ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר קורונה שאלות ביהדות סדרות תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
הטעם לאיסור ל``ט מלאכות בשבת
זאב גרינוולד
השבת ושאר המצוות
השאלה
במה שונה השבת משאר המצוות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
השבת מצוה גרידא אלא גם מתנה. "אמר לו הקב"ה למשה, מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם" (מסכת שבת י', ע"ב). מתנה זו היא "מבית גנזיו" של הבורא. היא מציאות של קדושה שאינה שייכת מעצם טיבעה לקרוצי חומר, ולמרות זאת, רצון ה' היה לתת לנו אותה במתנה.
בשבת מופקעת בעלות האדם על הבריאה, אין הוא רשאי לפעול כאילו העולם שייך לו. הקב"ה, שברא את העולם, נותר ה"בעלים" היחיד ביום זה. ואילו האדם אינו רשאי לעשות כל מלאכה יוצרת, כלחיצה על כפתור להדלקת אור או כתיבת אותיות וכדומה.
השבת מציבה אותנו מחדש על יד בריאת העולם ותכלית הבריאה. נאמר: "אתה קדשת את יום השביעי לשמך". יום השבת קדוש לשמו של הבורא. לשון "ברא" משמעותו בארמית "חוץ". כביכול, הבורא יצא בשעת הבריאה מחוץ לעצמו, וברא עולם נפרד ממנו, עולם הפועל לפי מערכות הטבע. ביום השביעי, כביכול, "חזר הבורא לעצמו", הוא שבת וינפש, ובכך החזיר גם את הבריאה אל עצמו. ביום השבת מתגלה כי תנועת הבריאה לאחר גמר מעשה בראשית היא אליו, שכן היום השביעי מקודש לשמו, וזוהי "תכלית שמים וארץ". העולם עוצר, כביכול, את התקדמותו ושב אל הבורא.
נוסח התפילות של יום השבת מגלה לנו מהלך חדש בענין השבת. תפילת ליל שבת מעמידה אותנו כאמור על יד בריאת העולם. אנו קוראים את: "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם", זוהי פרשת השבת בבריאת העולם. בשחרית בנוסח ברכת המאורות נאמר: "הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו אין קדוש כה', הכל ירוממוך סלה יוצר הכל". כך גם בנשמת: "נשמת כל חי תברך את שמך ה' אלקינו, ורוח כל בשר תפאר ותרומם זכרך מלכנו תמיד" - מי הם "הכל"? מדוע הדברים נאמרים בלשון עתיד? מפני שאנו מתכוונים לאלף השביעי, אנו מדברים כאן על השנים שתהיינה באלף השביעי של הבריאה, שהוא יום השבת הגדול לעתיד לבוא. בשנים אלו שתבואנה לאחר הגאולה השלימה, תהיינה כל הנשמות בתיקונן ובקדושתן, נשמות אלו כולן יודו, ישבחו ויפארו את בוראן.
בין שבת קודש לבין האלף השביעי קיים קשר הדוק. השבת שלנו היא מעין אותו זמן אצילי שלו אנו מצפים. בשניהם הבריאה שבה לבוראה, ואנו שרויים בעולם שכולו "שבת ומנוחה לחי העולמים".
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • לוח אירועים |  תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  קורונה |  שאלות ביהדות |  סדרות |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: