נעמה בת איילת ניק בן יקטרינה קטיה רוני בת שרון בן יוסף בן ציפורה תמר בת רחל נתנאל בן סמדר בן בן נתיבה אלירז בן רחל (רחלי) יוחאי בן זיוה משה בן חיה מרדכי בנימין בן חיה פייגא מאיה בת פנינה משה בן אינה שקד יצחק בן אילנית משה בן ורד אריאל בן נעמה עידו בן דליה מקסים בן אירנה אביתר בן שונטל איתן בן דינה קרן בת רחל הראל בן תהילה שובל בן איריס אביחיל בן שרה נועה בת סיגל שקד שמעון בן אורנה אלרואי בן מזל יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל אייל שמואל בן אביבה תום בן מיכל מטה אייל משה בן אהובה ידידיה בן הוד אופיר בן עדנה ליאם בן דנה אלעד בן חנה הירש בן רחל אור יוסף בן דבורה חיה מוטי בן מזל חוה בת סאלי אביתר בן גליה ינון בן רוזלין ורד מתן בן ענת אליה בן אורלי יוחאי בן עליזה מקסים בן יעל יולייה שלומי יחיאב בן אוסנת תומר וסרשטיין נריה בן שלומית חנה ניר רפאל בן גלית בלה ירדן בן מירית נעמה בת איילת ניק בן יקטרינה קטיה רוני בת שרון בן יוסף בן ציפורה תמר בת רחל נתנאל בן סמדר בן בן נתיבה אלירז בן רחל (רחלי) יוחאי בן זיוה משה בן חיה מרדכי בנימין בן חיה פייגא מאיה בת פנינה משה בן אינה שקד יצחק בן אילנית משה בן ורד אריאל בן נעמה עידו בן דליה מקסים בן אירנה אביתר בן שונטל איתן בן דינה קרן בת רחל הראל בן תהילה שובל בן איריס אביחיל בן שרה נועה בת סיגל שקד שמעון בן אורנה אלרואי בן מזל יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל אייל שמואל בן אביבה תום בן מיכל מטה אייל משה בן אהובה ידידיה בן הוד אופיר בן עדנה ליאם בן דנה אלעד בן חנה הירש בן רחל אור יוסף בן דבורה חיה מוטי בן מזל חוה בת סאלי אביתר בן גליה ינון בן רוזלין ורד מתן בן ענת אליה בן אורלי יוחאי בן עליזה מקסים בן יעל יולייה שלומי יחיאב בן אוסנת תומר וסרשטיין נריה בן שלומית חנה ניר רפאל בן גלית בלה ירדן בן מירית
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אין חדש תחת השמש
ערכים
מדוע נברא העולם?
נח גוטמן
האם זה נכון שהבורא מתערב בבריאה כל רגע ורגע?
ערכים
התיאוריה של דרווין
ערכים
חסידי הדרוויניזם
ערכים
הרצאות דומות
חקר המוח והרוחניות
ד"ר שלום סרברניק
רפואה אלטרנטיבית
יעקב אדלר
כוחה של מצווה
כנרת כהן
סודו של כוכב
יעקב אליצור
תורת המשחקים- חלק א`
ישי וליס
מאמרים בנושא
האדם מול הזמן
צבי עינבל
הבעיה הפסיכופיזית
ד``ר דניאל נשיא
מי המציא את חוקי הטבע?
ד``ר דניאל נשיא
הדבורה
ערכים
התורה - הקוד הגנטי של המציאות
ערכים
מאמרים נוספים
התגליות המדעיות
השאלה
כיצד ניתן להשאר כופר לאור כל התגליות המדעיות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
עבור בן דורנו, שאינו שומר תורה ומצוות, המושג 'כפירה' אינו נחשב חידוש. לדעתו, בוויכוח בין מאמינים לכופרים מוטלת חובת ההוכחה על מי שמאמין בבורא. מן הראוי להבהיר שלא תמיד רווחה הנחה זו. בעבר היה המצב שונה לחלוטין.
במשך אלפי שנים, לאורך כל הדורות, היתה תופעת ה'אתאיזם' נדירה ביותר. כל עם בחר לו אלוקות או אלילות לפי טעמו, והעולם היה רווי באמונות שונות ומשונות. מעולם לא שמענו בעבר ההיסטורי על אומה שחרטה על דגלה את 'האמונה' שאין כח עליון השולט בעולם. תמיד היתה קיימת אצל כל עם הנחת יסוד שאין לערער עליה: העולם לא נברא מעצמו, ויותר מכך, קיימת תורה המסבירה לשם מה נברא העולם ומהן חובות הנבראים וזכויותיהם.
התפתחות הציוויליזציה הגבירה את הערצה להישגים חומריים ויצרה 'אקלים' מטריאליסטי. אוירה זו הביאה בעקבותיה להתפתחות הכפירה כשיטה. שיטה זו שימשה ביסוס רעיוני למצב הקיים, היא סיפקה רובד עיוני שמטרתו להצדיק את דרכי ההנהגה האנושית. לא ביום אחד נוצרה שיטה זו. ככל שהעולם המשיך להתקדם בתחום הטכנולוגי, שוכללה גם השיטה הרעיונית המעניקה בלעדיות למטריאליזם ולטבע ושוללת את הקיום של ההוויה העל טבעית.
כאמור, התהליך לא היה פתאומי והוא כלל מספר שלבים. בתחילת דרכה של הכפירה, עדיין לא הוכחש קיומו של בורא העולם; טענת הכופרים היתה שאין תורה המחייבת את אופי אורח החיים של הנבראים ואין השגחה אלוקית מפורטת וייחודית על מתרחש על פני הארץ. הם הפיצו את ההנחה שהאלוקים נמצא בשמים, גבוה מעל גבוה, והוא אינו מתעניין במעשיהם של בני האדם. הקובע עבור האדם הוא הטבע, שאמנם בתחילתו נברא על ידי האלקים, אך האלקים מניח לו להתנהל לבדו. כך נולד המטריאליזם.
ידיעת מציאות ה' נדחקה על ידי שיטה חומרנית זו לקרן זווית. רק מזמן לזמן הוציאו אותה מפינתה כדי לערוך טקסים דתיים, ריקים מתוכן, שנצרכו לתשלום מס שפתיים ללב שעדיין האמין בבורא. שלב זה של זריעת הכפירה עבר בהצלחה, ועתה הגיע השלב הבא: ערעור האמונה באלוקים. כך נולד האתאיזם.
מן הראוי להדגיש ששיטת הכפירה לא הצליחה להגשים את מטרתה הסופית. כל עוד מצויים בעולם אנשים חושבים, שלטון הכפירה נתון בסכנה. כל עוד יש מי שישאל שאלות שהן בחלקן מביכות, ואף עשויות להוביל למסקנות לא רצויות, נצחון שיטת הכפירה אינו מובטח. כאן אנו מגיעים לשלב השלישי של השלטת שיטת הכפירה: השלטת הגישה של "מי אומר שצריך לשאול שאלות"?
מן הראוי להדגיש ששיטה זו אינה פועלת בתחום הלוגי, היא בעיקרה רגשית. היא פועלת באמצעות לעג למערכת האמונה ועל ידי "הדבקת" סטיגמות ותוויות בלתי אוהדות לנושאי דגלה של האמונה. הלעג והבוז שרוחשים האנשים לאורח החיים הדתי יוצרים חייץ רגשי ומחסנים את הכופרים מפני השפעה רוחנית. אילו הם היו ניגשים לבדיקת הנושא ללא דעות קדומות וללא חייץ וריחוק, הם היו מתרשמים מהעושר הרעיוני ומהידע המבוסס והמוכח שיש להולכים בדרך האמונה, אולם, כאמור, הלעג הבוז הורס סיכוי זה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית