ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
הטעם לאיסור ל``ט מלאכות בשבת
זאב גרינוולד
חשיבות שמירת השבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
השאלה-גיא
הי

אז ככה, לאחר דיון תאולוגי ארוך עלתה שאלה, לפני מאות שנים לא היה חשמל והיו רק נרות. אז הדלקת נר בשבת היא עבודה וזה דיי ברור. אבל למה לחיצה על כפתור שמחבר חוטים שמדליקים מנורה היא עבודה ? הניצוץ לא מחובר למתג.
זה דומה לחיוג בטלפון על ידי חוצץ ולא ישירות בעזרת האצבע...
לא ?

תודה על התשובה.
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
שלום לך גיא.
טרם אענה על שאלתך אדלה מתוך שאלתך כמה הנחות ואקשה עליהן.
א.מדוע הדלקת נר קרוייה עבודה וכי מאמץ יש בדבר?
ב.מדוע שימוש בטלפון נאסר בשבת הלא השימוש בו אינו דורש מן המשתשמש בו להתאמץ?
ג. באף מקום בתורה לא נאסרה העבודה בשבת כי אם המלאכה.
ובכן.
בניגוד לתפישה הרווחת איסור הבערת אש בשבת אינו קשור כלל לעוצמת המאמץ הנדרשת מן האדם לשם פעולה זו. איסור ההבערה מקורו באיסור הגורף אותו הטילה תורתנו על "מלאכת מחשבת" וכמאמר חכמינו "מלאכת מחשבת אסרה תורה".
וביאור הדברים:הקב"ה אסר על היהודי לעסוק ביום השבת במלאכה דהיינו בפעולת יצירה. כשם שהבורא פסק ממלאכת היצירה ביום השבת כך מצווה האדם להניח לכח היצירה ביום זה ובכך להעיד על "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ".
לימדונו חז"ל כי 39 מלאכות עונות להגדרה זו - מלאכת יצירה - מלאכת מחשבת. רשימת מלאכות זו מופיעה במסכת שבת בפרק שביעי. הבערת האש מוגדרת כמלאכת יצירה ועל כן נאסרה בשבת.
מאיסור זה ניתן להסיק כי כל פעולת הבערה אסורה בשבת כגון הבערת מנוע המכונית הבערת ליבת הגז וכו'.
עם גילוי החשמל והפיכתו לשימושי בחיי האדם עסקו חכמי ההלכה בשאלה מה דינו של חשמל זה. במסגרת זו חילקו הפוסקים את מוצרי החשמל לקבוצות הלכתיות שונות. ישנם מוצרים חשמליים שהשימוש בהם מבעיר - מחמם את חוטי החשמל שבהם כגון נורת ליבון וכו' הדלקת המתג גורמת להבערת הנורה ולליבון חוט התיל המצוי בתוכה ועל כן נאסר השימוש בה בשבת. ישנם מוצרי חשמל שהשימוש בהם אינו גורם לחימום ולהבערה והשימוש בהם אסור מתוך הגדרה אחרת והיא מלאכת "בונה" שאף היא נאסרה בשבת. יש לאיסור השימוש בחשמל צדדים נוספים הקשורים למלאכות נוספות אך הצד השווה שבכולם הוא שהשימוש בחשמל נאסר.
חכמי התלמוד ופוסקי ההלכה מתייחסים בסוגיות רבות לטענתך בדבר חוסר הקשר בין הזזת המתג לניצוץ הנדלק במקום אחר וגם לכך ישנן הגדרות הלכתיות ברורות הקרויות "כוחו" ו"גרמא".
למרות שהגדרות הלכתיות אלו מורכבות ביותר אגדיר אותן עבורך במילים קצרות ואידך זיל גמור. פעולה הגורמת לפעולה אחרת באופן מיידי נקראת על שמו של הפועל כיון שמחוייבת היא ממעשהו הקודם ועל שמיידית היא. "גרמא" לעומת זאת הינה פעולה הנגרמת בעקבות פעולה אחרת אך אינה מתבצעת באופן מיידי וכו'. דע לך גיא כי סוגיות אלו נולדו שנים רבות לפני גילוי החשמל ועיסוק החכמים בנושא החשמל מתבצע על סמך התקדימים ההלכתיים המופיעים בתורה שבכתב ושבעל פה והם נערכים על פי כללי הפסיקה וי"ג המידות שהתורה נדרשת בהם.
היה שלום
שבת שלום
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: