עת צרה ליעקב - קורונה
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר קורונה שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
הטעם לאיסור ל``ט מלאכות בשבת
זאב גרינוולד
יום מנוחה
השאלה
כיצד חדר רעיון יום המנוחה השבועי לתודעת האומות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
הוכח שאם יעמול אדם שבעה ימים רצופים ללא כל הפסקה במשך תקופה ממושכת, הוא יכרע תחת העול, ובסופו של דבר לא יצלח עוד לעבודה. אולם, מה שהוא כה פשוט ומקובל כיום בכל העולם התרבותי, לא היה מקובל בעבר כלל ועיקר. העולם "התרבותי" בעבר כפר בעיקרון שיש לתת לעובד יום מנוחה שבועי וזלזל ביהודים ששמרו שבת. לדעת העולם "הנאור", הפסידו שומרי השבת בקביעות לפחות שביעית מזמן עבודתם. הזלזול ביהודים וחוסר ההסכמה לדרכם היו ברורים למדי. היהודי השובת אחת לשבוע היווה לדידם אב-טיפוס של אביון הניזון מחרובים. היהודים לבשו בשבת את מיטב בגדיהם, וכיוון שלבשו אותם רק אחת לשבוע, וביום זה לא עבדו, ממילא השתמרו בגדי השבת של ישראל זמן רב. בגדים אלו הפכו למשל ולסמל לאריכות ימים מופלגת. וכך באמצעות "בדיחות" מעין אלו ביקשו אותם אנשים "נאורים" לחמוד לצון משמירת השבת של היהודים. בדרך זו הם גם ניסו לעשות נפשות לשיטתם, שעל האדם לטרוח בעבודתו יומם ולילה מבלי לשבות.
כידוע, היהדות לא נבהלה ולא נרתעה מלעגם של הגויים ומנימת הביטול בה הם נקטו, כשם שלא נרתעה גם מכוחם, מעוצמתם ומרדיפותיהם. עם ישראל המשיך לשמור שבת בכל מחיר. לעתים היו נצרכים לשמירה זו מסירות נפש, ויתור על פת לחם ועמידה מול עולם עויין, אולם, העם לא ויתר והמשיך לאורך דורות ארוכים לשמור על שבת קודש.
כיום, לאחר שהאנושות בגרה בכמה אלפי שנים, נעשה המושג 'יום מנוחה שבועי' למקובל אצל כל האומות הנאורות. הכל נוכחו לדעת שדווקא המנוחה השבועית היא זו המעלה את פריון העבודה בשאר ימות השבוע, ובלעדיה העובד מתנוון. במקרה זה, כמו במקרים רבים נוספים, נכנע ה"הגיון" של אומות העולם מול המציאות הבלתי מעורערת שהכירה התורה זה מכבר. עקרון יום המנוחה השבועי הפך מאז לנכס של כלל האומות ומוחזק בידם כנכס טבעי ומובן מאליו. המפתיע בתופעה זו הוא, שהאומות השובתות אחת לשבוע אינן עושות זאת בשבת קודש. המוסלמים הקדימו את מנוחתם ביום, ואילו הנוצרים איחרוהו ביום, אך השבת המקורית נותרה נחלת עם ישראל. השבת היא ברית בין הקב"ה ובין עמו ישראל, ואין לזרים חלק בה. חשוב להוסיף. אצל עם ישראל יום השבת אינו מהווה יום מנוחה בלבד. יום זה רווי קדושה, ומשמש כזמן המוקדש ללימוד תורה ולהתעלות רוחנית. ההתנתקות מעבודה חומרית והשקיעה בתוככי הקדושה, יוצרות מזיגה ששמה: "מנוחה וקדושה", זהו סמלה של השבת של עם ישראל.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  קורונה |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: