הלל בן יעל יאיר בן חיה מתן בן דבורה מיכאל בן רחל אסף שמעון בן זהבה פנחס בן ברוריה יהושע בן ברוריה רבקה בת ענת חנה גלעד בן סוזי דוד בן חוה אוהד בן שרון תמיר בן יעל חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דוד בן סילביה מוניקה דני בן חווה שרון בת יעל עדי בת שושן עמיחי אברהם בן רבקה רז בן מרים דוד בן נלה נועם ומעיין בן אירית עומר בן טליה מאיר בן דינה איתמר בן יעל תומר בן אורלי דניאל בן מעיין ישראל בן רוני נריה בן רבקה טל בן ברכה נתנאל בן נאוה אופק בן אתי גולן בן חיה נפתלי בן הדסה נועם מנחם בן לבה ברכה אלון בן עדית טובה ניצן בן ורד אופק בן תמר אורציון בן אוסנת איתן בן להבה אופק בן לבנת שרון בת רבקה עומר בת אסנת אמיר בן שי רונן בן בתשבע אוראל בן איריס נחמן בן בלה איתי בן מירית שוהם בן שלומית דורין בת טלי משה בן אסתר  הלל בן יעל יאיר בן חיה מתן בן דבורה מיכאל בן רחל אסף שמעון בן זהבה פנחס בן ברוריה יהושע בן ברוריה רבקה בת ענת חנה גלעד בן סוזי דוד בן חוה אוהד בן שרון תמיר בן יעל חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דוד בן סילביה מוניקה דני בן חווה שרון בת יעל עדי בת שושן עמיחי אברהם בן רבקה רז בן מרים דוד בן נלה נועם ומעיין בן אירית עומר בן טליה מאיר בן דינה איתמר בן יעל תומר בן אורלי דניאל בן מעיין ישראל בן רוני נריה בן רבקה טל בן ברכה נתנאל בן נאוה אופק בן אתי גולן בן חיה נפתלי בן הדסה נועם מנחם בן לבה ברכה אלון בן עדית טובה ניצן בן ורד אופק בן תמר אורציון בן אוסנת איתן בן להבה אופק בן לבנת שרון בת רבקה עומר בת אסנת אמיר בן שי רונן בן בתשבע אוראל בן איריס נחמן בן בלה איתי בן מירית שוהם בן שלומית דורין בת טלי משה בן אסתר 
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
איסור עשיית מלאכה בשבת
זאב גרינוולד
אמונה ושמירת שבת
השאלה-דן
01/01/2013
כיצד מתחזקת האמונה על ידי שמירת השבת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
האמונה בה' מהווה תשתית ויסוד לקיום המצוה של שמירת שבת.
בתחילת פרשת בראשית מובא בהרחבה שה' ברא את העולם 'יש מאין' במשך שישה ימים. גם מובא שם שביום השביעי ה' נח ושבת ממלאכתו.
למותר לציין שה', שאינו חומרי ואין לו דמות גוף, אינו זקוק למנוחה שזקוק לה אדם העמל במלאכתו. מנוחתו של הבורא נושאת אופי שונה לחלוטין. המנוחה מבריאת העולם ויצירתו תורמת מימד נוסף ליצירה עצמה, זוהי מנוחה יוצרת.
חברת בנייה, שסיימה את עבודתה באתר הבנייה, מתנתקת למעשה מתהליך הבנייה. מעתה ואילך עומד הבניין מכוחם של החומרים שניתנו בו בתקופת הבנייה. גם אם החברה תפשוט את הרגל ותעלם, הדבר כלל לא ישפיע על הבנין העומד על תילו.
פני הדברים שונים לחלוטין באשר לבריאת העולם. נוסף על העובדה שהעולם נברא ע"י הבורא בששת ימי בראשית, הוא זקוק לתמיכה בלתי פוסקת של הבורא כדי שימשיך להתקיים. הבורא משדד ללא הרף את מערכות הטבע ומזרים כוחות יצירה מחודשים לעולם בכל שעה ושעה. העולם הוא יצירה קיומית שאינה פוסקת.
מנוחת השבת, מלבד העובדה שהיא מצביעה על כך שהעולם אינו קדמון, אלא נברא בשישה ימים, יוצרת גם את המציאות העכשווית, את המצב שבו העולם נח, כלומר ממשיך להתקיים.
העולם מתקיים בשבת מכוחה של המנוחה שמכתיב לו הבורא. המנוחה היא המצב הנוכחי. זהו מצב סטטי הקיים תודות לבורא החפץ עתה בקיום העולם.
כאשר אנו שומרים שבת אנו מעידים הן על בריאת העולם בששת ימי המעשה והן על המנוחה המיוחדת של יום השבת. אנו מעידים על הבריאה ההתחלתית ועל ההמשך היצירתי בהווה.
כשם ששומר שבת מעיד על ערכים אלו, מחלל השבת מתעלם מהם, וכאילו מכריז שאינו מכיר בבריאת העולם ובקיומו ע"י בורא-עולמים שוכן-מרומים.
מאמר "מנוחה ויצירה" במדור שבת מרחיב את ההסבר.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה