אביהו בן ענת משה חי בן פנינה לירז לריסה בת רונית נוריאל בן תמימה פרומה יצחק בן גילה יוסף יצחק בן צופיה גלעד בן סילבי איתי בן איטה דולב בן אירית רועי בן טירנה אביתר בן יפה נעה בת נצחונה יהושע בן פנינה סהר בת הדס שמעון בן חנה אלרואי חיים בן חנה דביר בן שולמית נתנאל אליעזר בן ברכה אביבה לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם חיים אהרון בן יעל חנניה נעם בן שולמית אופיר בן אורלי ספיר בת אלי נראה בן מרינה מרים עדינה בת אילנה איתן ברוך בן יהודית סימון חיים בן אסתר מתניה בן צופית משה בן רוחמה טובה נדב בן חנה אליה בן מירב חגי נפתלי בן אסתר אביגיל אדם יהוד בן חוה אושר בן הדס איתן בן להבה אמיליה בת דניאל שקד יצחק בן אילנית שלמי שלמה בן יעל אורה שמואל בן שרה חגי בן אוריאנה שבתי בן רינה יהודית בת שושנה ערן בן חסינה יפה יהונתן עזרה בן חדוה חיה חיים בן נחמה איתמר בן צורית אורי בן יוכבד עידוד יעקב בן טירנה דוד נתנאל בן כנרת שילה בן תרצה אביהו בן ענת משה חי בן פנינה לירז לריסה בת רונית נוריאל בן תמימה פרומה יצחק בן גילה יוסף יצחק בן צופיה גלעד בן סילבי איתי בן איטה דולב בן אירית רועי בן טירנה אביתר בן יפה נעה בת נצחונה יהושע בן פנינה סהר בת הדס שמעון בן חנה אלרואי חיים בן חנה דביר בן שולמית נתנאל אליעזר בן ברכה אביבה לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם חיים אהרון בן יעל חנניה נעם בן שולמית אופיר בן אורלי ספיר בת אלי נראה בן מרינה מרים עדינה בת אילנה איתן ברוך בן יהודית סימון חיים בן אסתר מתניה בן צופית משה בן רוחמה טובה נדב בן חנה אליה בן מירב חגי נפתלי בן אסתר אביגיל אדם יהוד בן חוה אושר בן הדס איתן בן להבה אמיליה בת דניאל שקד יצחק בן אילנית שלמי שלמה בן יעל אורה שמואל בן שרה חגי בן אוריאנה שבתי בן רינה יהודית בת שושנה ערן בן חסינה יפה יהונתן עזרה בן חדוה חיה חיים בן נחמה איתמר בן צורית אורי בן יוכבד עידוד יעקב בן טירנה דוד נתנאל בן כנרת שילה בן תרצה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
עונג שבת
השאלה-רוני
איזה עונג שבת יש בהימנעות מעשיית פעולות שונות כהדלקת אור, נסיעה ברכב או כתיבה?
תודה
רוני
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
תשובתי תהיה הפעם בלתי שגרתית. במקום להסביר את העונג הרב ששומרי השבת שואבים מלוא חופניים. מהשביתה ממלאכה ביום זה. אסביר מה אתם מפסידים! הלוחמים נגד השבת אינם יודעים עד כמה היא מסוגלת להעניק להם אושר. השבת היא חדירה חד שבועית למיתחם ההרמוניה הנפשית. במשך שישה ימים נאבק האדם, נכבל ונעשה מותש נפשית ופיזית כאחת. בשבת הוא זוקף את קומתו. וחש כמלך, כבן חורין. זוהי פגישה חד שבועית של האדם עם עצמו.
אריק פרום, הפסיכואנליטיקן הנודע, מדבר בשבחה של השבת היהודית ומוצא בה פתרון למצוקות הנפש שהתרבו בעולמנו. לדבריו, השבת היא סמל ההרמוניה, אי של שלווה ונחת בים של מצוקות העולם. מנוחת השבת הינה מנוחה של חירות. ביום זה איננו נוטלים חלק בעולם העשייה. אנו משקיפים מן הצד על העולם, ולומדים להוקיר אותו. השבת, לדבריו, מחזירה לליבנו את האיזון שכה נדרש למען בריאותנו ושלוות נפשנו.
אלו שאינם שומרים על הלכות שבת, והיא משמשת להם לנופש, לנסיעות למרחקים ולעתים לחוסר מעש מתמשך, נחים אמנם מעבודתם, אולם למנוחה שהאדם מוצא בה מרגוע לנפשו הם לא יגיעו לעולם.
לשומרי השבת היא מהווה חטיבה בפני עצמה. ממלכת השבת, הפורשת את כנפיה בכניסת השבת, שונה באווירתה ובמהותה מימות החול. לא זו בלבד שבשבת אנו מתאחדים עם בני משפחתנו סביב שולחן השבת, לא זו בלבד שהבהילות והריצה של ימות החול נעלמות, קיים כאן היבט נוסף חשוב ביותר. האדם הופך ל"אדם שבתי", נעלה יותר, נינוח יותר ומאושר יותר.
כידוע, נס השרדותו של עמנו בתקופות הגלות הארוכות אינו מובן כלל מבחינת חוק ההסתברות ומבחינה סטאטיסטית. רבים מצביעים על השבת, וטוענים שהיא זו שהצילה את העם היהודי. לאורכו של השבוע כרע היהודי תחת עומס הצרות והעוני, ובשבת הוא זקף את גוו והפך לבן חורין, לבן מלכים. השבת העניקה לו כח וחוסן לעמוד במטלות הקשות של ימות החולין.
גם כיום יהודי השומר שבת חי ביום זה באווירה שונה לחלוטין. אך לא רק ביום זה. השבת מעניקה מאוצרותיה גם לימות החול. יום השבת מחלק את ימות החולין לקבוצות קטנות ונפרדות זו מזו. בזכות זאת נותר היהודי נינוח גם בימי החול ואין בכוחן של מנות מוקטנות אלו להפר את שלוות נפשו. מי שחש אי פעם בקדושת השבת האופפת מדי שבוע את ביתו ואת נפשו, לא ישוב לשאול מהו עונג שבת. נפשו המתענגת על ה', על מצוותיו ועל מנוחת השבת, תיתן לו מענה מיידי.
אין קשר כלשהו בין מנוחה זו להתפרקדות סתמית בכורסה או בכסא נח. נכון, המנוחה הפיזית הינה הרקע הראשוני למנוחה אמיתית, אולם מי שהמנוחה מסתיימת אצלו ברובד זה, יידע נא שרגליו עומדות במים רדודים, שהוא טרם חש את מהותה האמיתית של השבת, "חמדת הימים", השבת שחז"ל אמרו עליה, שהיא מעין העולם הבא, השבת שהינה אי של רוחניות וקדושה בעולם החולין שלנו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה