|
השאלה-אלעד
27/05/2011
|
יש אומרים שהעולם נברא כדי להיטיב, ויש אומרים שהעולם נברא לכבוד השם. אז מה קורה פה?
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת נח גוטמן
|
שלום אלעד,
כיוונת לשאלתו של הגאון מוילנא, וכך הוא עונה -
ישנם שתי בחינות. הבחינה של קודם הבריאה, והבחירה של אחר הבריאה. לפני הבריאה הכוונה הייתה להיטיב, אחרי הבריאה המטרה היא לכבודו של הקדוש ברוך.
והביאור הוא כזה.
הקדוש ברוך הוא ברא את העולםך כדי להיטיב עם ברואיו. כדי להיטיב אתם, ציווה אותם לכבד אותו, כדי להידבק בקדושתו, שזה הטוב האמיתי.
נמצא, שמבחינת הכוונה הראשונה מטרת הבריאה הייתה להיטיב עמנו, אבל מבחינתנו אנו, מבחינת ההסתכלות שלנו, המטרה של הבריאה היא לכבוד השם יתברך.
הגר"א אומר על זה משל -
היה מלך שהיו לו הרבה מובטלים במדינה, והוא רצה שהם יעבדו, אז הוא ציווה אותם לבנות גשר בעיר הבירה.
עכשיו נשאל - מה מטרת העבודה?
אם נשאל את המלך, הוא יענה שהמטרה להעסיק את הפועלים. אבל אם נשאל את הפועלים, הרי שמבחינתם הם קבלו ציווי לבנות גשר, אז המטרה שלהם זה הגשר.
או במילים אחרות -
הקב"ה רצה להיטיב, כדי להיטיב הוא ברא עולם שתכליתו ריבוי כבוד שמים.
הדברים קצת קשים להבנה, אני מקוה שהם יובנו.
בברכה, נח גוטמן.
|
|
|
|
|
|