אורון בן זהבה עזריאל בן חוה אביחי בן מזל דוד בן איריס אסף בן יוכי יוכבד ישי דניאל בן כרמלה עירית איתמר אדרי יואב חיים בן אסתר אדיר בן ויקי דורין בת טלי דן בן לירז יצחק בן הדסה מסעודה עילַי בן שלומית אמיתי בן ברוריה מאיר יצחק בן אסנת שלומי יחיאב בן אוסנת אשר בן חווה חנמה ספיר בת יפית גל בן טליה מעיין בת רחל ג`ניה בן ילנה עמיחי בן סיגלית רחל זיו בן תמר שליו בן חיה גאולה אמיתי בן נועה אבישג בת נועה עדי בן ורד יהושע חננאל בן מלכה עומרי יחזקאל בן לוטי ניר בן חנה אידל בן שרה חיים אהרון בן יעל איתן בן סול נדב בן עליזה עומר בן לימור עומר בן רקפת ויויאן בת רוזלין שושנה אברהם מרדכי בן שרה טל בן אלונה תומר יוסף בן קרן חיה אלנתן בן מזל עופרי בת רונית דניאל בן ברוריה ברנדל אביב בן לילי לאה יניר בן תחיה שוהם בת רחל אורון אהרון בן סיגלית אברהם מרדכי בעדנה חיה יוסף יצחק בן רחל יחזקאל בן מזל אורון בן זהבה עזריאל בן חוה אביחי בן מזל דוד בן איריס אסף בן יוכי יוכבד ישי דניאל בן כרמלה עירית איתמר אדרי יואב חיים בן אסתר אדיר בן ויקי דורין בת טלי דן בן לירז יצחק בן הדסה מסעודה עילַי בן שלומית אמיתי בן ברוריה מאיר יצחק בן אסנת שלומי יחיאב בן אוסנת אשר בן חווה חנמה ספיר בת יפית גל בן טליה מעיין בת רחל ג`ניה בן ילנה עמיחי בן סיגלית רחל זיו בן תמר שליו בן חיה גאולה אמיתי בן נועה אבישג בת נועה עדי בן ורד יהושע חננאל בן מלכה עומרי יחזקאל בן לוטי ניר בן חנה אידל בן שרה חיים אהרון בן יעל איתן בן סול נדב בן עליזה עומר בן לימור עומר בן רקפת ויויאן בת רוזלין שושנה אברהם מרדכי בן שרה טל בן אלונה תומר יוסף בן קרן חיה אלנתן בן מזל עופרי בת רונית דניאל בן ברוריה ברנדל אביב בן לילי לאה יניר בן תחיה שוהם בת רחל אורון אהרון בן סיגלית אברהם מרדכי בעדנה חיה יוסף יצחק בן רחל יחזקאל בן מזל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
סימני הגאולה
זאב גרינוולד
הסימנים המבשרים על בואה של הגאולה
ערכים
חזון אחרית הימים
זאב גרינוולד
גורל ירושלים באחרית הימים
ערכים
הצפיה לגאולה
זאב גרינוולד
מדוע אנו מתאבלים?
השאלה
מה הסיבה שבכל שנה מחדש אבלים מי"ז בתמוז עד אחרי תשעה באב?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
הבכי, אותו אנו בוכים בתשעה באב, מבטא את הקשר הבלתי פוסק עם הבורא. קשר זה הולך ומתחדש, למרות החורבן שאירע ביום זה. החורבן לא קטע את הקשר באיבו.

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב נקבעו בלוח השנה היהודי כימי אבל וצער על צרות שאירעו לעם ישראל, בעיקר על חורבן שני בתי המקדש הראשון והשני. סופם של ימים אלו הוא צום תשעה באב.

מדוע אנו מתאבלים מדי שנה מחדש? בדמעות טמונה סגולה ייחודית. הדיבור הוא שפת המוח, ואילו ללב יש שפה אחרת. לב האדם עמוק הוא בכדי שתוכלנה מילים להביע את המתחולל בפנימיותו. לעומת זאת, הבכי מבטא את הרגשות הפועמים בעומק הלב, רגשות שאין אפשרות להביע אותם בשפה אחרת.

בית המקדש לא חרב ביום אחד. היה זה סופו של תהליך ארוך שהחל מאות שנים קודם לכן. ערב כניסתם של בני ישראל לארץ המובטחת, נתקפו אבותינו בייאוש ובחוסר ביטחון באלוקים. כאשר הם שמעו שבארץ כנען מתגוררים ענקים גיבורים, היושבים בערים בצורות. באותה שעה הם החליטו שהכיבוש הינו בלתי אפשרי. בליל תשעה באב של אותה שנה ישבו בני ישראל ובכו על מר גורלם. בכי זה ביטא את הרגשת הפקפוק וחוסר הוודאות שחדרה עמוק ללבם, וגרמה לקרע בינם לבין אביהם שבשמים.

גם לאחר דורות רבים, עדיין לא נתאחה הקרע. בנבכי הלב, במקום שיש קושי להיגיון ולמחשבה לחדור, המשיכה לשכון תולעת הספק, כאשר היא מכרסמת ללא הרף. אט אט נתן ספק זה את אותותיו גם מבחינה חיצונית. הפסלים שהחלו להופיע בבתי ישראל בסוף תקופת בית המקדש הראשון, היו עדות ברורה לכך שהאמונה בא-ל אחד התערערה.

חורבן בית המקדש לא היה עונש בלבד. מטרתו היתה לעורר את הלב שהפך לאדיש. הוא חשף את המצב לאשורו. הוא בא לנפץ את האשליה שהשכינה עדיין שוכנת בתוכם, בתוך לבו של כל אחד מישראל. המסר היה ברור, נאמר לעם: אם אמנם חפצים הנכם בקיום הברית עם אלוקים, עליכם לתקן לא רק את מעשיכם, אלא גם ובעיקר את פנים הלב שלכם.

הבכייה משמשת, איפוא, כאמצעי להחדיר לפנימיות נפש האדם את משמעות החורבן, את הקרע הרוחני שנוצר בינו לבין בוראו ואת ריחוקו מבורא עולם. בכך נוטע הבכי מחדש את האמונה באלוקים.

ואמנם, מיד לאחר תשעה באב מתחילה תקופת נחמה, תקופה בה קוראים אנו מדי שבת בשבתו פרקי נחמה מנבואת ישעיה, נביא הנחמה. באותה שעה, כאשר הלב יוצא מאדישותו, מתחדשת גם התקוה לבואה של הגאולה, תקוה חזקה שבכוחה לקרב את הגאולה למצפים לה ולמייחלים לבואה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית