עומר בן טליה אהרון בן יקירה אהרונה רועי בן טל אברהם חננאל בן יפה יובל בן יהודית רוזה שושנה בת זויה שירת ים בת קרן בת אל מרים בת אורלי אלון בן יעל יהל גני בת עדי אורן בן אילנה נתנאל יהודה בן שולמית ידידיה בן הוד עומר בן ניבה מיקה בת קרינה עידן בן דנה עמית בן דינה אוהד בן אסתר נורלין (נטלי) יהונתן בן רחל שלום אבשלום בן אביגיל אורי בן ליזט פנחס בן דינה יצחק בן גילה מרדכי בנימין בן חיה פייגא נעם בן להבה שלמון אלישיב בן רחל בריינה עמית משה בן צביה סילביה אוהד בן דבורה דבי עוראד בן דניאלה גל בן ענת אורי בן ציפורה נריה אורי בן אבישג מרטין בן דיאנה אסתר רועי שלום בן נעמה עדן בת חנה יחזקאל זאב בן פנינה תמר בת שלום יפתח דן בן שושנה רן בן יפעת אוריה בת חני הראל בן רוזלין ורד יובל בת קרינה יצחק בן יהודית שחר בן מיכל עדי רבקה בת אהובה איתי בן אורית שגב בן שרה תומר בן אלקה מתן בן ענת עומר בן טליה אהרון בן יקירה אהרונה רועי בן טל אברהם חננאל בן יפה יובל בן יהודית רוזה שושנה בת זויה שירת ים בת קרן בת אל מרים בת אורלי אלון בן יעל יהל גני בת עדי אורן בן אילנה נתנאל יהודה בן שולמית ידידיה בן הוד עומר בן ניבה מיקה בת קרינה עידן בן דנה עמית בן דינה אוהד בן אסתר נורלין (נטלי) יהונתן בן רחל שלום אבשלום בן אביגיל אורי בן ליזט פנחס בן דינה יצחק בן גילה מרדכי בנימין בן חיה פייגא נעם בן להבה שלמון אלישיב בן רחל בריינה עמית משה בן צביה סילביה אוהד בן דבורה דבי עוראד בן דניאלה גל בן ענת אורי בן ציפורה נריה אורי בן אבישג מרטין בן דיאנה אסתר רועי שלום בן נעמה עדן בת חנה יחזקאל זאב בן פנינה תמר בת שלום יפתח דן בן שושנה רן בן יפעת אוריה בת חני הראל בן רוזלין ורד יובל בת קרינה יצחק בן יהודית שחר בן מיכל עדי רבקה בת אהובה איתי בן אורית שגב בן שרה תומר בן אלקה מתן בן ענת
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
מחלל השבת
השאלה
מהן חומרת מעשיו של מחלל שבת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
חשוב תחילה להדגיש שאדם שנולד כיהודי אינו יוצא מכלל ישראל לעולם. הוא ממשיך להחשב תמיד כיהודי, וכל אקט שיעשה לא יוכל, עפ"י השקפת היהדות, לנתקו מהאומה.
אלו הן העובדות מחד, אולם מאידך, היהדות מביטה בחומרה רבה מאוד על אדם המחלל שבת, ביחוד כאשר הוא מחלל את השבת בפרהסיה, לפני רבים. יש לכך מספר סיבות. הראשונה בהן היא החומרה הרבה שמתייחסת בה ההלכה לאיסור חילול שבת. מחלל השבת פוגע פגיעה אנושה במערכת ההלכתית.
בנוסף, בחיי יחיד ובחיי העם מצויים מושגים מוסכמים וערכים מקובלים שהפורץ גדר בהם, נחשב כמי שהוציא את עצמו מן הכלל.
לדוגמא, שריפת דגל נחשבת כמעשה חמור ביותר. הוסכם ע"י כלל העם שהדגל מסמל את הערכים היקרים לו, ומי שפוגע בו נחשב כמכריז שערכים אלו אינם לרוחו ונוגדים את השקפתו.
השבת הפכה לאות ולסמל של עם ישראל. במשך אלפי שנים, גם בתקופות צרה וצוקה, מסר העם את נפשו על שמירת השבת. בשומרו שבת הכריז עמנו, שהוא מאמין בה' שברא את העולם בששת ימי המעשה, ושבת ביום השביעי. הכרזה זו כוללת את ההכרה שאנו ברואי הבורא, והוא העניק לנו את תורתו בהר סיני.
אדם שמטעמי נוחות וכדומה "שורף את הדגל", את השבת, וביחוד כאשר הוא עושה זאת ברבים ללא תחושת בושה כלשהי, מכריז קבל-עם שאין לו כל קשר עם מורשת השבת ועם ערכיה ומטענה הרוחני. יתכן אמנם שהוא נסחף אחר מוסכמות החברה שהוא חי בה, ואיננו מתכוון בלבו לדרוס בגאווה את ערכי היום הקדוש, אולם בפועל במעשה זה הוא מנתק את עצמו ממסורת הדורות הארוכה, כולל מסורת אבות אבותיו, ששמרו על השבת מכל משמר.
זאת ועוד, כל אדם בעל חנות או בית מלאכה, קובע שלט מעל דלתו. שלט זה, הפונה לרשות הרבים, מבהיר באותיות גדולות מה טיב החנות או בית המלאכה. כל עוד השלט תלוי, הרי שבעל העסק חי ומנהל את עסקו. אמנם יתכן שהלה יסע ויסגור את עסקו לשבועות אחדים, אולם השלט התלוי מעיד כי העסק עדיין מוסיף להתקיים ודעת בעליו לחזור. אולם כאשר הסירו את השלט מעל העסק, הדבר מעיד כמאה עדים שבעל העסק העתיק את משכנו למקום אחר, נטש מקום זה לחלוטין ואין בדעתו לשוב!
כך הם פני הדברים גם ביחס לשבת.
השבת הינה אות ברית בין בורא העולם ובין עמו ישראל. השבת היא אות וסימן גם לגבי כל יהודי. השבת מעידה על היותו יהודי ועל הברית שנכרתה בין הקב"ה ובין עמו ישראל. גם אם אירע שיהודי עבר חס ושלום על אחת ממצוות התורה – עדיין הברית קיימת, שהרי גם אם בעל העסק עזב את עסקו לפרק זמן קצר – עדיין לא הוסר השלט. כל עוד שומר היהודי את השבת, הוכחה היא לכך שעדיין הוא בעל העסק.
אולם באם מחלל הוא, חלילה, את השבת, הרי הוא נחשב כמי שהסיר את השלט מעל דלתו, כאילו העיד על עצמו שנשמתו היהודית פנתה ונסעה למחוזות אחרים, בדומה לאותו בעל עסק שנטש את חנותו. על פי דברים אלו נבין את דברי חכמינו ז"ל שאמרו: "כל המחלל את השבת, כאילו כפר בכל התורה כולה". כאמור, חילול שבת הוא ניתוק ממורשת היהדות, יש בו מעין הכרזה על הפרת הברית עם ה' ועל נטישה של דרך המצוות לכל אורכה.
מן הראוי להוסיף שוב שיהודי אינו יכול לנטוש לעולם את עמו ואת יחודו. כל מי שנולד יהודי ישאר כך לנצח. גם אם הוא מחלל שבת הוא נותר יהודי. אולם מבחינת מעשיו ומבחינת כיוון חייו אותו אדם מנתק את עצמו מדרך עמו ומכריז על עצמו כמי שנתש את המערכה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  חרבות ברזל |  שידוכים |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    השקפה ואמונה  |  נשים  |  חגים ומועדים  |  פרשת השבוע |  פיתוח האישיות |  כללי |  זוגיות ומשפחה |  הטיפ היומי  |  שבת |  שאלות כלליות  |  פעילות ערכים |  חרבות ברזל |  תורה ויהדות |  בריאות |  הסידור הדיגיטלי |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: