בן אביבה מאיר אליהו בן גילה ערן בן חסינה יפה אהוד בן הלנה אן אמילי בת אמנדה פרנסיס איתן בן דינה אליהו מיכאל בן רחל אלמוג בן שנהב רוי משה בן נלי דב בער בן חיה בלה אוהד בן דבורה דבי דוד מיכאל בן חנה שריה בן ציונה אפרים איתן בן אינה מרים תמיר יעקב בן ציונה צילה עומר בן ניבה נחמן בן בלה נתנאל בן יעל דוד בן מיכל ירין חיון בן קרן עדי בן גלית אברהם יהונתן בן יונת ליאל הושע בן מרים עמית בן דינה יצחק בן גילה יואב חיים בן אסתר יהל גני בת עדי דניאל בן ברוריה ברנדל עומר מקסים בן אורנה אסתר אושר בן יהודית איתן בן שרה יותם בן נעמי אלרואי חיים בן חנה יונתן שמעון בן עליזה בינה דוד בן סילביה מוניקה דוד בן עליזה ניתאי שמואל בן נירית הניה יגל בן תחיה אביהו בן ציפורה מיאה בת גבריאלה סהר בן עירית גיא בן מילכה מאיר בן אביגיל רועי שי בן עליזה חנניה בן אסתר חנה ארז בן גיטה אוריאל בן יעל הדר בן אלונה נמרוד בן ויקי דליה בניה בן אושרת שאול יוסף לורן בן אביבה מאיר אליהו בן גילה ערן בן חסינה יפה אהוד בן הלנה אן אמילי בת אמנדה פרנסיס איתן בן דינה אליהו מיכאל בן רחל אלמוג בן שנהב רוי משה בן נלי דב בער בן חיה בלה אוהד בן דבורה דבי דוד מיכאל בן חנה שריה בן ציונה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עקרון הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
``להיות חופשי``
זאב גרינוולד
ידיעת הבורא מול הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
משמעות הבחירה החופשית בין טוב לרע
ערכים
תהליך הבחירה החופשית
ערכים
נסיונות
השאלה
מדוע הבורא מעמיד אותנו בנסיונות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
האדם נברא בצלם אלוקים, והינו היצור היחיד שניתנה לו בחירה חפשית. בחירה זו ניתנה לאדם בכדי שיגיע אל האמת רק לאחר מאבק פנימי נגד מכשולים, פיתויים והטעיות. אדם המגיע בכוחות עצמו, להכרה שהאלוקים הינו השולט הבלעדי ועל פי בחירתו החופשית נשמע לרצון האלוקים ושומר את מצוותיו - ממלא בכך את ייעודו, מקדש את ה' בחייו ומתעלה למדרגה עליה נאמר: "ותחסרהו מעט מאלוקים" (תהלים ח', ו').
לעומת זאת, באם יחשיב האדם את עצמו לשליט יחיד בעולם, בבחינת: "אמר נבל בלבו: 'אין אלוקים'" (תהלים י"ד, א'), ויחשוב בגאוותו ש"כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה" (דברים ח', י"ז), או אם ייכנע ליצריו וישתמש באמצעים פסולים כדי למלא את תאוותו - ייחשב למועל בתפקידו, שהרי לא הגשים את המטרה שלמענה נברא.
האתגר שהעמיד הקב"ה בפני האדם אינו קל. האדם לגדולות נוצר, ולא על ניצחון קל תהיה תפארתו. חייב הוא להוכיח את עצמו במבחנים קשים ולעמוד בגבורה גם מול לחצים אדירים. ההתמודדות והעמידה בניסיון - הינם תכלית בריאתו האם גם בתוך הניסיון ובחר באמת? הבריאה כולה, תבל ומלואה כל מטרתם הינה לספק את הרקע ואת התנאים למאבק איתנים זה.
אילו אך היתה האמת האלוקית גלויה וזוהרת, אילו אך היו חוקי הטבע כפופים בגלוי למערכת קיום המצוות, אילו אך היתה כל מרידה בתורה גוררת באופן מיידי עונש לעין כל, אילו היו שאיפותיו ומשאלותיו של האדם מתגשמות מיד לאחר מעשיו הטובים - כלום היה ערך לבחירתו הטובה? הרי שחייו היו נעדרי נסיונות! במצב זה לא היה לו כל דחף, או סיבה באשר היא לעשות עוול. אמנם נוח היה לחיות בעולם מעין זה, אולם ללא ספק היה הוא עולם חסר אתגר, וממילא גם חסר הישגים ותכלית.
האדם 'מוצא את עצמו' בעולם הפועל כמו מעצמו, על פי חוקיות טבעית. ער הוא לעובדה שצרכיו היסודיים אינם מובטחים לו, ועליו לפעול איפוא למען פרנסתו, בטחונו, בריאותו ורווחתו. הרצון לפעול ואף להילחם למען דברים אלו, טבוע בו מיום היוולדו. גם הדחף ליהנות מתענוגות תבל, נולד עימו.
מסייע חשוב ועיקרי לעמידה במבחן הוא כאשר יתבונן ויטיב לראות את יד ה' בכל מקרי החיים. אמנם חי הוא את חייו במישור גשמי שחוקיו ידועים וניתנים לחיזוי מראש, אך בכל זאת הינו מסוגל לרומם את מבטו ולבחון בעיני רוחו את הנסתר, את המסתתר מאחורי חומות האבן של הטבע. ואכן, המעמיק להתבונן זוכה להארה אלוקית, לסיוע בדרכו ולמאגרי עוצמה נוספים. אלה מסייעים לו למגר את היצר ולזכות בכתר הניצחון במלחמה התמידית המתנהלת נגדו, הלא היא המלחמה הגדולה של חיינו, מלחמת היצר.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית