שרגא אוריאל בן אסתר תום בן מגי הדר בת דנה משה בן חנה מלכה אלירז בן רחל (רחלי) איתמר בן מרב נווה בן עדי דוד בן סילביה מוניקה גיא בן מילכה מרט בועז בן לודמילה אורן בן ולרי לאה נתנאל בן שרונה יוסף בן זויה מתניה בן אורית תומר בן ציפורה איתן בן להבה אריאל בן חגית ינון בן שרית אסיאס בן רבקה יצחק בן גילה עפרי בת הגר שני בת רחל מיכל אופיר בן עדנה נריה בן שרון אריאל בן ברכה מאיר בן אורית סהר בת הדס אריאל בן אסנת אסף בן יעל אליעד אליהו בן מלכה שירי בת מרגיט זיו בן יפית איתמר בן יעל יותם בן סמדר סימון חיים בן אסתר פריאל בן אילה גיא בן מירב יצחק בן יעל יוכבד דניאלה בת אורלי רותם חוני בן מזל מאור משה בן שרונה אבינתן בן דיצה תרצה אור לוי יאיר בן ציונה צילה יעקב יוסף בן רוד ה גלה אייל שמואל בן אביבה יובל בן יהודית צוריאל בן דליה איתמר אדרי סשה אלכסנדר בן ילנה שרגא אוריאל בן אסתר תום בן מגי הדר בת דנה משה בן חנה מלכה אלירז בן רחל (רחלי) איתמר בן מרב נווה בן עדי דוד בן סילביה מוניקה גיא בן מילכה מרט בועז בן לודמילה אורן בן ולרי לאה נתנאל בן שרונה יוסף בן זויה מתניה בן אורית תומר בן ציפורה איתן בן להבה אריאל בן חגית ינון בן שרית אסיאס בן רבקה יצחק בן גילה עפרי בת הגר שני בת רחל מיכל אופיר בן עדנה נריה בן שרון אריאל בן ברכה מאיר בן אורית סהר בת הדס אריאל בן אסנת אסף בן יעל אליעד אליהו בן מלכה שירי בת מרגיט זיו בן יפית איתמר בן יעל יותם בן סמדר סימון חיים בן אסתר פריאל בן אילה גיא בן מירב יצחק בן יעל יוכבד דניאלה בת אורלי רותם חוני בן מזל מאור משה בן שרונה אבינתן בן דיצה תרצה אור לוי יאיר בן ציונה צילה יעקב יוסף בן רוד ה גלה אייל שמואל בן אביבה יובל בן יהודית צוריאל בן דליה איתמר אדרי סשה אלכסנדר בן ילנה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אין חדש תחת השמש
ערכים
מדוע נברא העולם?
נח גוטמן
האם זה נכון שהבורא מתערב בבריאה כל רגע ורגע?
ערכים
התיאוריה של דרווין
ערכים
חסידי הדרוויניזם
ערכים
הרצאות דומות
חקר המוח והרוחניות
ד"ר שלום סרברניק
רפואה אלטרנטיבית
יעקב אדלר
כוחה של מצווה
כנרת כהן
סודו של כוכב
יעקב אליצור
תורת המשחקים- חלק א`
ישי וליס
מאמרים בנושא
האדם מול הזמן
צבי עינבל
הבעיה הפסיכופיזית
ד``ר דניאל נשיא
מי המציא את חוקי הטבע?
ד``ר דניאל נשיא
הדבורה
ערכים
התורה - הקוד הגנטי של המציאות
ערכים
מאמרים נוספים
התורה והמדע
השאלה
האם קיימת סתירה בין התורה למדע?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
הנושא נרחב, ורבים מעלים אותו כמנטרה קבועה, בלי לחדור לעומקו ולהווכח, שלפנינו שני תחומים שונים לחלוטין, שאין קירבה ביניהם. מפאת מורכבותו של הנושא, התשובה תעסוק בשני היבטים שלו בלבד.
א. התחום הראשון שרבים אוהבים להצביע עליו כעל נקודת החיכוך הראשונה בין התורה למדע הוא שאלת מוצא העולם. היהדות מכריזה: "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ". למדע שיטות שונות בנושא, חלקן כפרניות.
למעשה, בנקודה המהותית לא קיימת כלל סתירה. התורה מצביעה על המקור האלוקי, העל טבעי, כמקור של כל הבריאה, ואילו המדע כלל וכלל אינו עוסק בנקודה זו.
כל ההשערות, השיטות וההסברים עוסקים רק ב'רגע השני', ברגע שכבר היתה בו תחילה כלשהי של התהוות. משם ואילך כל אחד מהכיוונים המדעיים פונה לדרכו. המדע אינו דן באופן מדעי על רגע ה'בראשית'. הסיבה לכך פשוטה: המדע עוסק רק במה שנמדד, נבחן או נחקר. הרגע הראשוני, הרגע שנוצר בו הטבע, חורג מגבולות הטבע, ואי אפשר מהותית ועקרונית 'להכניסו למעבדה'. כאן מכריזה התורה: "בראשית ברא".
ב. התורה מקיפה מבחינה רעיונית אל כל עולמו של האדם. יש בה אמיתות ורגשות, קביעות מוסריות ומטלות מעשיות הנגזרות מהן. יש בה שיטות פילוסופיות ומחקריות העוסקות הן בדרכי ההשגחה העליונה והן בנבכי נפש האדם, הנפש הרוחנית. התורה מתייחסת לכל שאלות המהות, ומגלה בהן את עמדתה הצרופה.
המדע לעומת זאת, עוסק בקטגוריות כמותיות בלבד, ביחסים בין תכונות ועצמים. הוא אינו עוסק במהות התכונות והעצמים.
המדע אינו מסוגל להשיב על השאלה 'למה!', אלא רק על השאלות: 'מה?' 'איך?' או 'כמה?'. המדע אינו מעניק לנו ערכים. חקר הטבע אינו עונה על שאלות כגון: מה טוב ומה רע? מה מותר ומה אסור? אין משמעות לשאלה, האם החוק השני של ניוטון הוא 'טוב' או 'רע'. המדע מספק את היכולת, את הפוטנציאל לפעול, בלי להצביע על גורם מכוון.
פרופ' אהרן קציר כתב בספרו 'בכור המהפכה המדעית': "וכי מי טוב יותר: אדם או חיידק? ברור כי שאלה זו היא חסרת שחר בעיני המדע; חיידק השחפת אינו טוב ואינו רע מן האדם. אין המדע יכול בכלל לשאול: 'טוב?' או 'רע?', ומבחינה מדעית אין משמעות לבעיות המוסר הפשוטות ביותר".
מקס פלנק, חתן פרס נובל לפיזיקה, מעורר נקודה מהותית נוספת:
"לא תיתכן סתירה אמיתית בין דת למדע, מפני שהם משלימים זה את זה. כל אדם רציני ומעמיק נוכח לדעת, שהיסוד הדתי שבאופיו מחייב הכרה וטיפוח, כדי שכל כוחות רוח האדם יפעלו יחד באיזון והרמוניה. ואכן, אין זה מקרה שגדולי ההוגים בכל הדורות היו בעלי רגש דתי עמוק. המדע מעמיק את הערכים המוסריים של החיים, מפני שכל התקדמות בידע מעמידה אותנו פנים אל פנים עם המיסתורין של קיומנו".
מדענים רבים חשים שהתקדמות המדע לא זו בלבד שאינה מרחיקה את האדם מהקשר שלו לרוחניות, אלא היא מקרבת אותו אליו יותר ויותר. בעומדו מול הסדר, ההרמוניה והמורכבות של הבריאה הוא חש שהוא ניצב בפני חידה עלומה. תחושה זו מביאה את האדם להכרה, שסודות אין חקר טמונים בהוויה כולה.
לנוכח העובדה שהתורה מקיפה תחומים נרחבים מאוד, למעשה את כל ההוויה, חשוב לקבוע ולהפנים שהדעה הרווחת כאילו קיימת סתירה בין התורה למדע, אין לה על מה להתבסס, ולעתים היא אף מגמתית. תחומי העיסוק שונים ובנקודות המפגש, כאמור, לא ניטשת מלחמה.
גם הדור שחלליות משייטות בו בחלל, לא השתנה מאומה מבחינה רוחנית. התורה, הממלאת את כל חללו של העולם והקובעת את כל סדריו, היא זו המתייחסת גם לכל פרט מאישיותו של האדם,שהוא בבחינת 'עולם קטן', כפי שהוא מכונה בתורת הנסתר.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית