עומר בן לימור אביתר אורי בן מזל ירדן בת אורית אמיליה בת דניאל רוזה שושנה בת זויה אלון בן אילה ים בן ורוניק יובל בן סיגל הילל בן יעל עמיחי שמעון בן בתיה אלישע יהודה בן חגית נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה ישי דניאל בן כרמלה עירית אהוד אליהו בן יסכה בן בן פליפה אוהד בן דבורה דבי נועם בן עדי עודד בן חוה אורציון בן אוסנת אוריאל בן ברוריה ברנדל דור בן מיכל פדיה מנחם בן חוה רחל אליה בן דבורה אלקנה בן מרים רינה נריה דוד בן חווה גל בן אושרת עידו בן עדנה רותם בן אדווה אברהם מרדכי בן שרה איתמר אדרי רועי בן טל דור בן אילנה צור אברהם בן חנה אלישבע עומר בן רבקה דביר בן תחיה אהרון שמואל בן איילה ברוך לוי בן דינה ליאור בן אילנה נבו בן פריבה איתן בן בת שבע יובל סומך אריאל בן ברכה דוד בן סילביה מוניקה רון בן חבצלת ניב בן אמי יובל בן יהודית אופיר בן שרון אביב בן רונית יוסף ספי בן איריס ובן ציון אופק בן אורלי עומר בן לימור אביתר אורי בן מזל ירדן בת אורית אמיליה בת דניאל רוזה שושנה בת זויה אלון בן אילה ים בן ורוניק יובל בן סיגל הילל בן יעל עמיחי שמעון בן בתיה אלישע יהודה בן חגית נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה ישי דניאל בן כרמלה עירית אהוד אליהו בן יסכה בן בן פליפה אוהד בן דבורה דבי נועם בן עדי עודד בן חוה אורציון בן אוסנת אוריאל בן ברוריה ברנדל דור בן מיכל פדיה מנחם בן חוה רחל אליה בן דבורה אלקנה בן מרים רינה נריה דוד בן חווה גל בן אושרת עידו בן עדנה רותם בן אדווה אברהם מרדכי בן שרה איתמר אדרי רועי בן טל דור בן אילנה צור אברהם בן חנה אלישבע עומר בן רבקה דביר בן תחיה אהרון שמואל בן איילה ברוך לוי בן דינה ליאור בן אילנה נבו בן פריבה איתן בן בת שבע יובל סומך אריאל בן ברכה דוד בן סילביה מוניקה רון בן חבצלת ניב בן אמי יובל בן יהודית אופיר בן שרון אביב בן רונית יוסף ספי בן איריס ובן ציון אופק בן אורלי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
איסור עשיית מלאכה בשבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
השאלה-אריאל לרנר
22/07/2011
מה ההבדל בין כבוד שבת לעונג שבת ??
פעם שמעתי הסבר שכבוד שבת הוא לפני שבת, וענג שבת הוא בשבת עצמה, אך לפי הסבר זה קשה הביטוי "כבוד יום קודם לכבוד לילה" ממנו משמע שגם בליל שבת וביום שבת שייך המושג כבוד שבת.
אודה על קבלת תשובה.
אריאלה לרנר
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
לכב' אריאל לרנר נ"י

כבוד שבת ועונג שבת הן שתי מצוות שלמדנו אותם מדברי הנביאים
עונג שבת מהפסוק "וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכבד" [ישעיה נח יג] ויש מחכמינו כאלו הלומדים את כבוד שבת מהמשך הפסוק "...וכבדתו מעשות דרכיך"

רוב המפרשים מגדירים את ההבדל שבין כבוד שבת לעונג שבת באופן שעונג שבת הוא בתענוגי הגוף כמו אכילה ושתיה ואילו כבוד השבת הו א כל מעשה המראה על חשיבות השבת כמו נקיון הבית ומלבושים נאים ונקיים.

עוד הבדל בין עונג לכבוד שבת הוא ההבדל שציינת כלומר כבוד מעשים הנעשים לפי השבת ולקראתה כולל ההכנות שם לצורך עונג השבת ואילו עונג מתייחס למעשים שעושים לכבוד השבת בשבת עצמה.

יחד עם זאת יש שכוללים את שניהם יחד היינו שעונג שבת וכבוד שבת חד הוא שכמו שיש חובה לכבד את השבת בנקיון ומלבוש כך יש לענג אותו במאכלים מיוחדים וכיוצא בזה .

ואם נשאל מה ההבדל איפה בין כבוד שבת לעונג שבת אפשר לומר שדבר שהוא משים עונג למשל אכילת דגים. אם האדם אינו אוהב לאכלם אינו חייב שאינם עונג לו לעומת זאת בדברים שהם משים כבוד השבת שם מחויב אפילו אם אינו מתענג בזה כגון לבוש לכבוד שבת אפילו אם אינו נהנה מעצם החלפת הלבוש הרי שהוא חייב מפני כבוד השבת

לאור הנ"ל מובן עכשיו מה הכוונה "כבוד יום קודם לכבוד לילה" כלומר חשיבות עונג השבת וכבודה ביום עולה על חשיבותה בסעודת הלילה וכן פסק בשולחן ערוך סימן רע"א סעיף ג' ובתלמוד למדו זאת מפסוקים [עיין במסכת פסחים קה ע"א] אין סתירה ביניהם

בברכת התורה

הרב יוסף לוי
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה